Avatar billede thomasmyg Nybegynder
05. maj 2008 - 10:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

webmail til exchange og AD

Er der nogen der ved hvordan man laver en webmail, jeg har exchange 2003 og AD. Jeg ved godt der er OWA, men webmailen skal bruges af nogen jeg har lavet en pop3 konto til.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2008 - 11:59 #1
Web mail og klient mail er to forskellige ting. Web mailen er fuldstændig ligeglad med om du bruger pop3, imap eller noget helt tredie til at hente mail når du bruger din mail klient.

Til exchange hedder webmail løsningen OWA ligegyldig hvad du ellers bruger
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
05. maj 2008 - 12:05 #2
alt det ved jeg, men så forklare jeg det lige på en anden måde. Jeg har en gut som jeg hoster en mail adresse for og den henter han post med via pop3. Når han ikke er hjemme vil han gerne kunne se sine mails på nettet via en webmail. Og så er mit spørgsmål, hvordan laver man en webmail til dette. Jeg vil ikke have han skal kunne bruge OWA.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2008 - 12:31 #3
Når han bruger pop3, så hentes mails ned på den computer hvorfra han bruger clienten og med mindre han afkrydser atder skal forblive en kopi af mailen på serveren, så fjernes mail fra serveren med pop3.

Hvis han også vil kunne se sin mail hjemme fra, har han altså to muligheder. 1. at opsætte en mailserver på sin klientmaskine med forbindelse til internettet, så han kan hente sin mail fra din server og placerer dem på sin egen server, hvorfra han så kan kikke på dem via en imap klient når han sidder ved maskinen og medwebmail når han er hjemme. 2. hen indstiller sin pop3 klient til at lade en kopi af mail blive på serveren og så tilgår din server hjemmefra via OWA.

Sådan er protokollerne
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
05. maj 2008 - 13:08 #4
nej det er klart han ikke kan se de mails han har hentet ned, men hvis han nu er på ferie og gerne vil se om han har modtaget mails og måske svare på dem, der kommer webmail jo ind i billedet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2008 - 13:45 #5
Det ændre ikke noget. Skal han se mails som ligger på din server fordi han ikke har hentet dem ned på sin (f.eks. arbejds) maskien med pop3, så er løsningen OWA og vil han se mails der er hentet ned på arbejdsmaskinen, så skal der installeres en mailserver på denne som mails ligger på. Han kan kun tilgå mails udefra via web mail, hvis disse ligger på en eller anden form for mailserver
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2008 - 13:47 #6
et alternativ kunne selvfølgelig være at han fik lov til at oprette en fjernadgang til den masine hvor han henter sin pop3 mail ned
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
05. maj 2008 - 16:02 #7
bufferzone, jeg tror vi snakker forbi hinanden. Ham der skal bruge webmail er ikke på mit netværk. Hvad han skal med de mails han har hentet ned, det er jeg ligeglad med, jeg vil bare lave en webmail så han fra nettet kan se de mails der er til ham på min mailserver.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2008 - 17:06 #8
Det har jeg forstået og når du brugeren exchange server, så hedder løsningen OWA, jeg har aldrig set anden web mail løsning til en exchange server så!!!
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
05. maj 2008 - 17:41 #9
okay så forstår jeg dig, men mon ikke det kan lade sig gøre nr man koder i .NET?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2008 - 18:49 #10
Det kan det og det letteste er at installerer OWA i en test installation og så se hvordan koden til owa er strikket sammen og så enten selv skrive noget nyt eller simpelt hend ændre owa koden så det passer det du selv vil. Der kan være folk der har lavet noget i den retning, jeg har bare aldrig selv set løsninger i den retning
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
28. september 2008 - 21:21 #11
jeg har opgivet det, det er langt ud over min kompetance. Men tak for hjælpen, lig et svar som tak for ulejligheden.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
30. august 2009 - 15:31 #12
Da der ikke er blevet lagt et svar lukker jeg spørgsmålet.