Avatar billede tjacob Juniormester
22. maj 2008 - 11:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Resize en form proportionalt

Jeg har en almindelig Windows form application, med en form der åbnes normalt ikke-maximeret. Bruger skal have lov til at resize formen ned til en minimumstørrelse, og op til maximeret. -Ingen problemer med det.

Jeg har dog det krav at formen skal bevare sin proportion. F.eks. skal den være 4:3, hvilket vil sige at bredde ALTID skal være 4/3 af højde (undtagen ved maximeret).

Jeg har prøvet med:

Me.Width=(Me.Height/4)*3
Me.Height=(Me.Width/3)*4

Både i Resize- og Layout eventerne, og jeg har også prøvet med SetBounds på formen, men det virker ikke rigtigt, og resize bliver meget hakket og 'grimt', og desuden kan jeg kun få det til at virke i en dimension ad gangen, altså enten horisontalt eller vertikalt.

Nogen gode ideer?
Avatar billede tjacob Juniormester
22. maj 2008 - 11:10 #1
Nu fik jeg lige byttet om på tallene i eksemplet, men princippet er jo det samme....
Avatar billede tjacob Juniormester
30. maj 2008 - 16:54 #2
Spm. lukkes.........

Jeg er endt med en halv løsning ved at lade den dimension der er flyttet mest bestemme, og så sætte den anden derefter. For at undgå 'hakker' laves det i Resize_End, men det er -langt fra- en optimal løsning.