Avatar billede hclarsen Nybegynder
03. juli 2008 - 23:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Flere udviklingskategorier?

Hvordan kan det være, at der ikke er kategorier indenfor e.g. Fortran og COBOL?

Under "Generelt" er der ikke særlig mange spørgsmål indenfor disse kategorier, men grunden til dette kan måske også være, at spørgerne stiller deres spørgsmål i andre fora?
Avatar billede vejmand Juniormester
03. juli 2008 - 23:36 #1
Avatar billede roenving Novice
04. juli 2008 - 15:04 #2
Der er nok ikke ret mange spørgsmål om disse (idag forældede og stort set ikke brugte !-) programmeringssprog !o]

-- de var nødvendige, da det altid var store mainframes, der kørte databehandling i batchjob om natten, men er gledet ud til fordel for C og C++ også i de miljøer ...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2008 - 17:02 #3
Cobol og PL/I bruges stadig i stor stil på mainframes. Jeg tvivler faktisk på at ret
mange af dem er skiftet til C/C++.

Der er masser af udviklere i Danmark som arbejdes med disse. Men den typisk Cobol eller
PL/I udvikler er nok ikke newz.dk bruger.

Sjovt nok kan det gå hen og ændre sig. Jeg mener at de idag er begyndt at hyre
nyuddannede, fordi de gamle nærmer sig pensions alderen.

Fortran er ikke så populært som det har været. Idag bruges det stort set udelukkende
til scientific computing.

Jeg tror dog stadig at der er en del med Fortran 77 viden, men 90/95/2003 kniber
det nok lidt med. Jeg var med til at beta teste 90 til VMS for mange år siden, men
har aldrig rigtigt brugt de nyere.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
05. juli 2008 - 12:37 #4
Jeg studerer selv fysik, og arbejder derfor med Fortran (eller er begyndt at lære det).

Jeg har tidligere arbejdet med C, og jeg kan ikke helt gennemskue, hvorfor mange hellere ønsker at arbejde med Fortran indenfor naturvidenskaben fremfor C? Har I noget bud på det?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2008 - 16:15 #5
Historiske grunde:
* der eksisterer mange gode biblioteker til Fortran indenfor de
  naturvidenskabelige problem stillinger.

Sproglige grunde:
* Fortran er langt bedre end C til 2+ dimensionelle arrays
* Fortran har indbygget complex data type - C har ikke
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2008 - 18:50 #6
NB: C 99 har support for complex, men C 99 er "meget ny".
Avatar billede hclarsen Nybegynder
06. juli 2008 - 11:07 #7
Ahh, ok.. det giver mening. Ja, jeg må vel veksle lidt mellem C og Fortran så i ferien..

Tak for hjælpen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2008 - 01:08 #8
Fortran er ikke så svært at lære. Det er et forholdsvis lille sprog. Og pæn Fortran
er faktisk nem at læse. Der er dog nogle meget skumle features som kan misbruges til
at lave noget meget vildledende kode.

Et af mine yndlings eksempler er at spørge folk om hvad følgende program udskriver:

      PROGRAM FUSK
      INTEGER*4 I,J,K
      I = 7
      J = 4
      K = I MOD J
      WRITE(*,*) K
      END
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2008 - 01:09 #9
Hvis du render ind i problemer kan du bare spørge i Programmering Andre, så er vi sikkert
nogen der kan hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2008 - 22:56 #10
Jeg blev iøvrigt lige inspireret til at skrive en Fortran 77 artikel !
Avatar billede hclarsen Nybegynder
21. juli 2008 - 22:25 #11
Så jeg må godt fortælle mine kammerater, at jeg er Arne Valhøjs muse? :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2008 - 02:31 #12
Ja.

De fleste har et specielt forhold til deres første programmerings sprog.

Mit var Fortran 77 - september 1983.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
18. december 2011 - 10:46 #13
Tak for hjælpen og snakken, jeg lukker her.