Avatar billede cot Nybegynder
07. august 2008 - 18:04 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Online børnespil

Hej alle!

Jeg har fået den her lille idé, og jeg vil høre hvad i folk derude synes om den:

Målgruppe: Skolebørn i 0.-1. Klasse (drenge og piger)

Basis idé:
Det er din første skoledag. Du skal nu klare dig igennem diverse skoletimer, og komme videre. (Niveauet bliver sværere og sværere jo længere du når i spillet {altså din skoletid} ). Opgaverne er i starten meget simple, og selve interfacen hjælper en godt på vej, med f.eks. at vise gulerødder, æbler etc. Og man skal stave små og lette ord. Senere hen bliver det sværere og sværere til et vidst niveau som ligger omkring slutningen af første klasses niveauet.

Den tekniske del bag:
Udviklet i PHP, Mysql og javacript
Læreren kan fra sin skærm sidde og se på børnenes udvikling, og om de svare forkert eller om de klarer det på første forsøg. De kan også styre brugere med username og passwords, fra deres skærm.
Det skal være let for børn at navigere rundt, der vil derfor bliver lagt meget vægt på design og interface, så det virker inbydende for børnene, og ikke blot som en uoverskuelig hvid side.

Opgaver:
Regneopgaver (simple plus og minus opgaver)
Sangopgaver (f.eks. vælg det næste ord i sangen)
Ordopgaver (stav til is, bil etc.)
Farveopgaver (Huset er rødt etc.)
Legetimer (spil et spil, f.eks. i 5 eller 10 min {evt. et lille flashspil})
M.m.

Sælges til skoler, spilles direkte fra vores server, online. Ingen download, alt styres fra websiden.

Håber på lidt feedback til min idé :)

//Cot
Avatar billede enhydralutris Nybegynder
07. august 2008 - 18:49 #1
Glimrende idé :-D
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. august 2008 - 18:58 #2
"Og man skal stave små og lette ord." - man går nu ikke generelt så meget op i om børn i den alder staver korrekt. Men de må gerne sætte bogstaver samme, så deres "børnestavning" minder om det ord de vil skrive. Det tror jeg ikke du kan bedømme korrekt med et program.
Avatar billede enhydralutris Nybegynder
07. august 2008 - 19:06 #3
erikjacobsen, man kan ligeså godt lære det rigtige til at starte med :p
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. august 2008 - 20:02 #4
Den slags vil jeg så overlade til lærerne at bestemme. Men hvis du bruger "børnestavning" kan det ikke hjælpe noget at lave et spil, der belønner børn for "gulerod", men ikke for "gullerød". Lærerne vil blot undlade at bruge systemet.
Avatar billede cot Nybegynder
07. august 2008 - 20:18 #5
Nej okay, nu ser vi bort fra det med stavning, men så hvis jeg så lavede noget andet, hvor man, f.eks. kunne lære alfabetet, eller noget i den stil, jeg kan godt følge dig, men hvad siger du til idéen mere som helhed?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. august 2008 - 20:21 #6
Det kan jeg ikke sige. Det kommer an på om lærerne i skolen finder det pædagogisk anvendeligt. Og folkeskolen har ikke synderligt med penge.
Avatar billede cot Nybegynder
07. august 2008 - 20:26 #7
Ok, jeg vil gå i gang med at udvikle på idéen.

Hvis børnene kan lære noget af det, og det ikke koster alverden, så kan jeg ikke se andet end at skolerne slår til... ;)

Men problemet er jo så at få det lærerigt og billig lavet...
Jeg vil prøve at komme i samarbejde med en lærer, da jeg ikke selv ved noget specielt om hvad børn i de alder præcis skal lære. :)

Er der nogle lærer her som kunne tænke sig at være med i et samarbejde, så skriv her i tråden.

//cot

P.s. jeg vil stadig gerne høre mere fra folk om hvad i synes om idéen. Tak for jeres kommentare begge to.
07. august 2008 - 21:40 #8
Her er en tilsvarende site -> http://www.matematikbogen.dk/ - rimelig gratis. Og med en masse ¤£$$&% reklamer/popups - Dooooh.
Det skal du vel på ingen måde have med ?
Avatar billede showsource Seniormester
07. august 2008 - 21:49 #9
Det er et ret omfattende projekt at gå i gang med, og du skal være mere end almindeligt klog for at lave noget som virkelig vil blive brugt.

Selve ideen er du ikke den første som har fået, men som sagt, det er faktisk ret kringlet! ( Jeg har "selv været der" )

Som min. bør du alliere dig med to/tre eller flere uddannede pædagoger som løbende kan vurdere projektet.

Og umiddelbart er flash vel det nemmeste at bruge ?

Og som karise_larry, der skal bestemt ikke være reklamer på siden!
Avatar billede cot Nybegynder
07. august 2008 - 22:17 #10
Nej da, ingen reklamer!

Men min idé er jo mere som et spil, det er matematikbogen ikke, der laver man blot opgaver, og kun indenfor matematik.

Jeg er i gang med at lede efter lærer/pædagoger, og muligvis nok også en programmør (+designer) yderligere.
08. august 2008 - 06:53 #11
(Det var bare som 'inspiration' ... Good Luck...)
Avatar billede cot Nybegynder
08. august 2008 - 07:00 #12
Ok ;)
Og jeg takker!
Avatar billede cot Nybegynder
10. august 2008 - 07:28 #13
Nå, på tide at lukke ser det ud til, smid svar :)

Alle der mener de har fortjent pointene :P
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2008 - 08:32 #14
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede cot Nybegynder
13. august 2008 - 22:20 #15
nogle af jer andre der vil have point, jeg lukker om et par dage :)
13. august 2008 - 22:39 #16
NOPE...
Avatar billede cot Nybegynder
21. august 2008 - 19:27 #17
ok
Avatar billede brian0905 Nybegynder
15. januar 2009 - 13:24 #18
Jeg har selv overvejet noget lignende fx. at afspille en lyd og lade barnet pege på det dyr der siger den lyd... og naturligvis det hele med stavning og matematik.

Jeg har parkeret det en smule da jeg tænkte det igennem og kom frem til at det skulle deles op i to dele.

Den første del: En "meget-ung" del hvor man laver lyde øvelsen, som man kan sidde derhjemme og lege lidt med sammen med forældrene.

Den anden del er måske mere interessant er den undervisning/edu-tainment delen, hvor det bliver en integreret del af en læreprocess, hvor det er muligt for en lærer at benytte det som en form for "ekstra opgaver" eller reelle lektier.

Det er en meget interessant ide og jeg har tænkt meget over den det sidste års tid, som jeg ser det er den helt store opgave at få det testet af de rigtige mennesker, og måske i sidste ende solgt til skolevæsnet. Har på fornemmelsen det er et rimeligt lukket marked. Alternativt skal det være en "græsrods" implementering hvor børnene selv trækker det ind i skolen, da det er en platform de er bekendte med derhjemme fra.

Det skal naturligvist laves således at det skal kunne kontrolleres hvor længe børnene må sidde og være "logget på", således at de også kommer ud og leger med andre, specielt i den alder jeg havde tænkt mig at det skulle henvende sig til...
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2009 - 13:57 #19
<ole>

- men hovedpointen er vel, at det bør laves af folk med forstand på den slags. Da IT-folk ikke nødvendigvis har mere begreb om at lave børne-PC-spil end gynækologer, pølsemænd og museumskonservatorer, bør det nok være lærere/pædagoger, der laver det.

Så kan vi andre tage os af det rent håndværksmæssige omkring efterfølgende at putte det ind i maskinen. Spilkonstruktion har jo i udgangspunktet ikke noget somhelst med en PC at gøre (- og det har programmering nu heller ikke, men det er en helt anden sag)  ;o)

/mvh
</bole>