Avatar billede zagger Juniormester
09. august 2008 - 10:15 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Apache skal genstartes hele tiden.

Jeg har en webserver som kører med Apache på en XP-maskine. Mit problem er at jeg er nødt til at genstarte Apache hvert 5. minut for at der er adgang til mine hjemmesider.
Hver gang jeg skal ind på min hjemmeside står browseren og søger i flere minutter inden siden kommer frem. Hvis den overhovedet kommer frem. Det hjælper hvis jeg genstarter Apache, men 5 minutter efter er det galt igen.
Jeg har prøvet at geninstallere Apache, men det hjalp ikke.

Er der en indstilling i Apache der kan være skyld i det, eller er det bare ved at være tid til at geninstallere hele serveren? (Det er jo trods alt en Windows-maskine.)
Avatar billede coderdk Praktikant
09. august 2008 - 12:41 #1
Prøv at lede efter "HostnameLookups" i apaches konfiguration, sæt den til off og genstart - måske er det det...
Avatar billede zagger Juniormester
09. august 2008 - 16:09 #2
Den står allerede på off.
Avatar billede zagger Juniormester
09. august 2008 - 16:19 #3
Prøvede at sætte den på on for at se om det gjorde en forskel. Men stadig det samme.  :(
Avatar billede zagger Juniormester
16. august 2008 - 18:11 #4
Nu har jeg geninstalleret hele serveren, og det hjalp lidt men løste ikke problemet helt. Mine hjemmesider kører stadig utroligt langsomt. Der er lige nogle tidspunkter hvor de kører fint nok, men det er kun kort tid af gangen.
Igen hjælper det at genstarte apache, men efter kort tid er det galt igen.

Her er et link til en af siderne, så kan I se hvad jeg mener.
http://www.nemli.dk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2008 - 18:18 #5
En cybercity ADSL? Hvad er din upload-båndbredde?

Er siderne langsomme også på lokalnetværket?

Er der noget andet der bruger CPU, RAM eller båndbredde?
Avatar billede zagger Juniormester
16. august 2008 - 18:33 #6
Det er fiberbredbånd. 10/10 Mbit, så ingen flaskehals der.
Siderne kører lige så langsomt selv om jeg surfer via localhost på serveren.
Jeg har testet flere gange hvor jeg sikrede mig at der ikke var andet der brugte hverken cpukraft, ram eller båndbredde.

Det underlige er at det er kommet fra den ene dag til den anden.
Hvis det kan hjælpe har jeg indsnævret det til den samme dag som jeg skulle prøve at registrere mig en analyseside, http://www.woopra.com , der kan vise statistik over besøgende og nettrafik for hjemmesider.

Men jeg kan bare ikke forstå hvis det skulle have noget at sige... Men det er som sagt det eneste jeg kan komme i tanke om at jeg skulle have fumlet med omkring det tidspunkt. Men jeg har afmeldt mig denne side igen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2008 - 19:04 #7
Det der woopra bruger du ikke som javascript - ser det ud til. Er det noget på serveren? Også char.dk's servere kan svare langsomt og sløve ned, men det ser nu ud til at være det mindste af det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2008 - 19:20 #8
Ok, du har afmeldt det. Men din server på domænet nemli.dk ser ud til at tage ca. 30 sekunder fra den får en request, til den overhovedet begynder at sende noget tilbage. Det er prøvet uden browser, og dermed ligemeget med javascript og billeder.

Det ligner en timeout.

Det kunne også være alt for mange og dårlige sql-forespørgsler. Men du siger den ikke laver noget.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2008 - 20:44 #9
Det går tjept nu.
Avatar billede zagger Juniormester
16. august 2008 - 20:49 #10
Det underlige er bare at det ikke er altid at den laver denne timeout.
Mht. for mange og dårlige sql-forespørgelser, så har mine tanker også været der omkring. Men igen, det skulle jo ikke bare kunne komme fra den ene dag til den anden. Og nogle af de andre sider der ligger på serveren kører bare ren html, og dem er det også galt med.

Det kan næsten kun være Apache der spænder ben på en eller anden måde synes jeg.
Jeg kører med Apache 1.3, men har så sent som i dag haft installeret Apache 2.2 for at se om det kunne hjælpe. Men den kunne jeg ikke rigtig få til at fungere. Kunne ikke få mine virtualhosts til at fungere, og den ville heller ikke vise nemli.dk rigtigt. Sikkert mig der ikke kan finde ud af at sætte det rigtigt op. Så er tilbage til Apache 1.3 igen. Og den har jeg jo sådan set kørt med i over 4 år uden problemer. Indtil nu altså.
Avatar billede zagger Juniormester
16. august 2008 - 20:50 #11
Ja, men så vent lidt, så er den gal igen. Det kører op og ned.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2008 - 21:01 #12
Så du har ikke gjort noget. Ja, så går det både op og ned med hastighed.

Så er der Windows XP, der kan lave knuder. Een af de seneste opdateringer?
Avatar billede zagger Juniormester
16. august 2008 - 21:21 #13
En opdatering til XP... Hmm, ja den havde jeg ikke lige tænkt på. Men det skal da lige undersøges.

Har godt nok haft en fornemmelse af at Microsoft har sendt nogle rimelige underlige xp-opdateringer på gaden siden Vista kom, som gør XP mere og mere besværlig. Sikkert for at gøre Vista mere appetitelig. Men det er en helt anden snak... :)

Vil prøve at se om de kan være det der er galt, så vender jeg tilbage.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2008 - 21:26 #14
Jeg tør (næsten) slet ikke nævne alternativet: køre Apache på noget Linux-agtigt ... Nå, så gjorde jeg det alligevel...
Avatar billede zagger Juniormester
16. august 2008 - 21:35 #15
Hehe det har jeg også svoret mange gange at jeg ville gøre. :) Har også en Linuxbox som jeg leger lidt med når jeg har tid. Så det er ikke helt umuligt at det måske ender med det. Men i første omgang vil jeg lige se om jeg ikke kan få det her til at køre.
Avatar billede zagger Juniormester
25. august 2008 - 22:17 #16
Jeg har ikke haft tid til at geninstallere serveren endnu. Men her i weekenden gik den helt i selvsving og frøs fast flere gange om dagen. Jeg blev til sidst så sur at jeg i ren frustration sparkede så hårdt til den at den genstartede ved det.
Men det må have været lige det den trængte til, for nu kører den bare derud af. Hjemmesiderne reagerer med det samme og den har ikke fråsset fast siden.
Jeg tænker at det måske var noget støv der havde sat sig på tværs, og som er blevet rystet løs af mit karatespark.

Men nu kører den i hvert fald igen. Men jeg vil gerne dele pointene med alle der har hjulpet, så hvis I vil ligge et svar.  :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2008 - 22:34 #17
Den var sjov - ja, det kunne jo også være en hardwarefejl. Ingen point til mig, tak.
Avatar billede coderdk Praktikant
25. august 2008 - 23:11 #18
Heller ikke her, tak :)
Avatar billede zagger Juniormester
26. august 2008 - 09:13 #19
Ja det er ikke godt at vide hvad der kan have været galt med den, men det skulle åbenbart ordnes på gammeldags manér. Jeg vil dog ikke selv anbefale denne løsning til andre. hehe

Men tak for hjælpen alligevel.  :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. august 2008 - 09:16 #20
...men du skulle måske overveje en grundig støvsugning, og check for løse ledninger, ved lejlighed.
Avatar billede zagger Juniormester
26. august 2008 - 10:48 #21
Det lyder som en god idé.