Avatar billede The Real Yoda Juniormester
11. august 2008 - 21:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

GPS koordinater og køreafstand

Hey Alle

Er der en smart måde at finde GPS koordinater ud fra adresse
og finde køreafstand ud fra to adresser eller to gps kooordinater?

Gerne direkte fra ASP...
Avatar billede nwn Nybegynder
11. august 2008 - 21:52 #1
Eftersom hvad jeg ved, bruges der 12 satelitter ude i rummet til at bruge disse GPS'er.

Og jeg tror skam ikke du har mulighed for at få forbindelse til disse satelitter gennem ASP ;)

Ellers har jeg misforstået dit spørgsmål.
Avatar billede ebea Ekspert
11. august 2008 - 22:37 #2
Man kan godt finde afstande mellem 2 kendte koordinater, men det bliver i sagens natur, i en lige linie.
Og man kan også finde en adresse ud fra en kendt koordinat.
Men at finde køre afstande mellem 2 koordinater, ja det er jo umuligt at svare på, for det stiller jo spørgsmålet; hvad vej vil du køre.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. august 2008 - 08:22 #3
ja, der manglede selvfølgelig lige den lille info at man jo skulle gøre det gennem google .. eller evt gemmen krak, men nok bedre gennem google da det  jo dækker hele verden ..

Kunne ellers være smart med et lille serverkomponent med satelit adgang..
Avatar billede w13 Novice
12. august 2008 - 10:20 #4
Blot til info: ang. Krak, så ved jeg ikke, om de stiller den slags til rådighed, men i så fald skal man i hvert fald betale for det.
Ligesom De Gule Sider tillader de nemlig ikke, at man slår op i deres system uden tilladelse.
Jeg talte nemlig med dem om dette for en uge siden, da jeg undersøgte muligheden for at hente personoplysninger fra deres database ud fra et telefonnr. vha. ASP.
Dette kunne kun lade sig gøre, hvis man "abonnerede" på denne service, og så betalte man for x-antal "kald til deres database" om året.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. august 2008 - 10:43 #5
i så fald bliver det google :) .. men .. er der nogen der har erfaringer med hvordan man gør dette uden at gøre det clientside med javascript ?
Avatar billede w13 Novice
12. august 2008 - 11:13 #6
Skal det bruges privat eller kommercielt?

"For individuelle brugere stilles Google Maps, herunder lokale søgeresultater, kort og fotografiske billeder, til rådighed udelukkende til personlig og ikke-kommerciel brug. For virksomhedsbrugere stilles Google Maps til rådighed til udelukkende intern brug og må ikke videredistribueres kommercielt. Dog må kortdata åbnes og vises ved hjælp af Google Maps-API'en i henhold til vilkårene og betingelserne for API'en."
Avatar billede w13 Novice
12. august 2008 - 11:25 #7
Dvs. kommercielt brug er no-go. =)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. august 2008 - 12:27 #8
"For virksomhedsbrugere stilles Google Maps til rådighed til udelukkende intern brug og må ikke videredistribueres kommercielt"

Det er til internt system og ikke til kommercielt brug..
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
19. august 2008 - 08:39 #9
Men antageligvis der ikke var nogen bud på hvordan man gjorde..