Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 18:44 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af DNS?

Hey alle..

Jeg har fornyligt sat min hjemmeserver op og skal nu have sat DNS'en op så den peger på min server..

Jeg har mit domæne hos web10 som også administrerer mit domæne. Man kan så i web10's kontrolpanel sætte nogle ting op for DNS'en til domænet, men jeg har ingen idé om hvor jeg skal skrive min WAN IP?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2008 - 19:13 #1
Du skal skrive din IP-adresse ud for en A-record.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 19:38 #2
Der er følgende indstillinger:

LOCALNAME    TYPE    MX PRIORITY    TARGET

og der er allerede tilføjet 7.. hvor af der står A i type-feltet i 5 af dem?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2008 - 20:16 #3
De peger sikkert på noget af det, der er hosted hos web10. Hvilken skal du have til at pege på din IP derhjemme?
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 21:35 #4
Jeg er ikke så meget inde i det med DNS.. Men jeg har sat min server op så når man fx skriver LAN IP'en samt portnr i browseren kommer jeg fint ind på siden..

Jeg har nu så det domæne registreret hos web10 og skal have det til at pege hjem på min egenserver - så domænet peger på webserveren?..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2008 - 22:23 #5
Så skal du vel ændre A-record det sted hvor der står: ditdomæne.dk
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2008 - 22:54 #6
Det har jeg ikke rigtigt mulighed for, prøv at se:

http://www.manko.dk/screen.gif
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2008 - 23:28 #7
Kan du ændre IP ud for dem med @ og * - felterne i linie 2 og 3

Ellers kan du lave et subdomæne, der peger på din hjemme-IP. Jeg kender ikke noget til web10 - kun DNS generelt.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2008 - 13:55 #8
De er ændret til min egen IP nu.. Og nu er der intet svar på domænet.. den skriver bare at tidsfristen er udløbet..

Men jeg er ikke sikker på at min router er sat ordenligt op?.. Hvad skal helt præcist sættes op i routeren?..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. maj 2008 - 15:13 #9
Du skal typisk åbne for port 80 udefra til den server du har stående indenfor - men det afhænger af din router og dens egenskaber.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2008 - 15:31 #10
jeg sat serveren til at køre over port 42000 så jeg er sikker på at porten ikke bliver brugt af andre programmer.. kan det være derfor?..

Ved du hvor lang tid det tager at flytte sit domæne til gratisDNS.dk?..
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2008 - 15:32 #11
Og jeg har så tilsvarende lavet en portforward til min LAN IP med port 42000 i routerens opsætning
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. maj 2008 - 16:49 #12
Ja, så bør det jo virke når du bruger port 42000.

Det tager en lille dags tid at flytte et domæne til en anden DNS-udbyder.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2008 - 17:38 #13
men tænkte på hvordan clienten kan vide at den skal benytte port 42000 når man ikke har skrevet det i DNS'en?..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. maj 2008 - 18:32 #14
Det skal klienten gøre, fx:  http//dit.dom.æne:42000/
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2008 - 18:51 #15
jamen det er da ikke så smart.. hvad skal der gøres så man kun skal skrive domænet?..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. maj 2008 - 18:56 #16
Så skal du bare bruge port 80.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2008 - 11:01 #17
Okay hvad så hvis man har flere sites på samme server?... Så skal de vel have forskellige porte?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2008 - 11:09 #18
Ikke nødvendigvis, hvis din server skelner dem på domænenavnet - det gør alle i dag.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2008 - 11:32 #19
Bliver port 80 ikke brugt til andet end webserver så? og hvis man så har 2 servere med forskellige sider? skal man så skelne mellem siderne i routeren eller?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2008 - 12:49 #20
Det du vil er sikkert at skelne mellem domænerne på serveren ud fra deres navn. Det kan som sagt alle webservere, i dag. Port 80 bruges ikke til andet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2008 - 12:51 #21
Ok, 2 servere - det er besværligt. Hvorfor?

Du kan enten
1) Have to eksterne IP-adresser
2) Bruge forskellige portnumre, men nøjes med een IP-adresse (brugeren skal skrive portnummere)
3) Bruge en slags Gateway, der sender videre til serverne afhængig af domænenavnet (en Apache web server kan, og sikkert andre også)
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2008 - 13:20 #22
Okay det er fordi at jeg har en Linux filserver kørende også .. og det kunne da være rart at kunne få forbindelse til den også.. Men så bruger jeg bare et andet portnr. til den..

Men kan det passe at programmer som msn osv. også ofte benytter port 80? for så ville det vel være upraktisk og benytte denne til sit websted også ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2008 - 14:12 #23
Jo, men, hvilket andet skulle benytte port 80 ind mod din IP?
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2008 - 14:45 #24
Okay tak for hjælpen lige et sidste spørgsmål: Hvorfor er det ikke lavet sådan at man kan skrive et portnummer ind i DNS'en?.. Det ville da være meget smartere?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2008 - 15:43 #25
Fordi det var ligegyldigt den gang den nuværende standard blev lavet.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2008 - 18:36 #26
Okay mange tak for hjælpen.. Smider du et svar  :)

Tjek evt:
http://www.eksperten.dk/spm/833461

Hvis du har forstand på IIS og asp..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2008 - 18:42 #27
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2008 - 19:08 #28
Okay :)