Avatar billede kronsj Nybegynder
22. august 2008 - 01:22 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Taler google sandt?

Jeg spekulerede på om google virkelig kunne vise alle de sider den havde fundet. Så jeg fandt ud af, at hvis man indtastede &start=900 i adresselinjen, efter at have gennemført en søgning, ville google starte med post 900 - eller de sidste poster.
Jeg søge så efter BWM  (for at tage et eksempel).
Google viste at den havde fundet ca 280.000.000 sider.
Jeg ændrede så URL-adressen i browseren til:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=bmw&meta=&start=900
- hvilket gjorde at min google kun kom på på 833 resultater. Og der er langt fra 833 til 280 mill.
Kan man presse google mere?
Avatar billede w13 Novice
22. august 2008 - 01:33 #1
Det er vel for at spare resurser, at Google ikke viser flere ved en søgning. Man burde vel heller ikke kunne finde det, man søger, i post 1.000.000 frem for post 100.

Googles databaser indeholder jo stadig resten af hjemmesiderne - man skal bare søge på noget specifikt for dem for at få dem vist.
Avatar billede w13 Novice
22. august 2008 - 01:33 #2
Jeg har dog ingen dokumentation for dette - det er ren spekulation. =)
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2008 - 08:56 #3
Tit, nor du laver smalle søgninger, hvor f.eks. du kun finder 80 resultater, så viser google dig de 30 af dem, men skjuler dem der ligger meget tæt på de andre. F.eks. hvs du har flere relevante hits fra samme site, så viser google dig kun to af siderne men skjuler de andre. På sidste side vil du så, i hvert tilfælde ved søgninger med relativt få resultater kunne trykke på et links der viser dig alle de fundne sider. w13 kan dog sagtens have ret og google har måske en øvre grændse for hvor meget den vil vise
Avatar billede madx Nybegynder
22. august 2008 - 09:20 #4
Google har givetvis fundet ca. 280 mio. sider med bmw, men du kan "kun" få adgang til top 1000, cirka.

Når du så bliver begrænset til omkring 830 resultater hænger det sammen med at Google løbende fokuserer på maksimal relevans. BMW er så generelt et ord, så det ikke giver mening at præsentere dig for nr. 5000 f.eks. - og man har så valgt kun at præsentere det mest relevante som de så mener slutter omkring 830 websites og ikke top 1000, som man plejer.

Almindelig brugere vil med en søgning på BMW have brug for noget der relaterer sig til firmaet og bilen BMW og det finder de typisk på side 1. Derefter kommer der nyheder og alt muligt der er skrevet om BMW, f.eks. i historien - men bevistløst at vise alt er Google gået væk fra for "længe" siden.

Ift. brugeradfærd er det kun de færreste procenter, der klikker videre til side 2 - og du er om på side 83 ;-) Så Google har erkendt, at der ikke er brug for top 1000 længere. Det gør formentligt også deres backend hurtigere, så det kan være en anden årsag til at de er ved at justere ned for antallet.

Jeg skal ikke kunne sige om der er bagdøre åben hos Google, f.eks. gennem deres API - men bortset fra det kan du ikke "presse" mere ud. Har i hvertfald aldrig hørt om det....
Avatar billede kronsj Nybegynder
22. august 2008 - 11:54 #5
Det er også meget sjældent jeg går om på side 2 i mine søgeresultater fra Google. Så ved jeg som regel at søgningen ikke er præcis nok. Iøvrigt er Google også god til at hjælpe, hvis ordet evt. er stavet forkert.
Jeg tænkte bare, om antallet af resultater (eks. 280 mill) vises for at vise Googles størelse og styrke, om resultatet vises for at hjælpe brugeren til at præcisere sin søgning lidt mere, eller om det reelt viser hvor mange der er tilgængelige, hvis brugeren blot kender bagdøren?
Avatar billede madx Nybegynder
22. august 2008 - 12:20 #6
De oplysninger Google viser om f.eks. antal resultater, tilbagevisende links og mange andre oplysninger skal du betragte som vejledende og ikke absolutte.

Umiddelbart har Google næppe grund til at gøre sig større end de er - de er jo størst... endda med rigelig margen :-)