Avatar billede clausito Seniormester
01. november 2008 - 10:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Amatør spørgsmål

Har en simpel side med et baggrundsbillede sat ind via Page Properties. Hvordan får jeg det tilpasset alle skærmstørrelser? Og ikke kun min egen

Har en kort tekst og af underlige årsager er den altid grøn uanset at jeg vælger anden farve?

Simpelt for jer, men ikke nemt for en amatør
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2008 - 11:00 #1
Hej Clausito

Kig i koden! Det er netop det smarte ved Dreamweaver, at man har mulighed for at ændre i koden manuelt samtidig med, at man kan se resultatet og redigere i det mens man kan se, hvordan det ser ud.

Måske kunne du lægge et udsnit af koden her? Så kan vi se, om der er sat tekstfarve til grøn et eller andet sted, hvor det ikke skulle have stået.

Med hensyn til baggrundsbilledet:
Når du indsætter et billede som baggrund, så kan du vælge, om det skal gentage sig selv på hele siden. Hvis du kun vælger, at det skal vises én gang, så kan det sagtens lade sig gøre ved at du i "Repeat"-boksen (i Page Properties) vælger "no-repeat".
Det med at tilpasse det til alle skærmstørrelser, tror jeg ikke helt jeg forstår? Det billede du lægger ind som baggrund, har jo en fast størrelse - bare sørg for at denne størrelse ikke er for stor til at kunne vises på mindre skærme.

  // Steeven
Avatar billede clausito Seniormester
01. november 2008 - 11:30 #2
Ja, jeg er totalt amatør og prøver bare at lægge en flash-fil på en hjemmeside. Nogle foto. Ændrer jeg min skærmopløsning til 1280x768 bliver mit baggrundsbillede delvist gentaget men det løses nok med no-repeat. Kan nu ikke se den i page properties - har MX4, men kan godt finde ud af at selv sætte det ind i koden. Farve fik jeg løst - fejl fra min side
Avatar billede clausito Seniormester
01. november 2008 - 11:35 #3
Ja, det lykkedes - nu kommer der bare et hvidt tomt stykke - vel her "ekstra billedet" var?
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2008 - 14:07 #4
Godt nok.

Jeg bruger selv Dreamweaver 8, og måske er menuer og dialogbokse en smule anderledes.

Altså, når du har sat baggrundsbilledet til no-repeat, så vil det blive vist èn gang. Hvis din skærmstørrelse øges, så vil resten af skærmen bare være hvid. Der hvor der så bare er hvidt, ja det er her, at baggrundsbilledet ville have fyldt pladsen ud ved at gentage sig selv.
Hvis repeat er slået til, så vil billedet nemlig blive gentaget hele tiden, så det udfylder skærmen. Og hvis du har en meget bred skærm (eller et lille baggrundsbillede) så vil du se, at det gentages 3, 4, 5 osv. gange. Og det gentages lige så mange gange som nødvendigt, for at hele skærmen er fyldt ud.
Se fx denne motorhjemmeside: http://www.stationaryengine.org/

Hvis du sætter no-repeat til, så vil baggrunden blot være hvid, der hvor billedet ikke dækker mere. Hvis baggrunden ikke skal være hvid, så skal du blot ændre baggrundsfarven (hvilket du højst sandsynlig kan gøre samme sted, som du ændrede repeat-kommandoen).

  // Steeven
Avatar billede clausito Seniormester
01. november 2008 - 14:46 #5
Takker og hermed points
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2008 - 15:00 #6
Det var så lidt.
Tak for points.

  // Steeven