Avatar billede Slettet bruger
23. september 2008 - 10:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Preview af filer uden at åbne dem

Jeg har et eget udviklet dokumenthåndteringssystem, hvori jeg lister forskellige dokumenter som links, det kan være DOC, XLS, PDF, TIFF og hvad ved jeg, alle filtyper er tilladt.

Nu er det så meningen at jeg skal vise et preview af den fil der ligger bagved det link man holder musen på, jeg har asp, og javascript og vbscript til min rådighed og det skal virke i Internet Explorer - hvordan og kan det lade sig gøre?
Avatar billede fennec Nybegynder
23. september 2008 - 10:50 #1
Og hvad mener du helt specifikt ved et preview?? Snakker vi et billed af filen, som skal poppe op når man holder musen over?? Hvordan havde du lige forstilet dig det med et 100 siders word dokument, en videofilm, en CAD tegning eller et almindelige billed??
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2008 - 11:38 #2
Bare side 1 må være nok :-)

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at man skulle kunne se de filer som allerede kan åbnes på pc'en, altså har man ikke et program hvor man kan læse cad filer, ja så kan den bare ikke ses.
Avatar billede w13 Novice
23. september 2008 - 12:57 #3
Det skal du nok ikke regne med at kunne. =) Det kræver f.eks. at der er installeret CAD på din server. Du kan ikke bruge det til noget, at brugeren har det installeret.
Avatar billede fennec Nybegynder
23. september 2008 - 13:04 #4
Det er bare ikke noget du kan tjekke (Altså hvilke programmer der er installeret). Og det er også lige meget om personen har dem eller ej.

Skal du vise et preview (et billed) af indholdet af filen, skal det billed genereres på serveren, og ikke af klientet. Du skal derfor serverside generere et billed på baggrund af en hvilken som helst type fil.

Det er ikke noget som du nemt kan lave (snakker +100 timer. Sikkert også +500). Det jeg vil anbefale er at undersøge om der findes et ASP komponent, som kan generere et billed på baggrund af en fil. Tror ikke du kan finde et komponent, som kan det hele, men du kan sikkert finde et komponent, som kan bruges til word filer og en anden som kan trække en frame ud af en video. Til billeder kan du bruge en af de utallige komponenter der allerede findes (f.eks ASPImage). På baggrund af filtypen, kan du så sende filen til det aktuelle komponent, der generere et preview billed.

Jeg har brugt 5 min på at finde et komponent til at generere billeder ud fra en Word fil, men har ikke kunne finde noget. De findes som almindelige programmer, men jeg ved ikke om de også findes som ASP komponenter.

Du må bare igang med at søge.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2008 - 09:30 #5
Jeg har søgt og søgt og ikke fundet noget, dvs. jeg stødte på noget som, måske - måske ikke - ville kunne gøre det, men det understøtter ikke IE7 og Vista, så jeg har ikke engang kunnet teste det http://cooliris.com/site/ie/ og med IE8 på vej, ja så har jeg mine tvivl om de egentlig laver mere på produktet.

fennec -> har ud et link eller 2 til hvor de findes som almindelige programmer? Og så må du gerne ligge et svar, så jeg kan dele point ud.
Avatar billede fennec Nybegynder
24. september 2008 - 09:54 #6
Det kan f.eks gøres i MS SharePoint:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa289172.aspx

Ellers har jeg fundet frem til Word2HTML også HTML2Image:
http://www.download5000.com/page38872.aspx
http://www.download5000.com/page22799.aspx

Men igen er de ikke beregnet til ASP :(

Der må findes komponenter til ASP der kan gøre det samme. Evt som word2pdf også pdf2image. Google f.eks "ASP generate thumbnail word file"
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2008 - 19:07 #7
Jeg takker, fandt dog ikke noget brugbart.