Avatar billede jb00797 Nybegynder
10. august 2008 - 01:40 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Styre domæner

Hej

Jeg har et spørgsmål til alle jer eksperter.
Jeg har en server hvor jeg hoster en del domæner på, hver gang jeg skal lave et nyt domæne eller subdomæne retter jeg det i min vhost config fil(har en fil for hver domæne), men jeg ville gerne lave det lidt smartere. Jeg har derfor tænkt mig at lave en side hvorpå jeg kan ændre indstillinger for eksisterende domæner og tilføje nye. Mit spørgsmål er derfor, hvordan er det bedst, nemmest og sikkerest at lave.

Det ville være en stor fordel hvis vhost'ene blev genereret ud fra data i en mysql database, men hvad er bedst?

Jeg har set noget om man kan få apache til selv at lave domænerne ud fra data i en mysql database, men ved ikke præcis hvordan, så ville gerne høre mere om det.

Den anden mulighed er jo at lave et script der generere vhost filer ud fra databasen og reloader apache, men igen hvordan præcis laver jeg det, har tænker jeg mest på sikkerhed, da det jo ville kræve rettigheder til at ændre i filerne samt reloade apache.

Jeg ser frem til at få nogle gode råd, fra alle eksperterne.

Mvh.
Søren
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2008 - 04:32 #1
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2008 - 10:48 #2
Alternativt smide dem ned i en DB og have et shell script som reloader configurationen ud fra databasen fx. hver 5 min.
Avatar billede jb00797 Nybegynder
10. august 2008 - 14:00 #3
Jeg regnede med at lave noget ala det første link fra arne_a, men det kræver stadig at apache reloads eller restartes. Så hvordan laver jeg det bedst?
Det var en idé at gøre som du skriver leif, men jeg vil gerne have det sådan at jeg kun reloader apache, når der er nogle ændringer. Da det jo ikke er muligt for besøgene at komme ind på mine sider, mens apache reloader. Det ville derfor være bedst hvis det var muligt at genstarte apache via php, men igen hvordan kan man lave det bedst, med hensyn til sikkerhed?

Mvh.
Søren
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2008 - 14:42 #4
Ja, det tager et split sekund at reloade Apache og filerne kan regenereres mens apache kører.

1. Regenerer configuration files
2. Reload Apache
Avatar billede jb00797 Nybegynder
10. august 2008 - 15:08 #5
Okay, normalvis når jeg reloader apache, tager det omkring 20-30 sekunder inden apache er klar til at tage imod requests igen. Det skal jeg måske lige have kigget lidt på, hvis du siger det normalvis tager et split sekund.

Hvordan kan jeg lave et script der genere konfiguration's filerne og reloader apache?
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2008 - 15:09 #6
Jeg ved hos mig tager det ikke lang tid.
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2008 - 15:09 #7
Men du skal vel heller ikke reloade hele dagen, oftes, så gør man det vil en gang i døgnet hvis der er ændringer
Avatar billede jb00797 Nybegynder
10. august 2008 - 15:40 #8
Nej nemlig, ville gerne have det lavet sådan at den kun reloadede hvis jeg havde lavet nogle ændringer. Har du et link eller kan du hjælpe mig igang med at lave et script der kan generere filerne?
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2008 - 16:27 #9
Jeg koder ikke selv i shell (Det har jeg folk til)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2008 - 01:31 #10
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede jb00797 Nybegynder
22. februar 2010 - 15:16 #11
Vil I begge lægge et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2010 - 15:22 #12
ok
Avatar billede leif Seniormester
22. februar 2010 - 15:52 #13
Svar.