Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 11:58 Der er 31 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket webhotel skal vi vælge (seriøst, men ikke for dyrt)?

Dette spørgsmål er en udløber af spørgsmålet http://www.eksperten.dk/spm/834450, hvor en masse hjælpsomme brugere her på eksperten foreslog en masse forskellige webhoteller.

Jeg har på den baggrund nu trasket store dele af markedet igennem og draget følgende konklusioner, som jeg vil bede jer være kritiske overfor og gerne supplere med alternative forslag til mulige webhoteller.

Målet er, at vi finder noget, som vi ’tror på’ og som vi kan betale.

http://www.scorpiondata.com
> Det lyder fint stadig rimelig pris. Det virker troværdigt, at man må betale for ekstra trafik.
Jeg ved ikke om de tilbyder de rigtige versioner af PHP, MySQL etc., men er der nogen, som har hørt dårligt om dem?

https://gigahost.dk/
> Vi har længe overvejet gigahost, men efter søgning på nettet kom der altså lidt for meget dårligt frem om dem. Mange siger, at man får, hvad man betaler for og at gigahost ikke er meget bedre (højest lidt) end web10 og one. Vi vil altså ikke skifte igen om 6 måneder fordi vi igen har bestilt noget, som var for billigt. Er det ikke en fornuftig konklusion?

http://www.intergate.dk
> Vi overvejer intergate, men jeg kan ikke se, hvilken version af php de tilbyder? Kan vi regne med, at de er bedre web10 og one? Igen: fri trafik – det lyder ikke troværdigt?

http://www.unitspeed.dk
> Jeg tror faktisk ret meget på dem, men er i tvivl om PHP 4.11 er nok til os. Jeg er lige ved at undersøge det. Er der nogen, som har gode/dårlige erfaringer med dem?

http://www.netsite.dk
> Jeg tror på dem og de tilbyder PHP5.
Er der nogen, som har gode/dårlige erfaringer med dem?

http://dandomain.dk/
> Jeg er ikke i tvivl om, at de nok er de mest stabile, men de tilbyder altså ikke ret meget diskplads og så koster det kassen i forhold til alle andre.

http://www.enavn.dk
Lyder heller ikke helt skørt, men de understøtter kun PHP3 og 4, hvilket jeg ikke ved om er nok for os.

Lige nu, tror jeg, at valget må falde på http://www.netsite.dk – Giver det mening?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. august 2008 - 12:16 #1
Må jeg komme med endnu en ?

www.unoeuro.com
Jeg har haft dette host siden 2005, og det er rigtig godt.
Det er stabilt, og når endelig noget går ned, er det rettet meget hurtigt.
De har en fin oversigt så man kan se hvad de allerede arbejder på, og de advarer på forhånd inden store opdateringer med nedetid.
De har PHP5 og MySQL5, og opdaterer forholdsvis tit.
Hurtig respons ved support, let interface, billige.
Avatar billede keysersoze Guru
09. august 2008 - 12:28 #2
kører selv flere domains på www.netsite.dk og kan kun sige godt om dem - specielt adgangen til kontrolpanel (Plesk) trækker godt op - så vil bestemt mene at det giver mening at vælge dem.
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 13:39 #3
Jeg har et webhotel hos gigahost og er ganske godt tilfreds, man får ikke det samme som hos eks. de dyre, men deres mail fungere uden problemer (stabilitet) dog er der lidt sjov med videresendelse, der får man dem 2 gange :)

Der kan være ubegrænset domæner, mail til dem m.v.

unoeuro har vi også et hos.. De fungere også fint, men der er problemet med max et domain og vil du tilkøbe flere må du ikke have mail på dem, de har ikke imap. De er nede jævnligt, det kan godt ske flere gange om ugen, men det er så kun i nogle min. af gangen
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. august 2008 - 13:41 #4
bacardil: Flere gange om ugen? Er ikke helt enig. Det er sjældent da.
Men det var oftere da jeg var på de ældre servere. Jeg er på linux9 nu, og den er ret stabil.
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 13:51 #5
amews_aj.. Okay, men vi bruger den til vores interne system, det betyder at der sidder en del mennesker og bruger systemet konstant uden pause fra kl. 07:00 til 18:00 på hverdage og det sker i hvert fald flere gange om ugen at de siger at den er død, den kommer så hurtig op igen, men test har vist at det ikke er vores net der fejler når dette sker.

Vi bruger kun web og mysql, så kender ikke til deres mail.

Vi ligger på linux8 og mysql4
Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 14:00 #6
Mange mener, at pris og kvalitet hænger sammen, og hvis det passer (?) så vil jeg altså gerne betale lidt mere for at få mere stabilitet. Derfor regner jeg med, at vi går uden om lavprishotellerne.
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 14:10 #7
Det er dels rigtig, men igen kommer det også an på behovet er det en forretning hjemmeside som du skal til at markedsføre for millioner så er det trist at den er nede i ny og næ. Er det en privat hjemmeside med billeder af din ferie så kan det måske overleves.

Hvis du er meget obs omkring oppetid, så skal du nok kigge efter dem der ligger lidt højere oppe eks. scannet, dandomain, hosting2
Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 14:20 #8
Ja, - vi er en forening og er ved at sprede os til at blive international. Det er vigtigt for os, at vores site er oppe og relativt hurtigt, men vi kan ikke betale, hvad TDC og dandomain koster. Derfor leder vi efter noget, som er niveauet under dem, men ikke lavpris.

Vi har snart en engelsksproget version af vores website klar. sitet hedder: firstdisplay.com og er endnu kun på dansk.
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 14:36 #9
Så er udbydere som unoeuro nok fine. I kan også kigge på udlandet og lade siden blive hosted der eks. uk2.net
Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 14:42 #10
Det forstår jeg ikke? – Er unoeuro ikke den noget lette ende med priser fra 7-8 kr? Det er vel at sammenligne med one eller web10?
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 14:45 #11
I retning af one og surftown.. Man skal huske på at når man har så mange kunder som de har som betaler en lille pris, men tror de kan få hele verden, så vil der komme nogle klager.

Folk har det med kun at skrive når de er utilfredse..

Web10 er vist et kapitel for sig selv.
Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 14:50 #12
http://www.netsite.dk/om-netsite/profil/infrastruktur.html

Jeg synes, at dette her lyder troværdigt, men jeg kender ikke meget til det tekniske, så jeg er let at snyde ;)  Er der nogen, som har noget at indvende og er det pengene værd i forhold til andre?
Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 14:56 #13
bacardil > jeg vil nemlig gerne betale for noget, som er lidt bedre end web10, one og surftown
Jeg vil gerne betale for en bid af verdenen, men har ikke råd til hele verdenen, som jeg kan få hos scannet, dandomain, hosting2.
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 15:16 #14
Ja, det lyder meget godt og InterXion i Ballerup er da også et godt sted, at placere serverne, når ikke lige de brænder (http://www.computerworld.dk/art/45985?cid=4&q=InterXion&sm=search&a=cid&i=4&o=1&pos=2)  det er også der one har serverne stående..

Men hvis du syntes at netsite er det sted der tiltaler dig mest, så ville jeg da handle med dem.

Man kan som sagt finde sure kunder hos alle hostere.
Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 15:33 #15
Ok, - det er spændende info!
,,, men ja, - det er svært at sikre sig mod brand. Hvis one og netsite.dk står det samme sted, er det så også den samme hardware?

De skriver også:
”Der tages dagligt backup, og der bliver regelmæssigt overført kopi af backupen via egen fiber-forbindelse til vores kontor i Indre-København.”

De skriver godt nok ikke, hvor tit de laver ’ekstra’ backup til deres eget kontor i København, men det er da meget godt, at de laver en ’ekstra, ekstern’ backup til et andet geografisk sted i tilfælde af brand.
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 15:48 #16
one bruger også HP, men om det lige er de samme servere ved jeg ikke.

One og andre lavhost tager backup af dine filer som du kan få hvis de laver en fejl, du kan altså ikke få en kopi hvis du selv laver en fejl uden at betale. Om netsite tilbyder det ved jeg ikke.

Men de fleste udbydere sender backup til 3 sted ellers er det jo ikke optimalt.
Avatar billede keysersoze Guru
09. august 2008 - 16:04 #17
InterXion svarer lidt til et kæmpe stort hotel - virksomheder på alle størrelser, i alle vægtklasser osv kan leje et "rum". Hvad de så vælger at gøre med det rum er helt op til dem selv. One.com og Netsite har hver deres "rum" og derfor også hver deres servere - hvilke servere og hvad de kommer på serverne (og ikke mindst hvor mange kunder på hver server) er også helt op til dem selv, så bare fordi one.com og Netsite står samme sted kan de slet ikke sammenlignes.
Avatar billede ebea Ekspert
09. august 2008 - 20:07 #18
Jeg syntes ikke jeg imellem alle disse forslag og nævnte løsninger, har set htpp://www.webhosting.dk  -  Dette firma har jeg igennem snart 10 år brugt som leverandør, både som virksomhed, og som privat.
Og i al den tid har jeg endnu IKKE haft et nedbrud, eller oplevet forstyrrelser i driften iøvrigt. Sammenholder man dette med deres særdeles rimelige priser, så ser jeg ikke rigtig mange alternativer.
Så det syntes jeg da du skal tage med i dine overvejelser.
Avatar billede ebea Ekspert
09. august 2008 - 20:08 #19
Der skulle selvfølgelig have stået  http://www.webhosting.dk  i indlægget herover.
Avatar billede keysersoze Guru
09. august 2008 - 20:46 #20
Jeg er ret sikker på at webhosting.dk har haft nedbrud - det er jeg ret overbevist om alle shared hosts har haft i større eller mindre omfang, det er formentlig bare hurtigt klaret hos dem ;)

Uanset hvilken host man trækker frem vil der være både positive og negative erfaringer med dem. Jeg kan nævne flere jeg aldrig kunne drømme om at nærme mig - men de lever jo i bedste velgående alligevel så noget må de jo kunne, omvendt er der sikkert også nogle der ikke kunne tænke sig at være afhængig af dem jeg ser som de bedre og derfor vil en diskution som denne kunne fortsætte i det uendelige. Jeg mener derfor det i lige så høj grad som at søge råd som her også handler om vælge det man tror på - alt andet lige, går det helt galt er det jo heldigvis let at skifte :)
Avatar billede ebea Ekspert
09. august 2008 - 22:03 #21
>keysersoze<  Jeg kan kun udtale mig for hvad jeg oplever selv, og sammen med de kunder jeg har hostet hos webhosting.dk -

Jeg udtaler mig ikke om andre, som jeg måske kun gætter omkring.
Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 22:12 #22
OK, - webhosting.dk er måske et prisbilligt alternativ, men gælder det så ikke også for dem, at man skal dele server med tilsvarende flere, så de kan holde prisen nede, hvilket vil give længere svartider?

Er der en måde hvorpå, at man objektivt kan sammenligne svartider? Kan man på en eller anden måde komme med et tal for, hvor mange andre, man deler en forbindelse med?
Avatar billede ebea Ekspert
09. august 2008 - 22:55 #23
>grafik-anders<
Som svar, så er der vel ingen webhoteller, hvor du ikke skal dele med andre.
Det bedste er jo at se på deres linie kapacitet, så kan man da danne sig et overblik over deres formåen, og i den retning, har jeg heller aldrig oplevet et problem.
Og hvis de var dårlige, havde de nok heller ikke overlevet i branchen så længe, og så have det kundeunderlag de har.
Og som keysersoze skriver så er dette jo en diskussion der kan fortsætte i det uendelige, for hvem skal man tro på har det bedste produkt.
Men du må jo have haft et formål med at spørge herinde; problemet er jo nu, at du skal til at vælge, ud fra nogen af forslagene, eller være lige så forvirret, som da du stillede spørgsmålet.
Avatar billede grafik-anders Mester
09. august 2008 - 23:11 #24
Ja, - mit formål er, at vi nu for anden gang kigger os omkring en ny udbyder, fordi vi ikke har været tilfredse med det vi har fået.
De andre gange har vi nok kigget lidt for meget på prisen, mens vi denne gang gerne vil have en løsning, som dur til noget, og som vi kan vokse med. Det tager tid og resurser at skifte og vil derfor ikke til det en gang til, når vi har skiftet denne og forhåbentlig sidste gang.
Prisen har stadig betydning i et fortagende som vores (uden faste indtægter), men stabilitet og sikkerhed bliver også hele tiden vigtigere for os efterhånden, som vi vokser.

Jeg synes nu ikke, at det har været forgæves, da jeg nu er blevet meget klogere på de faktorer, som har betydning, men jeg må indrømme, at det stadig ikke er let at vælge.

Argumentet om, at bare et firma har været i markedet længe, så kan man stole på dem, synes jeg bestemt ikke holder. Se bare på de elendige produkter, som især web10 tilbyder. De ser ud til at leve bedste velgående.

Jeg er bange for at vælge endnu et lavprisprodukt og så må til at i gang igen om et halvt år for selvom, at i siger, at det er let at skifte, så et det ikke helt så let for os, som det er for mange andre.

Det store spørgsmål er stadig om pris og kvalitet altid hænger sammen. Det kan godt være, at jeg ikke får det afklaret det her, men i det mindste er jeg uafklaret på et højere plan.

Tak for hjælpen og vil I ikke smide nogle svar (jeg deler points), så lukker jeg – nej, - vi kommer nok ikke videre her.
Avatar billede ebea Ekspert
09. august 2008 - 23:24 #25
Ang. point så samler jeg ikke.  Men der er jo også muligheden for at i kan lave jeres egen Server (hvis i har båndbredde nok), så er i helt jeres egen herre, og ved hvad i har.

Men held og lykke med projektet.
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 23:32 #26
Har testet og vores webhotel hos one har ca. 1500 andre på, unoeuro 450 andre.
Avatar billede bacardil Nybegynder
09. august 2008 - 23:33 #27
svar
Avatar billede olebole Juniormester
10. august 2008 - 00:24 #28
<ole>

Jeg er udmærket tilfreds med www.servage.dk. Man må selv sørge for backup, men til prisen er de efter min mening absolut værd at overveje  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede grafik-anders Mester
14. august 2008 - 18:18 #29
Hvad er det, som man er udelukket fra, hvis PHP kører i 'safe_mode'?
Avatar billede bacardil Nybegynder
14. august 2008 - 22:05 #30
Det er vist begrænset, det bedste kan man programmere sig ud af.
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2008 - 10:46 #31
lukketid?
Avatar billede grafik-anders Mester
08. september 2008 - 17:24 #32
hmmm, underligt! - Jeg har afsat 200 points til deling, men hvis jeg deler dem mellem jer 100 og 100, så siger eksperten, at jeg giver flere points, end der er afsat til spørgsmålet. Er det mig, som ikke kan regne???? 100+100=200????
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2008 - 17:41 #33
markér begge navne og acceptér - så deles der automatisk :)
Avatar billede grafik-anders Mester
08. september 2008 - 17:45 #34
tak