Avatar billede haverslev Novice
02. juni 2008 - 22:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Langsom Rendering

Min knægt har lavet et projekt i 3ds max9 og det er gået fint,
problemet opstår dog, når den skal rendering - det tager en krig.
I dette tilfælde tage denne lille "film" 60 timer at render.
Alte er lavet i laveste settings, hvad ang lys osv.
Er der en eller anden setting, der kan ændres så den rendering forløber meget hurtigere ?
Avatar billede mismis Nybegynder
04. juni 2008 - 11:46 #1
Renderings tid har mange faktore

faktore nr 1 er Computerens processor or ram, jo hurtigere processer jo hurtigere rendre den og jeg mener også i max at hvis du har en dual core eller quad core cpu
and du skal stille den til at bruge alle core i renderingen.

Bortset fra det hvis du rendere med Radiosity ( Global Illumination) så kan det godt tage ret lang tid at render og der kan optimeres noget der på tiden
men det går desværre drastisk ud over kvalitetn i billedet så.

også selve oplæsningen på billedet har noget at sige så hvis du rendere i foreksempel DVD opsløsning eller hd opløsning tager det endnu længere
et billede kan uden problemer tage 30minutter eller 1 time eller mere selv på et hurtigst system hvis det er en komplex scene med komplex lys.
og når du har en animation skal den jo rendere flere billeder af den slags.

må jeg i den forbindelse nævne dig at en film som Bee Movie, er brugt 5000 hurtige AMD processere til at rendere og der er i alt brugt 23 Millioner Timer at rendere selve filmen.

bare lige for at sætte dine 60 timer i perspektiv :)

Med venlig hilsen

mis
Avatar billede haverslev Novice
04. juni 2008 - 16:17 #2
Ja, vi havde nok lidt på fornemmelsen at det tager så laaannngg tid :-)
Pc har en 2,5 dual core og 4 gb ram , så den skulle være ok til det.

Men det passer meget godt med at det tager ca. 1 time pr. billede

Vi vil checke Radiosity ( Global Illumination), men "tør" ikke at ændre noget mens den renedere nu, men prøve at ændre dette efterfølgende.
Det er et eksamens projekt, så der skal jo ikke gå for meget skudermudder i det.

Takke for input
Avatar billede mismis Nybegynder
04. juni 2008 - 17:56 #3
Hehe ja det kan jeg godt se
men ja lyssætning er mange ting

nu har jeg jo ikke set hvad du laver , men har man styr på lys sætning kan du også lave ret realistiske scener med bare arearlights, uden at bruge global illumination
og det kan du også spare en del render tid på

nogle 3d applicationer kan også (cache) deres radiosity beregninger
forstået på den måde at hvis ingen objecter bevæger sig i scenen andet end kameraet
kan den genere alt lyset ved første billede
og så derefter genbruge denberegning til resten af billederne da lys og skygge for scenen jo ikke ændre sig

på den måde bliver mange arkitektur renderinger foreksempel lavet når det skal animeres.

har du checket i din task manager at den bruger begge cpu kerner ?

så dit cpu meter ikke kun står på 50%

mvh

mis
Avatar billede haverslev Novice
04. juni 2008 - 19:12 #4
Jo jo, der er gang i begge kerner og den ligger og svinger på 60-70%
Takker igen, nu er jeg ikke særlig meget inde i sagerne,  hvad ang. 3D - det er min søns projekt, han læser på AAU - Akitektur & Design.
Så jeg er blot formidler her :-)
Avatar billede mismis Nybegynder
04. juni 2008 - 23:57 #5
hehe ja okay, jamen held og lykke med projectet da,
han er velkommen til at kigge min webside for inspiration.
den hedder trhlogos.dk

mvh  mis