Avatar billede goblin Nybegynder
08. december 2008 - 20:59 Der er 9 kommentarer

Intet billede på skærm

Engang imellem rengør jeg mit kabinet ved at tage grafikkortet ud og derefter børste støv af samtlige kølere. Dette resulterer dog altid i problemer.

Denne gang er det min skærm, der ikke er billed på. Der er strøm til den og den er forbundet til kabinettet, men den forbliver i standby.

Da jeg ikke løsnede nogen kabler el. lign. da jeg tog det ud, og fordi jeg har taget det ud og sat det i igen flere gange siden, er min første indskydelse en løs forbindelse et sted.
Sagen er nemlig at jeg har en lidt følsom "klump" af ledninger i mit kabinet, som, når f.eks. pæren på motherboardet ikke vil lyse, jeg ofte må skubbe lidt til. Dette har dog ikke virket indtil videre her.

Så jeg tænkte på, om der var nogen der vidste, om der var et særligt kabel, udover de eksterne naturligvis, som var vitalt for kommunikationen mellem skærm og grafikkort/kabinet?

(for eksempel gik jeg, under fejlfindingen, fra OK til "cable not connected"-meddelelsen på skærmen (selvom det -var- forbundet) og tilbage igen ved at "massagere" mine ledninger, tilsyneladende)

På forhånd tak.
Avatar billede leins Nybegynder
08. december 2008 - 21:09 #1
Jeg bruger en støvsuger eller rettere en (støv puster)
Avatar billede goblin Nybegynder
08. december 2008 - 21:14 #2
Det har jeg også overvejet (dvs. det burde jeg måske have overvejet min erfaring taget i betragtning) men jeg er altid overrasket over, hvor godt støvet sidder fast.
Avatar billede goblin Nybegynder
08. december 2008 - 21:41 #3
Åh ja, lige en tilføjelse: Det karakteristiske startup "bip" udebliver (hvis det kan være nogen hjælp).
Avatar billede john.doe Nybegynder
09. december 2008 - 09:02 #4
du får ikke billed på skærmen uden bip, det bip fortæller at post er gennemført uden fejl og hvis det ikke kommer, så er der en fejl, det kan være et kort der ikke sidder korrekt eller støv der kortslutter på ram f.eks. og ja støvsug og brug en pensel til at løsne støvet.
Avatar billede goblin Nybegynder
09. december 2008 - 23:49 #5
Jeg har tørret støv af på RAM, grafikkort og deres respektive sockets med en tør klud og pensel, samt flyttet RAMene til andre sockets men stadig ingen post.
Jeg begynder at tro at et eller andet er røget sig en tur, jeg kan bare ikke se hvordan...
Avatar billede goblin Nybegynder
09. december 2008 - 23:51 #6
Og så blev jeg forresten stærkt frarådet at bruge støvsuger, da der tilsyneladende dannes en skadelig statisk elektricitet i slangen.
Avatar billede john.doe Nybegynder
10. december 2008 - 10:34 #7
støvsuger er ikke noget problem når bare du bruger plastic mundstykke, der kan jo ikke gå strøm gennem plastic så det er vrøvl med statisk elektricitet
Avatar billede leins Nybegynder
11. december 2008 - 17:46 #8
Ballon'er ;-))  m.m

Ladet med statisk elektricitet !!
Avatar billede corleonedk Nybegynder
11. december 2008 - 18:13 #9
Hvis du holder fast i kabinettet imens er det ikke noget problem.Hvis altså det er lavet af metal..

Hvis du undgår at slæbe fødderne frem og tilbage imens på et gulvtæppe,så er ladningen meget minimal.Og ikke nok til at kortslutte hardware.

Du kan også benytte et antistatisk armbånd eller måtte,så du helt sikker på at blive afladet.Eller helt korrekt bliver du neutral i forhold til computeren.
http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=TLBBE0011&kat=tilbehor&subkat=tilbehor25&nav1=Tilbehor&nav2=tilbehor25

Det er meget sjældent statisk elektricitet kortslutter hardware.Det bedste råd er at undgå at samle på et tykt gulvtæppe.