Avatar billede Syska Mester
02. december 2008 - 17:12 Der er 13 kommentarer

Full/Incr Backup, hvordan virker det præcist ?

Hej,

Som opfølgning på:
http://www.eksperten.dk/spm/854923 og aaberg_cc svar.

Jeg har sat følgende op ..:
http://www.sql-server-performance.com/articles/dba/Backup_System_Databases_Using_Maintenance_Plans_p1.aspx

og fint ... den tager backup.

Men for ikke at spilde en masse tid og dage på at se hvordan det præcist virker, hvordan er det så lige at incremental backup kommer ind i billedet her ?

Jeg har i planerne at lave Full backup søndag ... og så incremental de andre 6 dage i ugen ... og så have backup 3 uger tilbage.

og så en gang om måneden lave en full som bliver gemt i omkring 6 månededer tilbage.

Så burde man være dækket godt ind :-) ... men hvordan skal det incremental backup opsættes ? Synes ikke det virker helt logisk i min verden ... og hvad så med restore ? der synes jeg ikke mulighederne er så mange eller også har jeg bare ikke lige set lyset i forhold til andre programmer som tager backup af filer ?

( Skal siges det er første gang jeg kigger på backup af db, og havde egentlig regnet med at der var et bedre historik overblik, som ved filstruktur, men sikkert mig der ik' har fundet det endnu, sådan man hurtigt kan se hvad backup man har tilgængelig, hvis der nu skulle være nogen som er fejlet )

mvh
Avatar billede teepee Nybegynder
03. december 2008 - 09:06 #1
hvis du tager backup én gang om dagen så lyder det som om at dit system ikke laver så meget, og så anbefaler jeg at du blot foretager en full backup om natten. Det er meget lettere at administrere.

Incremental hedder vist nok differential, og den tager backup af alle datablokke som er markeret som ændret. Hvis der er rigtigt mange ændrede blokke kan den tage længere tid end full! Hvis du kører med full recovery mode kan du overveje at se på backup af transaktionsloggene op i stedet.
Avatar billede teepee Nybegynder
03. december 2008 - 09:12 #2
"kan du overveje at se på" => "skal du foretage"
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. december 2008 - 09:13 #3
Den guide du linker til, opretter bare en maintenance plan, det ser ikke ud som om den faktisk laver en backup!.

Når du har oprettet en maintenance plan, skal du trække og slippe en "Backup Database Task" fra Toolboxen til højre i billedet, ind på din maintenance plan. Dette opretter en "Back Up Database Task" boks. Så skal du dobbeltklikke på denne boks, for at sætte hvilken type backup du vil lave, og hvor backupfilen skal gemmes osv.

For at tage incremental backups nogle dage og full backup andre dage, skal du tilføje flere Subplans til din maintenance plan. Den subplan som laver full backup sætter du til at køre hver søndag. Den der laver inkremental backup sætter du til at køre hver dag ud over søndag.

For at slette gamle backupfiler, bruger du en "Maintenance Cleanup Task"
Avatar billede Syska Mester
03. december 2008 - 12:46 #4
teepee:
ja, kan godt ske at backup af hele lortet er hurtigere ... det meste er readonly data som bliver smidt ind en gang om dagen ... resten er mindre ændringer som brugerne kan lave. Men nu ville jeg se om man kunne spare plasd ved at tage diff backup 6 dage om ugen og så søndag full ... men kan da godt ske at der ikke er det vilde at spare og det andet i sidste ende er bedre. Jeg undersøger også ting for ligesom at lære hvad der kan laves og hvad der kan lade sig gøre ... man vil jo gerne hele tiden blive klogere :-) *heheh*

Full recovery mode og de andre ting er alt sammen nyt for mig, og når man er vandt til alm fil backup ... så er det her en lidt anden tankegang man skal bruge, men det bevæger sig da i den rigtige retning.

aaberg_cc:
ahhh, nu gik der et lys op for mig ... det er selvf den subplan jeg mangler ... det vil jeg lige prøve at lege lidt med senere i dag ... og så bare tage incr hver time og full backup om natten for at se om det virker :-)

Jeg vender tilbage ...

Hvis i har nogen links, så bare smid dem ... så er der lidt at læse til de kolde aftener :-)

// ouT
Avatar billede janus_007 Nybegynder
09. december 2008 - 17:05 #5
buzzzz-> Hvor stor er din database?
Avatar billede Syska Mester
09. december 2008 - 17:49 #6
Hej,

Den er på 10 GB snart ... og stiger hele tiden. Men tror jeg er ved at have en forståelse for det efter at have teste de sidste par dage ....

da jeg ikke har brug for Time backup ... har jeg testet noget med Simple Recovery mode ... Full backup 1 gang om dagen og 3 gange om dagen med en Diffential backup ... hvilket giver en hurtig recovery ... hvis der skulle gå noget galt ...

Så det er jeg sådan set godt tilfreds med ... da jeg ikke regner med at serveren spinger i luften eller corrupt data ... hvis det sker, er backup for ca. 1 døgn tilbage ok ....

Men hvad tænker du da på siden du ville kende størrelsen ?

mvh
Avatar billede aaberg Nybegynder
09. december 2008 - 20:37 #7
Jeg forstår ikke helt hvad du spørger om nu!? :-/
Avatar billede aaberg Nybegynder
09. december 2008 - 20:38 #8
Doh, bare overse min sidste kommentar. Jeg havde ikke lige set Janus_007's kommentar!
Avatar billede Syska Mester
09. december 2008 - 21:04 #9
heheh, det kan jo ske ...

Men der er sådan set svar på det mest mit spm var omkring ... omend jeg har fået nogen af svarene selv.

Men godt at se der er lidt liv på ekspert på andre områder i SQL delen end "hvordan man laver en query" ... :-)

Venter lige på svar fra Janus007, så vil jeg se hvordan jeg synes de point skal delen ud.

// ouT
Avatar billede janus_007 Nybegynder
11. december 2008 - 12:09 #10
Jeg skal såmænd ikke have nogle point, er kommet sent ind og har ikke bidrager formentligt kun med noget teoretisk viden :), anyway... hvis din db kun er på 10GB så er der jo intet i vejen for at lave en full backup evt. hver tredie dag og så ellers blot køre transactionslog backup evt. hver time. Hver time lyder måske af meget og jeg ved jo heller ikke hvad du bruger din database til, men det handler altid om at have en så stram/ effektiv recovery plan som muligt, det værste der findes er at miste data. Måske endnu oftere end 1 time, hvis du kører en webshop med 5 ordre i timen, ja *SS* , så burde du måske køre en backup hver 10. min - så altså alt i alt afhænger din backup plan af hvilken type data der er tale om.

Det er kun på virkelig store databaser man kører differential vil jeg mene, altså når størrelsen/ tiden hvormed en full backup kan tage 8-12 timer med compression og fylde tilsvarende. (nu skal det lige siges at der er mange gode tools på markedet til backup, men det er en helt anden snak)

Hvis du kun kører Simple Recovery Model kan du ikke tage transactionslog backup og jeg vil ikke anbefale at Simple Recovery Model i dit scenarie.
Avatar billede Syska Mester
11. december 2008 - 12:24 #11
Hej,

Det er mest "read only" data ... så Simple burde være nok i mit tilfælde ... brugere kan for at opnå ekstra funktionalitet oprette en bruger ... og deraf oprette nogle forskellige reports og få andre fordele.

Så en transaction_log er måske i overkanten ... kan godt leve med at folk eventuelt mister data 6 timer tilbage ... chancerne for at det går helt galt er jo heller ikke store ... jo faktisk marginalt små,  hvis bare ens hardware er iorden.

Men ja ... der er mange muligheder og det her er mere eller mindre sådan et fritids projekt, så der er ikke penge i det, udover hvad jeg faktisk selv kaster i det. :-)

Hvad ville du anbefale af 3. parts backup programmer ?

Har også fået læst mig til at diffenrential kan være en god kombination sammen med transaction_log ... da man så kan undgå at skulle køre 100 måske flere transaction_logs ind ... men det er en helt andet snak som du siger, og det vil være forskelligt alt efter hvad system kan kører ....

// ouT
Avatar billede janus_007 Nybegynder
13. december 2008 - 09:49 #12
Jeg har anvendt SQL Safe http://www.idera.com/Products/SQLsafe/Default.aspx , den er virkelig effektiv. Den indbyggede backup i firmaet som jeg arbejdede for var efterhånden begyndt at køre 20-25 timer for en full backup, hvilket var alt for meget, idet backup låser db'en imens. Med SQL Safe kunne den samme backup foretages på ca. 45 min og fyldte kun få GB modsat 150GB (som jeg lige husker det)... det var ihvertfald meget overraskende.

De har også en free version: http://www.idera.com/Products/SQLsafefree/Default.aspx men her går man glip af de gode features hvis man har mange servers osv. Jeg har godt nok ikke prøvet den free, men det er da et shot værd.
Avatar billede Syska Mester
11. marts 2010 - 09:24 #13
smid nogen svar.