Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 08:58 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

cron job lign funktion på Windows Webhotel

Hejsa..

Er det muligt at lave et eller andet der skal kunne downloade en CSV fil fast med 2 minuters mellemrum til en mappe på det hotel jeg ligger på, da jeg skal bruge de data i den pgl. fil til et site...

Umeldbart kan jeg læse på nettet at man ikke lave dette med et ASP script (ved ikke om det er muligt med ASP.NET), men er der en anden måde at få en server (foruden at lave komponenter, Sheduled Task som jeg ikke kan få til hos Surftown) til at hente denne fil ned ??
Jeg er ikke vild med at skulle have en lokal pc til at stå 24/7-365 hjemme der skal kalde et script op der så gør det.. Derfor vil jeg høre om der er en anden måde at gøre dette på, enten i ASP.NET eller ASP
Avatar billede keysersoze Guru
06. november 2008 - 09:22 #1
det du har læst er også fuldstændig korrekt - der skal være noget der trigger et script for hentningen. i .NET ville man i teorien kunne arbejde med threading så scriptet ville kunne kalde sig selv hele tiden og starte første gang i global.asax men det lyder som en rigtig dårlig og usikker løsning.

En mulighed er at bruge en tredjeparts service, fx cronjob.de.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke præcis hvad du har gang i, men det lyder som en lidt tung tilgang til at arbejde med data på du forsøger at køre?
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 09:41 #2
Du har fuldstændig ret i at det er en tung måde... men desvære den eneste måde, jeg kan få adgang til disse data..
Der er en CSV lign. fil på ekstern webserver som jeg kan hente ind til min side, hvor jeg skal bruge ca. 25% af de records der er i den til siden.. Det er et krav (fra leverandøren) at jeg henter filen ned før jeg sortere ud i den...
Jeg vil lige kigge på den side du referere til...
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 09:44 #3
Hmm.. Det vil være umuligt for mig at arbejde med cronjob.de... Alt er kun på tysk, hvilket ikke er en mine kvalifikationer :-(
Avatar billede keysersoze Guru
06. november 2008 - 09:55 #4
jeg tænkte ikke så meget på at selve hentningen var tung - mere at 2 minutters mellemrum lyder som ekstremt meget, medmindre det er meget tunge data bør det næsten kunne klares ved load af en side (men som sagt, ved ikke hvad det omhandler så ved ikke om det er muligt).

Der findes andre sites a la cronjob.de - har set et engelsk omtalt et par gange herinde men kan ikke lige huske linket. der må google kunne hjælpe.

En mulighed var selvfølgelig også at finde et webhotel hvor der er adgang til at sætte opgaver op - fx www.netsite.dk. Men om der er begrænsninger for antal kørsler eller lignende sådan et steder tør jeg ikke sige.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. november 2008 - 10:19 #5
Det ligner noget man kan gøre på egen server, ikke på et webhotel. Du løber måske ind i gummiparagrafferne fra Surftown: "Kunden må heller ikke under nogen omstændigheder foretage sådanne handlinger og transmissioner, som vil kunne udgøre en uforholdsmæssig stor byrde på Surftowns servere og tekniske infrastruktur,..." "Det forudsættes dog, at der er tale om scripts, der ikke belaster serverne i urimelig grad."
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 10:30 #6
Det med de 2 minutrs mellemrum er fordi data opdateres hele tiden mens brugeren er på sitet.. det er en fil på ca. 200 KB til 1,5 MB (alt afhængig af tidspunktet) der skal hives ned, så jeg kan være bange for at det vil sløve sitet ned hver gang en content refresh løber af...
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 10:39 #7
Hmm... tror sq snart jeg ofre en server i en park i stedet... Er ved at være godt træt af webhoteller :-S

Jeg vil lige lade spørgsmålet stå lidt åben endnu for at se om der kommer nogle andre muligheder i større eller mindre grad :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. november 2008 - 10:46 #8
"Det er et krav (fra leverandøren) at jeg henter filen ned" .... nu skal din bruger vel ikke se alle 1.5 MB på een gang, så kunne leverandøren af data stiller en lille og smart og hurtig webservice til rådighed, så du fra din side kan hente præcis hvad brugeren har brug.

Nogle gange skal man ikke smide jern, men hjerne efter et problem.

Den måde du tænker på problem og løsning får en masse advarselslamper til at blinke. Hos mig.
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 11:54 #9
Jeg har forsøgt at få lavet en mindre CSV fil der kun indeholder de informationer jeg har brug for til siden, uden held... Ligeledes har jeg hørt om muligheden for at få læseadgang til deres DB eller at de kunne få skriveadgang til min DB også sende data dertil.. Ligeledes uden held.. De henviser til at de har lavet denne her fil og den opdateres hvert andet minut, slut.. Der er ikke mulighed for at jeg få adgang til informationerne på anden vis.. De henviser til, at hvis jeg ikke vil køre importen på serveren kan jeg køre et job på min lokale pc som downloader filen, søger data ud og sender dem til en DB på min side... Så jeg er rimelig stock der... Jeg indrømmer gerne at jeg ikke er den største haj til CSV i ASP, så mine løsninger er nok ikke gode som dem der ka' det gylde... Hvorfor jeg også rejser spørgsmålet her for at få lidt indput...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. november 2008 - 12:10 #10
Input kunne være at droppe projektet ;)

Overvej at du får en tjeneste kørende 24/7/365. Hvad så når noget går galt? Og det vil det. Skal du have vagt døgnet rundt?

Performance: regn på transmissionstiden. Hvad laver scriptet, når siden opdateres - det er ikke billigt at læse 1 MB igennem. Eller skal den hentede fil opdatere en DB - det skal der så også være tid til.

Ja, undskyld, det er dit projekt. Og jeg har ingen konstruktive forslag...
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 12:26 #11
Erik, Jeg har prøvet at komme med dine argumenter.. og resultatet er det samme :-S
Jeg overvejer om det skal laves anderledes eller droppes...
Der vil ikke være en 24/7/365 overvågning på, da det i den forstand ikke er et vitalt system der etableres, men et fritids og gratis system for en mindre målgruppe...
Avatar billede keysersoze Guru
06. november 2008 - 12:39 #12
igen - jeg kender ikke dit projekt, men bare fordi at deres fil opdateres hvert andet minut er det vil ikke et krav at du også skal? Måske er en gang i timen nok? måske bare et par gange om dagen? Med så stor en fil og så ofte som du påtænker vil de fleste webhoteller nok hurtigt blive træt af dit site - om det er dit eller dataleverandørens setup der er problemet kan jeg ikke helt gennemskue, men måske er det lidt en blanding.

uanset hvad - du kan ikke køre et cronjob i ASP uden at have en service eller en person til at trigge eksekveringen.
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 14:33 #13
Det er desvære nødvendigt at data opdateres maks hvert 5 minut, når der er brugere på siden... Hvor problemet ligger skal jeg være usagt.. men du har nok ret i at det ligger begge steder...
Jeg vil takke jer for jeres indput og vil da gerne uddele point hvis I er interesseret.. Ellers regner med at lukke spørgsmålet i morgen eftermiddag...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. november 2008 - 14:44 #14
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 15:47 #15
keysersoze.. Hvad med dig ??
Avatar billede keysersoze Guru
06. november 2008 - 22:59 #16
kun hvis mine input har været med til at give dig en løsning - ellers behold du dem.
Avatar billede bramsing Nybegynder
06. november 2008 - 23:32 #17
Well.. Både og... Jeg regner nok at droppe denne del af projektet, og udvikle det i Delphi i stedet som en applikation... Dette er grundet jeres input... Men lad os slå halv skade :-)