Avatar billede christofferbuchholz Nybegynder
26. maj 2008 - 09:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PHP og XML brug

Hej,
jeg er så småt begyndt og lege med xml ved hjælp af php, men der har hele tiden været noget der har naget mig. I alle de artikler jeg har læst, har der kun været nævnt to ting; 1) hvordan du læser indholdet af en xml fil, 2) hvordan du laver noget xml og smider det i en ny xml fil. Men hvad jeg går og søger lidt er hvordan jeg også opdatere indholdet i en xml fil, så indholdet hele tiden er ajour med, f.eks. sql databasen.

Men måske har jeg bare misforstået idéen af xml. Et eksempel kunne være en wordpress blog, hvilken jeg forestiller mig fungere ved at have alt indholdet i en database, og samtidig have rss feed tilknyttet database indholdet (headline, picture, summary, date), men hvis man så går ind og retter i blog indlægget, så må indholdet af xml-filen (med rss feedet) jo også blive rettet, eller hvad?
Avatar billede w13 Novice
26. maj 2008 - 09:37 #1
Jeg plejer at gøre det, at XML-filen i virkeligheden er en PHP-fil, som læser i databasen, og genererer XML-indholdet. Så gør det ikke noget, at filen hedder .php, hvis du bare sætter mime-type til text/xml.
Avatar billede christofferbuchholz Nybegynder
26. maj 2008 - 09:49 #2
Det var jo en mulighed,ja. Mon der er andre muligheder?
Avatar billede w13 Novice
26. maj 2008 - 09:53 #3
Hvis du bare opretter XML-dokumentet med PHP, som du selv er inde på, så skal du jo finde en løsning, som sørger for, at det altid er up-to-date. Dvs. det skal regenereres, hver gang der ændres i databasetabellen.
Avatar billede christofferbuchholz Nybegynder
26. maj 2008 - 09:55 #4
Hvordan kunne det evt. gøres?
Avatar billede w13 Novice
26. maj 2008 - 09:58 #5
Ja, så må du vel køre XML-genereringskoden hver gang, du kører en kode, som retter i databasetabellen.

Det er også derfor, jeg har valgt løsning 1.
Avatar billede christofferbuchholz Nybegynder
26. maj 2008 - 10:04 #6
nå ja, det er selvfølgelig rigtigt.

Jeg tror også jeg vælger din løsning med den php generede xml-fil.

Smider du ikke et svar?
Avatar billede w13 Novice
26. maj 2008 - 10:05 #7
Det kommer her. =)