Avatar billede madiedk Nybegynder
06. december 2008 - 23:30 Der er 1 kommentar og
1 løsning

samsung t220hd kun digital tuner?

Hej

jeg har set at samsung t220hd "kun" har en digital tuner vil det sige at det ikke kan opfange de analog signaler? det er fordi at jeg bor i kbh og har kabeltv(yousee) og det er vist analog det signal jeg modtager?
Avatar billede gurly Praktikant
07. december 2008 - 02:58 #1
Hvis ikke du har enten en digital set top boks, eller en digital tuner i dit tv, så er de kanaler du modtager fra Yousee analoge kanaler, og kræver derfor en analog tuner.
Og Yousee påstår at de vil blive ved at sende disse signaler, også fremover, også selv om almindeligt antennebaseret tv jo gå over til digital tv næste år, og de annaloge signaler slukkes, så vil yousee blive ved at sende analoge signaler.
det påstår de da, men det er nok bare for at lokke kunder til, så der går nok kun nogle år, så stopper de såman nok også med det.
fremtiden ligger i Digitale signaler.

Når vi snakker Yousee, hvorfra du modtager dine analoge kanaler, så kan du jo også modtage kanalerne Digitalt, de eneste kanaler som kan modtages Digitalt GRATIS og uden abbonoment er DR1, DR2,DRupdate/tegnsprogs kanalen og TV2,
Yousee er forpligtiget til at sende disse kanaler digitalt gratis, men de gør hvad de kan for at skjule at du kan se dem gratis, men det kan man altså, bare man selv ved hvordan.
Hvis du vil se resten af kanalerne fra yousee digitalt, så kræves der at du oprettet et "digital abbonoment" hos yousee, og det koster extra, alt efter hvilken Digital program pakke du vælger.
Envidere kræves der et "kort" som skal indsættes i den digitale modtager, og dette kort har en kort afgift / kort leje som også skal betales.
Yousee sender i et andet format som hedder DVB-C  ( C for cabel )
langt de fleste kanaler sendes i MPEG2 format, men de er begyndt at udsende nogle HD kanaler (high definition) og disse kanaler sendes i MPEG4 format,
så hvis du vil leje en boks fra Yousee, eller du selv vil købe en, så sørg for at det er en DVB-C MPEG4 tuner, for det er fremtiden, og vi må gå ud fra at også Yousee i fremtiden går over til at sende alle kanaler i MPEG4 format.
hvis du køber et TV med indbygget digital tuner, så skal den være af slagsen DVB-C og minimum kunne håndtere MPEG2, men helst MPEG4, og så skal TV´et enten have en kortlæser indbygget, eller du skal kunne tilslutte en extern kortlæser.

Til folk som har Yousee, så vil jeg lige fortælle hvordan de kan se DR1, DR2, DR Update, og TV2 gratis Digitalt.
Disse kanaler ligger i en pakke der hedder "Public Domain"
men da det er en gartis pakke, så vil Yousee ikke regne den for at være en "rigtig" pakke, og derfor kan man ikke køre en set top boks af dem til samme pris som folk der tegner et abbonoment på en betalings pakke, billigste boks koster 1795 kroner uden abbonoment. ( en "Sagem 60", DVB-C MPEG2 med kortlæser )

når man har sluttet boksen til, så skal man indtaste en "Udbyder ID"
og der skal man bruge ID´en "01000"  kun med denne ID kan man se public domain pakken gratis, når boksen derefter skriver "indsæt kort" så skal man via fjern betjæningen åbne "kanal listen" og vælge en af de kanaler der er gratis, så holder boksen op med at bede om et kort  c",)

Hvis ikke du vil nøjes med de gratis kanaler, så kan du bestille digital tv her >
http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv_priv_tv_eksi_digi

Angående tv modtaget med antenne >
Det analoge sendenet lukkes år 2009, herefter sendes kun digitalt.
Det digital tv som man kan modtage allerede nu med en antenne på taget, det er i formatet DVB-T MPEG2, og det vil blive slukket i år 2012
for allerede næste år, begynder de at sende i formatet DVB-T MPEG4
og der vil muligvis komme mange flere kanaler, måske 30 - 40 stykker, leveret af firmaet "Bokser"  disse kanaler vil kun kunne ses med en DVB-T MPEG4 modtager.
De to systemer vil køre paralelt indtil år 2012, hvor der slukkes for MPEG2 signalerne, og derefter kan kun DVB-T MPEG4 tunere bruges.
stort set samtlige settop bokse på markedet er stadig DVB-T MPEG2 (uden kort læser)
så det kan svare sig at vente på at Bokser starter op næste år, så vil der komme MPEG4 bokse på markedet, som kan lejes / købes af Bokser
Dette vil blive en stor konkurent til kabel tv firmaerne, når man kan tage måske 40 kanaler med bare en antenne på taget, eller i visse områder enda med indendørs antenne.
Avatar billede gurly Praktikant
11. december 2008 - 12:48 #2
Respons ?