Avatar billede charley78 Novice
12. juni 2008 - 17:11 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Søges eks. på hjemmeside med blog, altså m samme designskabelon

og så vil jeg meget gerne høre hvor let(!) det var at etablere :o)
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
12. juni 2008 - 20:04 #1
Vil du venligst beskrive lidt mere omkring hvad det er vi skal svare på? :)
Avatar billede justrace Novice
12. juni 2008 - 20:13 #2
Prøv lige at google "wordpress".
Avatar billede charley78 Novice
13. juni 2008 - 09:36 #3
Ja undskyld, jeg har ikke helt overblik over hvordan man gør. Jeg prøver igen.
Jeg vil gerne lave en hjemmeside, hvortil et antal emner (ud over den traditionelle "statiske del") kan diskuteres og nye artikler kan leveres

Kan man enten
1) have en hjemmeside i et design man helt selv har formet, sådan at den ikke ligner en bloc og i tilknytning til den under et givent link, haveet antal menuer, der præsenterer blocindlæg
2) Forme en bloc, fx med horisontale overmenuer, så den kommer til at ligne en almindelig hjemmeside og samtidgt fungerer sm bloc

Er det helt i skoven at spørge på den måde?
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2008 - 10:09 #4
Det udløste en lang række "Ja'er".

Alt det kan sagtens lade sig gøre. Til spm. 2 vil jeg stadig henvise til wordpress, og der er der 1.000vis af temaer: http://wordpress.com/features/theme-examples/
Avatar billede charley78 Novice
13. juni 2008 - 11:01 #5
Hvis man vælger løsning nr. 1, hvordan foregår det så i praksis at man henter artikler og indlæg ind på ens "almindelige" hjemmeside under en given menu?
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2008 - 11:30 #6
Jeg er ikke expert på området, men jeg kunne forestille mig noget med frames hvor den givne artikel så simpelthen åbnes inde i den frame. Så har du jo stadig din egen side rundt om artiklen.
Avatar billede charley78 Novice
13. juni 2008 - 11:57 #7
ok tak, hvis jeg så fx på wordpress kan lave en hjemmeside, der (jvnf. eksemplerne justrace henviste til) ligner en almindelig hjemmeside med horisontale menuer etc. og der selv bestemmer hvilke emner/temaer jeg ønsker diskuteret og af hvem... måske kan man også opstille betingelser a la 'denne overskrift indeholder(dækker kun over) mødereferater, SÅ kommer det store forkromede spørgsmål: ka det så lade sig gøre at lægge den på ens domæne?
I det tilfælde skulle man så gøre opmærksom på at det og det emne altså er muligt at kommentere eller supplere med stof på anden måde.
Er det muligt?
Hvordan er man forbundet til wordpress? Det er vel noget med en adresse man køber/registrerer hos wordpress(?)
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2008 - 12:00 #8
Wordpress er noget du downloader og kan placere hvor du vil og under hvilket domænenavn du vil.
Avatar billede charley78 Novice
13. juni 2008 - 13:26 #9
Tak for tålmodeigheden. 10-øren begynder at falde...

Man kan altså designe en side som man vil, beholde de features (jvfn. http://en.wikipedia.org/wiki/WordPress), der følger med den template man kopierer.
Kan man i virkeligheden reducere hele spørgsmålet og svare at wordpress er enalmindelig hjemmeside, der er programmeret sådan at den giver let adgang for dig selv og andre (såfremt du giver dem tilladelse) til at skrive om emner og indlæg til disse.

Så bør man altså ved selv at gå i koderne kunne lægge indkomne artikler på hensigtsmæssige steder, fx seperate sider, emns andre sider bliver ladt fred med deres mere eller mindre permanente indhold.

Hvad med søgefunktionen, kan den også bare adopteres, hvis man som det fx hedder sig her http://www.morearnings.com/2006/08/13/wordpress-theme-blix-with-google-adsense/ lan søge internt på siden.

ps. jeg har lagt extra 30points
Avatar billede charley78 Novice
13. juni 2008 - 13:36 #10
.. altså, man kan i koderne klippe "vil du gerne kommentere dette indlæg"-afdelingen væk?

Nu hedder det sig jo på nettet både angående wordpress og blogger m.fl. at de er gratis. Hvem hoster dem.. gratis?

For det er jo klart at "bortfører" man først en skabelon til sit eget domæne, hersker naturligvis de takster ens udbbyder kræver.

Ku man kort sagt konkludere at en blog er en hjemmeside, der er konstrueret på en måde så gennemstrømning af en masse beskedder er mulig og srukturen er nogenlunde enkel for brugerne.
Har man ikke brug for så meget blogging, kan man efter behag klippe klistre, så udformningen bliver anderledes.
Opstår der i givet fald program-mæssige problemer. Jeg er jo kun vant til at arbejde med html og i Dreamweaver. Har kun lige stiftet bekendtskab med en php-include, men er ellers blank, hvis der skal tales nye sprog for at effektuere ønsket om en hjemmeside med integration af en blog.
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2008 - 19:30 #11
En lang række ja'er igen.

Gratis hostning er nok tvivlsomt.
Avatar billede charley78 Novice
18. juni 2008 - 09:49 #12
ok, jeg forstår.. også selvom jeg lige har opdaget at jeg vel nok har skrevet rodet - det beklager jeg.

flg. var ment som et spørgsmål, men manhlede spørgsmålstegn, og til det håber jeg ikke atv svaret var 'ja' "Opstår der i givet fald program-mæssige problemer?" men jeg kan næsten selv svare på vegne af dig at der ikek e grund til at frygte at hjemesiden pludseligt reagerer underligt poå at en den af den fngerer som blog. Måske kan det sammenlignes med - som man ofte sr - at en enklet side fx kan fungere som formular, mens resten af det pågældende site har en helt anden slags indhold.

Tak for hjælpen, vil du ikke have points?
Avatar billede justrace Novice
18. juni 2008 - 10:29 #13
Nej tak, ingen point.

Man lægger jo hele "blog-biblioteket i sin egen mappe, og så fra forsiden linker man jo bare til den. Man kan også i selve opsætningen vælge en side der skal fungere som forside, men alt det må du jo kigge på når du skal lave dine individuelle indstillinger.
Avatar billede charley78 Novice
18. juni 2008 - 11:03 #14
Nåh.. jamen mange tak så!
Avatar billede charley78 Novice
18. juni 2008 - 11:05 #15
med blogbiblioteket mener du vel bare htmlsider + css... eller kan man også hente søgemaskine?

Nej, nu skulel jeg ikke have slugt de points. Skal jeg ikke lige oprette spørgsmålet. Det ku jo nemlig være der også er andre ting man kan hente ned.
Jeg opretter et nyt "hvilke funktioner på blog.."!
Avatar billede justrace Novice
18. juni 2008 - 11:27 #16
Kan da lige tilføje at det såmænd ikke er så svært, og wordpress har også et forum.

http://wordpress.org/support/