Avatar billede hkb-x Nybegynder
10. juli 2008 - 10:35 Der er 5 kommentarer

stop backup af logfiler

Jeg bruger et program til at overvåge mine apache logfiler så jeg nemt kan overskue evt fejl på min side. Mit problem er at apache med regelmæssige mellemrum tager en backup af logfilen og genererer en ny logfil med samme navn. Ulempen ved dette er 2 ting:

1. Rettighederne til logfilen ændres således at jeg skal ind og manuelt give mit program adgang til filen igen (jeg kunne køre det som root men det er lidt overdrevet).

2. Da mit program tømmer logfilen hver gang den har læst den og putter resultatet i en database er der ingen grund til abckuppen. det laver bare en masse næsten tomme komprimerede filer hvilket er spild af plads.

Så hvordan stopper jeg apache fra at tage backup af logfilerne?

btw så kører jeg apache på Debian linux.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 10:42 #1
jeg tror ikke der er talt om backup, er du sikker på at det ikke er log-rotate der er på spil? hedder filerne .1, .2, .3, .4 ? Prøv at sammenligne dem, de er nok ikke ens.

Det er altså log-rotate for din apache du skal rode med, det er der en konfiguration til et sted.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
10. juli 2008 - 10:47 #2
nope tan laver en et .tar.gz arkiv af den aktuelle logfil (error.log) ca 1 gang om måneden (men tror det afhænger af trafikken) og laver så en ny error.log fil med nye rettigheder.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 10:57 #3
den har jeg ikke set får. Prøv lige at kigge efter cron så.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
10. juli 2008 - 11:02 #4
altså du mener at jeg skal se efter cronjobs der har noget med det at gøre?
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 16:14 #5
ja, tjek efter cronjobs som kører en gang om måneden