Avatar billede serverservice Praktikant
07. september 2008 - 10:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Support for dansk sprog i dreamwever - dktegn ses forkert i kode

Hej Alle!

Jeg er igang med www.edbshoppen.dk og anvender dreamweaver til at editere min html tekst.
Men der er et problem når jeg indsætter dansk tekst i design mode - så oversætter dreamweaver dem til noget kode f.x
"Brug Konfigurator for at vælge din Server->"
her skal stå "Brug Konfigurator for at vælge din Server->"

Det er ikke et problem når man skriver æøå i koden , men jeg vilgerne have at det understøttes automatisk så jeg ikke skal rette manuelt når jeg indsætter tekst.

Under indstillinger - fonts står den til vesteuropæisk
Jeg kan ikke vælge dansk , er der andre der dur eller hvad skal jeg gøre ?

På forhånde tak . Dennis
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2008 - 11:36 #1
Prøv med en anden DOC-type, som fx. denne her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Se flere DOC-types her:
http://www.html.dk/artikler/00036/

Derudover skal du også angive, hvilket tegnsæt du ønsker:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"/>
Avatar billede montago Praktikant
07. september 2008 - 14:37 #2
ehm...

Det er en stor fordel at Dreamweaver oversætter æøå og især <> til HTML-venlige Entities! idet du ellers kan rende ind i charset problemer.

æøå i UTF-8 bliver ulæselig i ISO-8859-1 og omvendt. Men det gør &aelig; netop ikke!

desuden er '>' og '<' som ikke er tags, noget skidt at have i sin html.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. september 2008 - 16:11 #3
-> Montago - jeg kan forstå på dig at det er bedst at beholde den kode som vises i dream weaver - så gør jeg som jeg plejer.
Men I har jo begge komet med en løsning så I deler points ...fortsat god weekend.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. september 2008 - 16:11 #4
Kom bare med et svar begge 2 så lukker jeg.
Avatar billede montago Praktikant
07. september 2008 - 16:19 #5
50/50  #1 :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
09. september 2008 - 07:06 #6
Så mangler vi bare et svar fra extend;)