Avatar billede j3ppah Novice
12. august 2008 - 11:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Read file/folder names, problemer

Dav eksperter... sidder med et problem... er ny inden for c# programmering, og jeg skal have fundet en metode hvorpå jeg kan give en destination som fx. c:/film, og der skal den så tage alle fil navne / folder navne og smide ned i et txt dokument i alfabetisk orden...

1. jeg kan ikke finde koden for at læse fil navne, eller folder.

2. Kan ikke rigtigt finde ud af om jeg skal få den til at kører i en do while, mens den checker op på at når den finder en som den allerede har, skal den stoppe...

Som sagt er jeg ganske ny...
Avatar billede jokkejensen Novice
12. august 2008 - 11:13 #1
Mener det er System.IO.DirectoryInfo eller lig.

Du får nok en collection af en art over filer og mapper, som sikkert kan sorteres ordentligt.

Venligst
/J
Avatar billede j3ppah Novice
12. august 2008 - 11:35 #3
okay.. er nåed så langt her...

Men hvad skal jeg have i min tw.WriteLine(); ??...

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;
using System.IO;

namespace Movie_Libary
{
    public partial class Form1 : Form
    {
        String MovieFolderPath;
        String LibaryFilePath;

        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }

        private void textBox1_TextChanged(object sender, EventArgs e)
        {
            MovieFolderPath = textBox1.Text;
        }

        private void textBox2_TextChanged(object sender, EventArgs e)
        {
            LibaryFilePath = textBox2.Text;
        }

        private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            DirectoryInfo di = new DirectoryInfo(MovieFolderPath);

            TextWriter tw = new StreamWriter(LibaryFilePath);

            tw.WriteLine();

            tw.Close();
        }
Avatar billede jokkejensen Novice
12. august 2008 - 11:44 #4
Kig på CopyAll metoden på ovenstående link.

Du skal nok bare i stedet for fi.CopyTo gemme i din fil.

Venligst.
/J
Avatar billede j3ppah Novice
12. august 2008 - 11:55 #5
du kunne vel ikke hjælpe mig lidt mere ved at sætte det ind...
For kender ikke halvdelen af de koder der er brugt og er meget i tvivl om hvordan det skal smækkes sammen
Avatar billede j3ppah Novice
12. august 2008 - 12:03 #6
det ser sådan her ud nu... skal jeg så have hate button1 til at kalde den ?

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;
using System.IO;

namespace Movie_Libary
{
    public partial class Form1 : Form
    {
        String MovieFolderPath;
        String LibaryFilePath;

        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }

        private void textBox1_TextChanged(object sender, EventArgs e)
        {
            MovieFolderPath = textBox1.Text;
        }

        private void textBox2_TextChanged(object sender, EventArgs e)
        {
            LibaryFilePath = textBox2.Text;
        }

        private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            DirectoryInfo di = new DirectoryInfo(MovieFolderPath);
        }

        public static void CopyAll(DirectoryInfo MovieFolderPath, DirectoryInfo LibaryFilePath)
        {
            // Check if the target directory exists, if not, create it.
            if (Directory.Exists(LibaryFilePath.FullName) == false)
            {
                Directory.CreateDirectory(LibaryFilePath.FullName);
            }

            // Copy each file into it's new directory.
            foreach (FileInfo fi in MovieFolderPath.GetFiles())
            {
                Console.WriteLine(@"Copying {0}\{1}", LibaryFilePath.FullName, fi.Name);
                fi.CopyTo(Path.Combine(LibaryFilePath.ToString(), fi.Name), true);
            }

            // Copy each subdirectory using recursion.
            foreach (DirectoryInfo diSourceSubDir in MovieFolderPath.GetDirectories())
            {
                DirectoryInfo nextTargetSubDir =
                    LibaryFilePath.CreateSubdirectory(diSourceSubDir.Name);
                CopyAll(diSourceSubDir, nextTargetSubDir);
            }

Avatar billede jokkejensen Novice
12. august 2008 - 13:03 #7
static void Main(string[] args)
        {
            TextWriter tw = new StreamWriter(@"c:\test.txt");
            DirectoryInfo dir = new DirectoryInfo(@"C:\windows");
            CopyAll(dir, tw);
            tw.Close();
            Console.ReadLine();

        }

        public static void CopyAll(DirectoryInfo source, TextWriter tw)
        {

            // Copy each file into it's new directory.
            foreach (FileInfo fi in source.GetFiles())  {

                //fi.CopyTo(Path.Combine(target.ToString(), fi.Name), true);
                tw.WriteLine(fi.FullName);
            }

            // Copy each subdirectory using recursion.
            foreach (DirectoryInfo diSourceSubDir in source.GetDirectories()){

                CopyAll(diSourceSubDir, tw);
            }
Avatar billede j3ppah Novice
12. august 2008 - 13:45 #8
lige et sidste spørgsmål :)... hvad nu hvis jeg kun vil havde den til at tage hoved mapperne under windows.. eksempelvis... så den ikke tager alle mapper og filer under hver mappe... :)... og mange tak det andet virkede perfekt...
Avatar billede jokkejensen Novice
13. august 2008 - 10:15 #9
Du kan se i CopyAll funktionen at når den møder et DirectoryInfo object i source.GetDirectories(), så kører den samme funktionen igen. Det er netop her at undermapper kommer med.

Altså kan du bare udkommentere linien, eller lave en bool, der fortæller om undermapper skal med ala:

Psuedo (ikke teste)

        public static void CopyAll(DirectoryInfo source, TextWriter tw, bool takeSubs)
        {

            // Copy each file into it's new directory.
            foreach (FileInfo fi in source.GetFiles())  {

                //fi.CopyTo(Path.Combine(target.ToString(), fi.Name), true);
                tw.WriteLine(fi.FullName);
            }
if(takeSubs)
{
            // Copy each subdirectory using recursion.
            foreach (DirectoryInfo diSourceSubDir in source.GetDirectories()){

                CopyAll(diSourceSubDir, tw);
            }

Så kalder du den med

copyAll(new DirectoryInfo(@"c:\windows"), tw, false) // ingen undermapper
copyAll(new DirectoryInfo(@"c:\windows"), tw, true) // med undermapper.
Avatar billede j3ppah Novice
13. august 2008 - 10:22 #10
fandt ud af bare at lave den om til fi.name i stedet for fullname... virkede til mit formål :)...

Men du har været en kæmpe hjælp, så her er points ;)
Avatar billede jokkejensen Novice
13. august 2008 - 15:03 #11
Åhh okay, jeg trode du ikke vil have den til at iterere igennem undermapperne.. men kun tage den ene..

FileInfo klassen har en masse egenskaber og metoder  -

Læs mere her:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.io.fileinfo_members.aspx

Og tak for points.