Avatar billede casc Nybegynder
07. juni 2008 - 14:08 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

installere apache på linux??

Hej alle
Jeg vil gerne køre php-scripts på min linux maskine (Opensuse 10.2),og har downloadet Apache 2.2.8 til en start. Mit problem er at jeg ikke kan få installeret skidtet. Jeg er ny i linuxinstallationer, og jeg synes det er svært, også selvom jeg følger installationsvejledningerne.  Er der nogen der kan hjælpe?
casc
Avatar billede showsource Seniormester
07. juni 2008 - 14:41 #1
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2008 - 14:43 #2
Hvorfor SuSe 10.2 (gl. distro) og hvorfor installerer du ikke blot via YAST ??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juni 2008 - 09:19 #3
Enig med HelgeC, installer med yast hvis du ikke har grafisk brugerflade kan du bare skrive yast!

Du skal også installere en pakke der gør at Apache kan køre PHP, men denne kan også installeres via Yast.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2008 - 09:38 #4
http://suse.linuxin.dk/

Der er store forbedringer i openSUSE 10,3 og som du kan se af linket ovenfor er der ikke lang tid til openSUSE 11 kommer.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2008 - 09:43 #5
De skriver du er ny i Linux: Ved Du hvordan man installerer fra YAST?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2008 - 10:15 #6
Jeg tror blot spørger er lidt beskeden han har spørgsmål i SuSe kategorien i de sidste 7 mdr.
Avatar billede showsource Seniormester
08. juni 2008 - 10:46 #7
B.t.w. er Ubuntu's LAMP server meganem.

http://www.ubuntu.com/products/WhatIsUbuntu/serveredition
Avatar billede casc Nybegynder
10. juni 2008 - 19:45 #8
Jeg har godt nok haft linux i flere omgange, men hver gang falder jeg på installationsprocessen, som jeg synes er så forfærdelig besværlig, og falder derefter tilbage til good ole windows. Er der nogen der kan forklare mig princippet i den? Hvorfor laver man ikke noget der svarer til exe-filer i linux??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juni 2008 - 20:17 #9
Ubuntu (desktop udgaven) er en grafisk installer med 3 eller 5 spørgsmål.
Når den er installeret starter man synaptic op og vælger de pakker man vil instalere.
Synaptic klare selv alle afhængighederne til andre pakker.

Jeg vil tro at man på 30 min kan installere Ubuntu og (L)AMP, alt efter hvor hurtig ens maskine er.
Avatar billede casc Nybegynder
10. juni 2008 - 20:29 #10
jeg tror du misforstår mig. Jeg har installeret opensuse 10.2 (også grafisk), og uden problemer. De opstår først, når jeg gerne vil have et program installeret, som ikke er med i pakken. Feks. Apache. Jeg har eks.vis prøvet at følge installationsvejledningen via linket httpd.apache.org/docs/2.2/install.html
men det kan jeg ikke få til at virke. Hvad gør jeg så???)-:
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2008 - 20:48 #11
" De opstår først, når jeg gerne vil have et program installeret, som ikke er med i pakken. Feks. Apache. "
Jeg tror at DU har misforstået noget, du har glemt at tilføje "Softwarekilder fra fællersskabet" hvis de er tilføjet vil jeg æde søm på at Apache er med i mulighederne under YAST og det kræver kun 1 flueben og OK at installere
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2008 - 20:49 #12
Hvor bor du ??
Avatar billede casc Nybegynder
10. juni 2008 - 20:53 #13
I odder
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juni 2008 - 21:22 #14
Enig med helgeC

Faktisk mener jeg at du kan installere LAMP som en gruppe 1 klik så har du det hele og denne funktion er så vidt jeg husker mulig allerede i et installations vindue. Men det forklare jo heller ikke hvorfor du vil have 10.2, der findes nyere.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2008 - 21:27 #15
OK! Jeg kommer godt nok jævnligt til Århus, men der er jo stadig et stykke vej. Jeg syntes at du skulle downloade 10.3 (DVD) den er 5 x hurtigere end 10.2 og så få lavet den installation korrekt, du vil sikkert efterfølgende kunne finde noget at brokke dig over, men installation af programmer er nu lige så let i SuSe som i Windows
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juni 2008 - 21:54 #16
Helge 11 kommer om et par dage.

CASC ved du hvordan man bruger YAST?
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2008 - 22:46 #17
"Helge 11 kommer om et par dage" I know, men vi har jo før oplevet at noget velfungerende er blevet mindre velfungerende selv om det ikke burde være således
Avatar billede casc Nybegynder
13. juni 2008 - 10:31 #18
Jeg har fundet ud af det. Apache er installeret, men nu har jeg et nyt problem. Jeg kan ikke directory browse. Hvor bestemmer man det henne??
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 10:48 #19
Den må du lige forklare lidt nærmere
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2008 - 17:12 #20
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2008 - 17:13 #21
Avatar billede casc Nybegynder
13. juni 2008 - 21:46 #22
Jeg mener at jeg ikke kan se de filer der ligger i htdocs fra en browser.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 22:50 #23
localhost??
Avatar billede casc Nybegynder
14. juni 2008 - 07:27 #24
Ja lige præcis. Jeg får access forbidden...
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 08:15 #25
Skal vi ordne tråden med "grub" først, jeg har lidt tid indtil kl. 10:00
Avatar billede casc Nybegynder
14. juni 2008 - 08:51 #26
Jeg har på tilfældigvis fået grub til at virke. efter at jeg gentagne gange, havde lavet nye profiler, i "bootloader", og gemt dem, hvorefter jeg fik en error, lykkedes det. Hvad jeg har gjort anderledes ved jeg ikke, og det virker lidt tilfældigt. Jeg har dog kun, når jeg starter op, noget tekst, på skærmen. Hvor splashscreen'en er blevet af, ved jeg ikke.
Jeg har downloadet Opensuse 10.3, og vil prøve at opgradere til denne version.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 09:04 #27
OK! så syntes jeg vi skal vente med Apache til du kører 10.3 det er vel DVDèn du har downloadet ellers er der alt for meget tilpasnings arbejde
Avatar billede casc Nybegynder
14. juni 2008 - 09:11 #28
Yes, men det bliver ikke før i aften, at jeg får tid til at installere, så vi må snakkes ved senere
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 09:31 #29
Helt OK, jeg skal til JULEFROKOST i aften
Avatar billede casc Nybegynder
14. juni 2008 - 10:07 #30
god fornøjelse
Avatar billede casc Nybegynder
17. juni 2008 - 08:30 #31
Hva så er der ikke nogen, der vil have nogen point??
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2008 - 08:44 #32
Hvis jeg har hjulpet vil jeg da godt ha nogen ellers afviser du bare
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2008 - 14:31 #33
Hvis mit var til gavn, så vil jeg kan jeg da også fint bruge nogle. Husk at afvise, hvis det ikke kunne bruges
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2008 - 14:33 #34
undskyld afvis mig. Det var ikke det spørgsmål jeg troede det var