Avatar billede gurly Praktikant
20. august 2008 - 13:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Søger hjælp til at gøre server hurtigere, mere ram eller cpu

Jeg har en server der hoster en hjemmeside
serveren køre på en internet forbindelse på 2 megabit.
serveren er på 2.4gb cpu, og har 512mb ram

problemet er når der kommer sådan en 1500 folk væltende næsten på samme tid, så bliver det svært at få kontakt til serveren,
man kunne så tro at det skyldes manglende opload, men kigger jeg i joblisten / netværk, så ligger oploaden kun og svinger imellen en halv til en megabit.
sikkert fordi alle mine filer er meget meget små, de fylder næsten ingen ting.
kigger jeg i serveren i connections, så kan jeg se der kommer mange forespørsler, og at serveren er for længe om at spytte dem ud, sewlv om det altså ikke er upload max der er nået.
så serveren må køre for langsomt.
men kigger jeg i joblisten / ydeevne, så bruger serveren kun omkring 20% af CPU
når ikke den bruger mere CPU, vil det så hjælpe noget over hovedet med en større CPU ?
og hvordan med RAM, vil det hjælpe med mere ?
og hvilket at de to er vigtigst ?

Jeg håber på / regner med at til september så kan jeg få en af de nye VDSL2 linier som tele danmark snart introdusere,
men 50 megabit upload,
men det hjælper jo ikke meget hvis problemet ligger i at serveren ikke køre hurtigt nok til at kunne håndtere antallet af file upload.
Avatar billede 2c Nybegynder
20. august 2008 - 13:42 #1
Typisk når man uploader en fil til en webserver, så gemme den filerne i ramene til de er helt oppe, og så gemmer den dem på disken. Her vil mængden af ram blive en kæmpe flaskehals.

Min erfaring er, at det ofte er rammene der sætter flaskehalsen, når det drejer sig om web og sql.
Avatar billede gurly Praktikant
20. august 2008 - 13:47 #2
min server er spærret for upload, der kan kun downloades fra den
Avatar billede 2c Nybegynder
20. august 2008 - 13:48 #3
Du skriver at serveren bruger 20% af CPU.
Kan du ikke se hvor mange % ram den bruger?
Avatar billede gurly Praktikant
20. august 2008 - 13:49 #4
jeg bruger heller ikke sql
Avatar billede gurly Praktikant
20. august 2008 - 13:54 #5
i ydeevene siger den angående hukommelse >

samlet        520000
tilgæmgeligt  165000
systen cache  256000

i processor står serveren opført med brug af 12000 kb
Avatar billede gurly Praktikant
20. august 2008 - 13:58 #6
og set i processer ser det ud til serveren kun bruger 5 til 20 % ram
Avatar billede gurly Praktikant
20. august 2008 - 14:06 #7
vrøvl, mener 5 til 20 % cpu, og 12.000kb ram
Avatar billede gurly Praktikant
20. august 2008 - 14:18 #8
hvor stor server bruger man normalt til en side med sådan en 15.ooo besøgende om dagen med op til 1500 online på samme tid ?

fo altså ligge jeg en større fil ind på serveren på 5 magabyte, og får en bruger til at downloade den, så kan jeg se i jobliste 7 netværk at den uploades med 2% som er svarende til 2 megabit.

men når mange tilgår hjemmesiden på en gang, så ligger upload hastighed kun omkring 1 megabit.
alle sider / filer fylder under 20 kilobyte

er som om antallet af filer er større end serveren kan nå at spytte ud, så den ikke en gang kan udnytte de 2 megabit upload ?

hverken ram eller cpu ser jo ud til at være nået max ?
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 02:19 #9
jeg er løbet ind i helt andre værre problemer nu
så jeg lukker her

smid du bare svar 2c
Avatar billede 2c Nybegynder
22. august 2008 - 08:20 #10
ok. tak.
Avatar billede 2c Nybegynder
22. august 2008 - 08:20 #11
hov
Avatar billede gurly Praktikant
06. oktober 2009 - 10:45 #12
Hov, nå bedre sent end aldrig  c",)