Avatar billede zwieback Nybegynder
24. november 2008 - 00:34 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp mig med at styre mine partikler

Hej med jer!

Jeg sidder og forsøger mig med partikelsystemer i 3ds Max 9, og er i den forbindelse stødt på et problem... Jeg mangler simpelthen en teknik til at styre hvor mine partikler ender.

Sagen er den, at jeg har en masse planes, som jeg gerne vil have til at flyve hen til et punkt og stille sig på række. Altså fra kaos til orden, hvis I forstår...

Jeg har lavet en yndig lille illustration:
http://img246.imageshack.us/img246/8112/ilck0.jpg

Hvordan griber jeg den an? Der må være en metode, der ikke involverer at sidde og animere hver enkelt objekt seperat.

På forhånd mange tak!
Avatar billede nopsen Ekspert
26. november 2008 - 00:21 #1
Der findes helt sikkert en bedre metode, men jeg ville gribe det sådan an:
start med at opsætte slutresultatet, brug derefter bomb eller pbomb, alt efter om det er object eller particle baseret, opsæt den ønskede "explosion" og render det hele ud i omvendt rækkefølge.

ellers kan jeg anbefale dig at spørge hos 3dmaxer.dk i deres forum.
Avatar billede zwieback Nybegynder
26. november 2008 - 07:53 #2
Jeg har også selv overvejet det der med at rendere det ud baglæns, men det skal spille sammen med noget andet i scenen som man ikke bare lige kan bagvende. Desuden synes jeg ikke det giver den kontrol, som jeg ønsker.

Nu har jeg løst det ved hjælp af Particle Flow og en Script Operator > Find Target.