Avatar billede laufp Nybegynder
04. november 2008 - 12:37 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

sort() på en list(ofT) sorterer ikke alfabetisk

Hej har følgende kode.. Problemet er at sort funktionen godt nok ændrer rækkefølgen i listen, men det er ikke alfabetisk...

Før DistinctHandlinger.Sort() indeholder min liste følgende strings i denne rækkefølge:
""
"BLE"
"AAA"
"Tysk"

Efter DistinctHandlinger.Sort() indeholder min liste følgende strings i denne rækkefølge:
""
"BLE"
"Tysk"
"AAA"

Nogen ideer ??
(Har også prøvet med en Order By i querien, men den giver samme mærkelige sortering... Skal man angive en sorteringsmetode i starten af programmet eller ?? Er ny i vb)

Private Sub Update_Handling()

        Dim QryHandling = _
                    dsData.Tables"TableHandlinger").AsEnumerable
        Dim DistinctHandlinger As New List(Of String)

        Dim Distincthandling = From h In QryHandling _
                              Select h

        DistinctHandlinger.Clear()
        DistinctHandlinger.Add("")

        For Each h In Distincthandling
            DistinctHandlinger.Add(h("Handling"))
        Next

        DistinctHandlinger.Sort()
        Int_handlingComboBox.DataSource = DistinctHandlinger

    End Sub
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2008 - 13:20 #1
Den sorterer dansk d.v.s. AA=Å !
Avatar billede pidgeot Nybegynder
04. november 2008 - 13:20 #2
Dit problem er at der som udgangspunkt bliver sorteret efter danske principper - og som bekendt kan vi på dansk bruge dobbelt-a i stedet for å, hvorfor aa sorteres som å.

Sort-metoden kan tage en IComparer(T) med som parameter (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/234b841s.aspx), så du kan eks. strikke en sådan en sammen der bruger en CultureInfo til grundlag for sammenligningen (CultureInfo.CompareInfo.Compare()) - den CultureInfo kan du så selv vælge om er en der skal sendes med, eller om det er en fast en i din klasse - alt afhængigt af dine behov.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2008 - 13:21 #3
Angiv at den skal lade være med det.

Eksempel:

Imports System.Collections.Generic

Module Program
    Function MyComparer(a As String, b As String) As Integer
        Return String.Compare(a, b, StringComparison.InvariantCulture)
    End Function
    Sub Main()
        Dim lst As List(Of String) = New List(Of String)
        lst.Add("BLE")
        lst.Add("Tysk")
        lst.Add("AAA")
        lst.Sort
        For Each s As String In lst
            Console.WriteLine(s)
        Next
        lst.Sort(AddressOf MyComparer)
        For Each s As String In lst
            Console.WriteLine(s)
        Next
        Console.ReadKey
    End Sub
End Module
Avatar billede laufp Nybegynder
04. november 2008 - 14:18 #4
Tak Arne og pidgeot

Så skulle jeg alligevel være gået i seng før kl. 2 i nat, når man kan få svaret så hurtigt her.

Vil gerne dele points imellem jer, men det kan jeg vist ikke ? Arne sender du svar
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2008 - 14:51 #5
Det kan du sagtens.

Bed pidgeot også ligge et svar, marker *begge* navne ude i combo boxen, klik accepter - så
fordeler systemet points ligeligt.
Avatar billede laufp Nybegynder
04. november 2008 - 14:54 #6
Okay pidgeon - lægger du også et svar pft
Avatar billede pidgeot Nybegynder
04. november 2008 - 15:39 #7
Værsgo :)