Avatar billede Mik2000 Professor
25. juni 2008 - 00:21 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Exchange server spørgsmål

Hej

Jeg har nogle spørgsmål vedr. exchange server:

1: Kan jeg oprette en exchange server på min egen computer på min egen internetforbindelse hvis jeg køber Microsofts programmer?
Hvilke programmer/styresystemer skal købes?

2: Hvis ja, og man gør det, koster det så noget månedligt eller kan man frit oprette de konti man vil?

3: Er det nemt at installerer?

4: Er det muligt at lave en bruger som kan sende fra flere forskellige emails (og selvfølgelig også modtage på den), så man ikke skal logge ind med en ny bruger for at sende fra en anden email?

5: Er der nogle krav til internetforbindelsen ud over der skal være fast ip?
...er 20/2 mbit f.eks. nok?

6: Hvilke krav er der tilcomputeren hvis jeg installere en exchangeserver 2007 versionen

7: Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på hvis jeg installere en exchangeserver?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. juni 2008 - 00:51 #1
1. ja, det kan du godt, hvad kræves, se her: http://technet.microsoft.com/da-dk/library/aa996719(en-us).aspx

2. det er din server, du bestemmer

3. alt er relativt

4. ja

5. et krav må være at den er stabil

6. se 1

7. se 1
Avatar billede triggy Nybegynder
25. juni 2008 - 07:42 #2
En billig og "relativt nem" løsning er at kigge lidt på Small Business Server 2003.
Har godtnok ikke exchange 2007, men det kommer jo lidt an på behovet.
Fordelen ved SBS er ast det hele bliver installeret fra starten, og er køreklar med det samme.
Der er en god guide til opsætning af exchange-delen indbygget i installationen, hvor man bliver spurgt om de nødvendige oplysninger.
Avatar billede Mik2000 Professor
25. juni 2008 - 12:42 #3
Okay så det er bare med exchange 2003 i stedet?
Avatar billede triggy Nybegynder
26. juni 2008 - 09:19 #4
Ja, det er exchange 2003 der er installeret på den.
Jeg ved ikke lige præcis hvad forskellen er på 2003 og 2007, men det kan du jo undersøge inden du beslutter dig, og så se om det er noget du har behov for
Avatar billede Mik2000 Professor
29. juni 2008 - 00:35 #5
Tror godt jeg kan nøjes med 2003, specielt hvis det bliver nemmere :)

Har lige lidt tillægsspørgsmål.
1: Til softwaren står der 5 CALs included. Hvad er det?
2: Mht 4'eren højere oppe skriver I at man kan have en bruger man logger ind med og at man fra denne bruger kan sende fra flere forskellige mails, både fra samme domæne og andre. Er det helt sikkert, for dem der udbyder hostet exchange kan ikke tilbyde dette?

Tak for svarene so far
Avatar billede triggy Nybegynder
29. juni 2008 - 11:12 #6
5 CALs betyder at der er licens til 5 samtidige brugere på systemet. Er der flere end 5, skal der tilkøbes ekstra licenser.

Jeg har faktisk ikke prøvet at sætte det op så man kan sende mails fra flere mail adresser. Men der skulle være mulighed for at sende "på vegne" af en anden bruger.
Indkomne mails kan man i hvert fald forwarde til andre brugere, eller man kan give læse adgang til andre brugeres indbakker
Avatar billede Mik2000 Professor
01. august 2008 - 01:26 #7
Læg svar for point
Avatar billede triggy Nybegynder
01. august 2008 - 10:57 #8
svar :)

Fik du en løsning op at køre?
Avatar billede Mik2000 Professor
04. august 2008 - 02:33 #9
Nej desværre ikke endnu (men det er pga tid)