Avatar billede kkaen Nybegynder
02. august 2008 - 09:29 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

.Net på PDA

Jeg skal til at eksperimentere lidt med programmering til en PDA. Men jeg har fundet ud af, at der er udviklet et framework i .Net, som hedder .Net-mobile. Jeg vil så gerne vide, om det KUN er muligt at lave applikationer til PDA'er i .Net-mobile, hvis man vil benytte .Net-teknologien?
Har det noget at gøre med, at der simpelthen ikke er plads nok på en PDA til hele frameworket? Eller har den ikke resourcer nok til at ekserkvere det?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. august 2008 - 10:15 #1
Jeg tror at du mener .NET Compact Framework (CF), som bruges til bl.a. PDA'er med Windows Mobile styresystemer.

CF indeholder færre elementer end almindelige Framework.. man har jo typisk begrænset plads på en PDA, i forhold til en almindelig computer.

Så vidt jeg ved, bruges CF udelukkende til mobile enheder (PDA, Smartphone).

Hvis man f.eks. bruger Microsoft Visual Studio, kan man have flere frameworks installeret, og derved lave programmer til både .NET Framework og .NET Compact Framework.
Avatar billede kkaen Nybegynder
02. august 2008 - 10:55 #2
Jeg mente nu, at jeg fandt et programeringssprog, hvor der stod "mobile" efterfølgende. Men jeg kan selvfølgelig ikke lige finde eksemplet nu.

Jeg vil bl.a. lave applikationen i WPF. Og her opstår problematikken. Se f.eks. dette link:
http://www.christec.co.nz/blog/archives/174

Eller hvad med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Portable.NET

Jeg har desuden tænkt mig, at lave lidt SVG også. Og her opstår problematikken vist også:
http://www.w3.org/TR/SVGMobileReqs
Avatar billede kkaen Nybegynder
02. august 2008 - 10:57 #3
Kan man ikke tvinge PDA'en til at benytte det oprindelige framework, hvis der er plads nok på enheden? Der er vel efterhpnden plads nok på sådan nogle (?).
Avatar billede nielle Nybegynder
02. august 2008 - 13:03 #4
Svaret er nej.

Det fulde .NET framework kan slet ikke installeres på en PDA. Selv hvis det kunne, så ville det formentlig slet ikke kunne køre fordi det er en helt anden type CPU som sidder i en PDA end i en almindelig PC.

Uden det fulde .NET framework kan man selvfølgelig heller ikke køre programmer som er kompileret til dette.

Hvis du synes at du mangler nogle muligheder i CF, så findes der alternative uddvidelser. Den støreste er nok denne:

http://www.opennetcf.com/
Avatar billede kkaen Nybegynder
02. august 2008 - 14:26 #5
Men man kan altså godt køre WPF og SVG-sider (HTML) på en PDA eller hvordan? Applikationen, der er udviklet deri, skal blot KUN benytte det skabede framework?
Avatar billede nielle Nybegynder
02. august 2008 - 15:56 #6
Du kan ikke køre WPF på en PDA ... denne pakke er endnu ikke med i CF. Ved ikke mht. SVG.

Applikationer skal være kompileret mod CF for at kunne køre på PDA'en. Applikationer kompileret til det fulde framework kan ikke køre uanset om man ellers har begrænset sig i hvad man har brugt.

Applikationer udviklet til CF kan godt køre på en PC, men så er der andre problemstillinger som f.eks. at filstier ser anderledes ud på de to platforme.
Avatar billede kkaen Nybegynder
02. august 2008 - 23:50 #7
Ahh, okay. Så det vil sige, at man under ingen omstændigheder kan køre wpf på en pda, zuma el lignende? Hvis det forholder sig sådan, så bliver jeg nødt til, at køre svg på pda'en. Det burde da være muligt, når det blot køres i en browser med plugin (jeg vil dog køre det i java-applikationen "batik-1.7"). Men det er jo ret kritisk, om det kan på en pda...?
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. august 2008 - 00:31 #8
Eller hvad med Zune-produktet? Kan den heller ikke køre WPF?
Avatar billede nielle Nybegynder
03. august 2008 - 08:57 #9
> at man under ingen omstændigheder kan køre wpf på en pda, zuma el lignende?

Du kan ikke køre WPF med de nuværende versioner af CF.

Er det så vigtigt? Man kan stadig godt lave ganske fornuftige Windows Forms programmer til PDA’en.

> Hvis det forholder sig sådan, så bliver jeg nødt til, at køre svg på pda'en. Det burde da være muligt, når det blot køres i en browser med plugin (jeg vil dog køre det i java-applikationen "batik-1.7").

Mht. at køre SVG vie an browser på PDA'en - du skal nok ikke føle dig for sikker; De browserversioner der er udviklet til PDA'er er ikke just spækket med funktionalitet. De kan som regel knapt nok vise en hjemmeside nogenlunde pænt (selvfølgeligt afhængigt af udviklerne på hjemmesiden).

Nu du selv har bragt Java op. Du kan jo altså lave din applikation i Java’s J2ME udgave. Den svare nogenlunde til CF

> Eller hvad med Zune-produktet? Kan den heller ikke køre WPF?

Ingen anelse, men jeg ville da godt turde sætte penge på et ”nej”.

Må man spørge ind til hvad det er du mener at der mangler i CF siden at det ikke er godt nok til formålet?
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. august 2008 - 14:00 #10
Ja, det må du da selvfølgelig.
Situationen er den, at jeg skal til at skrive et afgangsprojekt. I den sammenhæng vil jeg gerne lave det i c#/.Net, da jeg har en god viden indenfor dette felt. Samtidig vil jeg gerne sætte mig ind i WPF-teknologien. Og disse 2 emner kan jo kombineres. PDA'er (eller lignende minicomputere) har også min interesse, da det giver et hardware-mæssigt aspekt af problemstillingen. Derfor vil det være ideelt, hvis man kunne lave wpf på en pda.
Svg kunne jeg benytte til en netbasseret version. Denne teknologi kan også (tilsyneladende) nemt integrere diverse plugin/activeX-kontroller, så man kan inkludere diverse ande elementer over nettet. Jeg vil nemlig gerne behandle 3d - både i netversionen og pdaversionen (som jo nok bliver desideret desktopversion nu).
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. august 2008 - 14:42 #11
Nu har jeg søgt lidt om problemstillingen i dag, og jeg har fundet denne artikkel:

http://msdn.microsoft.com/da-dk/magazine/cc164240(en-us).aspx

som bl.a. omhandler PDA og WPF. Men jeg har ikke lige gennemskuet resultattet. Viser denne artikkel, at det er muligt at køre WPF på en PDA gennem CF?
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. august 2008 - 14:47 #12
http://www.code-magazine.com/article.aspx?quickid=0803061&page=2

Denne artikkel viser vist, at wpf godt kan køre på en iPhone. Er der den store forskel på en iPhone og en PDA i denne sammenhæng?
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. august 2008 - 19:13 #13
Hmm, der er tilsyneladende udviklet noget mere i sp1:
http://blogs.zdnet.com/Stewart/?cat=20
"May 12th, 2008
New version of Windows Presentation Foundation released"

Er denne udgivelse interesant for PDA?
Avatar billede nielle Nybegynder
03. august 2008 - 20:19 #14
> Viser denne artikkel, at det er muligt at køre WPF på en PDA gennem CF?

Nej. Artiklen beskriver to applikationer som snakker med hinanden vha. en echangeserver som håndter en mailkø (WCF). PDA applikationen er skrevet i Windows.Forms (i CF) og desktop applikationen er skrevet i WPF.

Så artiklen beskriver ikke at WPF kan køre på PDA’en, men den har alligevel fået mig til at vakle en smule. Hvis WCF findes i en begrænset version i CF, så gør WPF det måske også.

Fandt dette her link:

http://channel9.msdn.com/posts/Charles/Windows-Presentation-Foundation-Everywhere/

Ved ikke om der er kommet noget ud af det projekt.

Det er dog helt sikkert at VS 2008 Pro ikke umiddelbart giver dig muligheden for at lave et WPF projekt til CF.

> Denne artikkel viser vist, at wpf godt kan køre på en iPhone. Er der den store forskel på en iPhone og en PDA i denne sammenhæng?

En iPhone køre slet ikke Windows Mobile og derfor kan hverken Microsofts CF eller det fulde .NET framework køre på den.

Det er nu heller ikke det artiklen handler om – den demonstrere derimod hvordan man efterlinger iPhone effekterne vha. WPF. Demo applikationen er en almindelig desktop applikation (til Windows XP i det viste tilfælde).

> Er denne udgivelse interesant for PDA?

Det er der ikke umiddelbart noget som tyder på.
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. august 2008 - 23:25 #15
Hmm, okay. Nej, "Everywhere" er blot netversionen (=Silverlight) af wpf. Den egner sig ikke særlig godt til 3d. Hvis man kan ekserkvere activeX-objekter derigennem, så kunne det dog måske være aktuelt aligevel. Dog giver det så nogle andre sikkerhedsproblemer. F.eks. adgang til klientens filsystem.

Hvad med det jeg skrev om i 03/08-2008 19:13:09? Det har ikke noget på sig?
Avatar billede nielle Nybegynder
04. august 2008 - 07:25 #16
Selv hvis WPF kunne køres på en PDA, så er det nok begrænset hvad du kan forvente af 3D i den sammenhæng. WPF basere sig i høj grad på hardware acceleration på netop det område (DirectX), og svjv. er der endnu ikke den store udvikling på det område på mobil platformene. Det kommer dog.

> Hvad med det jeg skrev om i 03/08-2008 19:13:09? Det har ikke noget på sig?

Som sagt: Det er der ikke umiddelbart noget som tyder på.
Avatar billede kkaen Nybegynder
04. august 2008 - 07:45 #17
Nu kan jeg ikke huske, om xbap omfatter hele wpf eller kun silverlight, men ifølge:

http://forums.msdn.microsoft.com/en-US/wpf/thread/9daded8a-2456-4e3a-bfa1-ef499a19d0cf

kan det ikke lade sig gøre med wpf på pda.
Men

http://forums.msdn.microsoft.com/en-US/vbgeneral/thread/dbb31af1-7aae-4032-af53-2e8b4e6723d9

giver udtryk for, at wpf godt kan køre på en "pocket pc". Nu er jeg ikke klar over, hvad forskellen på en "pocket pc" og en pda er, men jeg går ud fra, at en pocket pc er et par cm større på alle leder end en pda. Hvis dette er korrekt opfattet, så kan denne tråds hovedspørgsmål godt ændres til, om man kan køre wpf på en pocket pc. Dette kan jo så vist godt lade sig gøre. Er der en, som kan yde noget info om dette område? Også med udvikling dertil?
Avatar billede kkaen Nybegynder
04. august 2008 - 07:48 #18
angående 04/08-2008 07:25:05 så er det ikke wpf'en, som skal stå for selve 3d'en. Det er en activeX-kontrol, som blot bruges gennem wpf. I mit tilfælde vil jeg blot benytte wpf som gui. 3d'en vil jeg implementere gennem en anden teknologi...bl.a. fordi wpf netop ikke er synderligt genialt til dette.
Avatar billede nielle Nybegynder
04. august 2008 - 08:19 #19
WPF er nu ganske ferm til 3D ... på desktoppen.

En af hovedpointerne bag WPF er at den går fra at bruge GDI+ (Windows.Forms) til at bruge DirectX. Hvad der måtte være af indskrænkninger til DirectX på en mobil platform vil derfor også afspejles i indskrænkninger i WPF.
Avatar billede kkaen Nybegynder
04. august 2008 - 08:31 #20
Jo, men jeg vil gerne benytte noget andet til 3d'en, selvom applikationen skal udvikles til en desktopversion. Dermed får jeg nemlig undersøgt en løsning, som også kan bruges til andre versioner end desktopversionen.

Det du skrev om med "cf", kan det sammenlignes med "Micro Framework"?
Jeg har nemlig fundet denne tråd, som da vist også giver udtryk for noget wpf-lignende på en pocket pc:

http://blogs.microsoft.co.il/blogs/tamir/archive/2008/03/13/running-wpf-on-gas-pump-or-other-windows-ce-devices.aspx
Avatar billede kkaen Nybegynder
04. august 2008 - 13:31 #21
Nu har jeg søgt efter information om problemstillingen hele dagen, og er endelig kommet til denne side:

http://msdn.microsoft.com/da-dk/magazine/cc164240(en-us).aspx

Den laver vist klientdelen i generelt .net, mens serverdelen laves i wpf, da det yder mulighed for messages som følge af wcf. Har jeg forstået denne artikkelt korrekt, og er denne artikkel så ikke netop løsningen på hele problemet?
Avatar billede nielle Nybegynder
07. september 2008 - 09:36 #22
Kom du nogensinde vidre med denne her?
Avatar billede kkaen Nybegynder
08. september 2008 - 21:40 #23
Nej, jeg har ikke rigtig kunnet finde noget afgørende information om det. Jeg har dog fået implementeret en activeX-control i en desktopversion af wpf. Men jeg har ikke fundet mere information om de andre ting, jeg har omtalt; bl.a. wcf og en løsning til en pda.
Hvis der er nogle, som har mere information om disse emner, vil jeg da meget gerne høre om det ;-)
Avatar billede kkaen Nybegynder
30. december 2010 - 16:11 #24
Nielle ->
Lægger du lige et "svar"?
Avatar billede nielle Nybegynder
30. december 2010 - 18:29 #25
Så gerne :)