Avatar billede richardski Praktikant
06. december 2008 - 20:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Automatisk skærmstørrelse!

Hejsa.
Jeg er igang med at lave en simpel hjemmeside (1 side) uden frames eller tabeller. Men når jeg på min 20" 16:9 skærm laver layoutet og derefter oploader den til nettet, ses den ikke som jeg ønsker det på mindre skærme end min egen. Problemet er, at der jo findes forskellige skærmstørrelser og opløsninger feks 16:9 og 9:3 som betyder, at min hjemmeside ikke vises korrekt, centreret og tilpasset i forhold til andre brugeres skærmstørrelse og opløsning! Hvordan løser jeg dette problem så min hjemmeside automatisk tilpasser sig skærmstørrelse og opløsning hos brugerne, kan nogen et trick eller findes der et script som kan klare det for mig? Jeg har søgt på nettet men kan ikke finde noget!
Avatar billede Kenz Praktikant
06. december 2008 - 20:54 #1
Ja.. det vil jeg også gerne vide..
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2008 - 21:19 #2
Det er udelukkende opløsningen og ikke skærmstørrelsen der giver problemet - men skærmstørrelsen har jo ofte noget at sige for hvordan man har indstillet opløsningen.

Der findes ingen magi eller færdigt script der løser problemet - man er nødt til selv at sætte det op så det passer ens specifikke behov. Der findes flere måder at løse det på - en løsning er selvfølgelig at lave en side til hver opløsning men det mest normale er at finde bedste fællesnævner, hvilket fx kunne være 900px i bredden, og så arbejder man ud fra denne faste størrelse og generelt angiver alt i px og ikke en procent-størrelse.

centreringen af en side kunne ske sådan;

<div style="width: 200px; margin: auto;">indhold</div>
Avatar billede richardski Praktikant
06. december 2008 - 22:34 #3
Hvor skal <div style="width: 200px; margin: auto;">indhold</div> indsættes? Under head eller html? Og er tallet 200px det normale for en sidebredde...du skrev 900 i dit indlæg som eks.?
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2008 - 23:18 #4
både 200 og 900 er eksempler - hvad det præcis skal være i dit eksempel kan jeg ikke svare på.

div kan kun placeres i head.
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
06. december 2008 - 23:25 #5
.. du mener vel body?
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2008 - 23:28 #6
hov - ja, selvfølgelig ikke i head men i body <:o)
Avatar billede richardski Praktikant
06. december 2008 - 23:45 #7
Det var ikke det jeg var ude efter! Når jeg indsætter <div style="width: 200px; margin: auto;">indhold</div> får jeg blot en tekstlinie lydende "indhold". Det jeg er ude efter er noget som kan centerer hele indholdet på siden i forhold til højre/venstre margen og ikke en enkelt tekstlinie?
Avatar billede keysersoze Guru
07. december 2008 - 00:17 #8
du skal selvfølgelig erstatte teksten "indhold" med din øvrig kode og tilpasse de 200px til at være den bredde din side nu engang skal have. Som skrevet var det kun et eksempel - der er jo ingen der har nogen som helst mulighed for at levere et færdigt resultat til dig ud fra de informationer du har givet.

Samtidig skal du selvfølgelig sørge for, at din side ellers følger standarderne hvilket bl.a. vil indebære en doctype.