Avatar billede Himbear Nybegynder
28. august 2008 - 22:10 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Ret til reklamation

Jeg har haft en lidt uheldig oplevelse med et webhotel, som først gik ned og nu lukket.

På serveren ligger en Joomla-side som jeg har lavet for en kunde. Hjemmesiden var lige blevet færdigt, da deres server bryder sammen og alle data går tabt. De forsøger at gendanne det med en backup som er en uge gammel, men det viser sig at der mangler en masse filer rundt omkring. Jeg er  nødt til at bruge en masse tid på at lappe det sammen og uploade mine nyeste filer, men åbenbart mangler nogle Joomla-system filer og det kører ikke rigtig godt.

Men så i dag kl. 15.26 lukker de ned for domænet og sender mig denne begrundelse:

Hej

Vi oplever meget stor belastning på {domæne beep} i dag; desværre så stor at vi foreløbig har måtte deaktivere siden for at det ikke skulle gå ud over den generelle drift.

Har I ændret på siden for nylig, eller oplevet stor forhøjning i antal brugere?

De lover fri trafik, men åbenbart med visse undtagelser.

Hvordan skal jeg stille mig i denne situation? Jeg synes det er lidt bisset bare at deaktivere domænet, og jeg er lidt træt af denne situation og det samme gælder selvfølgelig kunden.

Mit spørgsmål går ud på hvordan jeg skal reagere og om jeg eller kunden kan kræve kompensation?

Håber i vil hjælpe :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
28. august 2008 - 22:10 #1
Her er det nyeste statistik ...
01 Aug 2008    134    1293    23259    2.64 GB
02 Aug 2008    74    678    10143    580.51 MB
03 Aug 2008    112    885    12160    1.77 GB
04 Aug 2008    131    1349    33563    2.48 GB
05 Aug 2008    112    1481    18394    768.45 MB
06 Aug 2008    94    945    16899    1.02 GB
07 Aug 2008    90    1153    32873    945.27 MB
08 Aug 2008    89    890    18563    266.90 MB
09 Aug 2008    71    695    10069    754.09 MB
10 Aug 2008    70    579    7641    431.90 MB
11 Aug 2008    79    709    9232    411.34 MB
12 Aug 2008    62    439    4827    395.76 MB
13 Aug 2008    66    571    4953    106.06 MB
14 Aug 2008    66    502    8538    372.97 MB
15 Aug 2008    66    331    4065    20.27 MB
Avatar billede Himbear Nybegynder
28. august 2008 - 22:10 #2
Dag    Antal besøg    Sider    Hits    Båndbredde
Avatar billede leif Seniormester
28. august 2008 - 22:12 #3
Har du læst det med småt hos den pågældende udbyder ?
Avatar billede leif Seniormester
28. august 2008 - 22:14 #4
At du er nød til at lappe efter serveren er oppe igen, er efter min mening ikke noget som webhotellet kan gøre ved med mindre der i deres betingelser står at der tages backup af data.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. august 2008 - 22:19 #5
Det kan vel kort sammenfattes i at de ikke kan gøres ansvarlig for at en backup ikke er på plads?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
28. august 2008 - 22:19 #6
og så at de garantere filerne kan genskabes.
Vælg en seriøs host som ikke lukker for dit webhotel, det er klart at de billigere ikke kan have kunder som bruger meget trafik, det ødelægger deres forretningen. Der står tit at frit trafik er til rimmeligt grænse. :) ordet frit, betyder meget :)

du har ikke meget trafik på din side, men dine bruger downloader en del, kontakt en udbyder der har priser i mellemkassen, og hør ham ad hvad det skal koste jer at hosted denne side.

Hvor har du dit webhotel.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. august 2008 - 22:28 #7
Snakkede om sig egen backup...
Avatar billede Himbear Nybegynder
28. august 2008 - 22:32 #8
Men statistikken er fra mens sitet har været under udvikling og kunden har uploadet en masse billeder, jeg kan ikke forstå hvorfor de oplever et problem nu.

Nej, jeg kan se at de ikke kan gøres ansvarlige med hensyn til backup.
Avatar billede Himbear Nybegynder
28. august 2008 - 22:41 #9
De skriver ...
Gigahost forbeholder sig retten til at fjerne materiale der i en urimelig grad belaster serverne. Kunden må ikke benytte Webhotellet eller Gigahosts servere til at skaffe sig uautoriseret adgang til systemer eller i øvrigt benytte Gigahost servere på en måde der strider imod gældende dansk lovgivning. Gigahost tilbyder fri trafik på alle webhoteller. I tilfælde af grov udnyttelse af dette forbeholder Gigahost sig retten til at lægge en begrænsning på Kundens trafik/båndbredde. Kunden er selv ansvarlig for at Kundens data på Webhotellet ikke krænker tredjemands rettigheder. Det er ikke tilladt for kunden at videresælge Gigahosts tjeneste(r) i form af webhotel, filhosting, billedhosting, m.m.

De har jo ikke fjernet materialet som belaster serveren eller lagt en begrænsning, som de henviser til ... men lukket for hele domænet.
Avatar billede old-faithful Praktikant
28. august 2008 - 23:45 #10
Sjovt, jeg har selv et nyere site hos samme udbyder, hvor al indhold på min server forsvandt fra den ene dag til den anden, her for nogle dage siden. Da jeg havde rodet en del rundt med min FTP og ikke fik meddelelse fra udbyderen om noget problem, gik jeg ud fra at jeg var kommet til at slette sitet selv (ved en fejltagelse). Men nu kan jeg se at andre har oplevet noget lignende.

I øvrigt er ord som "fri trafik" næppe i overensstemmelse med markedsføringsloven, hvis der ikke reelt gives fri trafik. Se fx forbrugerombudsmandens afgørelse i denne sag: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/vildledning/ubegraenset-forbrug/

I forbrugertilfælde ville man kunne klage til Forbrugerklagenævnet. Og alle kan skrive til forbrugerombudsmanden (http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/fo/00/).
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
29. august 2008 - 08:05 #11
Der er INGEN webhoteller som reelt tilbyder "fri trafik", men der er altid en gummiparagraf der begrænser det.
Selv de mere seriøse webhoteller finder sig tvunget til at reklamere med "fri trafik", fordi alle andre gør det, og når folk ikke ved bedre, så er det en del af det de vælger webhotel på.  De mere seriøse webhoteller skriver dog klart HVAD de forstår ved "fri trafik", dvs. et antal GB pr måned, og ikke bare "hvis du bla bla bla, så lukker vi din site uden varsel, og uden reklamationsmuligheder/refusion" ..
Avatar billede Himbear Nybegynder
01. september 2008 - 12:06 #12
Jeg har stadig ikke hørt fra dem siden de lukkede sitet ned, jeg har ringet og skrevet flere gange. Surt!
Avatar billede Himbear Nybegynder
01. september 2008 - 15:33 #13
Er der nogen som kender et rimeligt webhotel, som jeg kan bruge i stedet? Det skal kunne køre Joomla, men ellers ikke de store krav.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
01. september 2008 - 15:58 #14
Avatar billede old-faithful Praktikant
01. september 2008 - 16:54 #15
Evt. www.device.dk. Jeg ved ikke i hvor høj grad Joomla kan afvikles på deres servere, men du kan jo skrive en mail og spørge. De har nogle imponerende referencer, fx Radio 100 FM, Connery.dk osv.