Avatar billede tiger_dk Mester
23. april 2008 - 16:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

OpenGL vs. DirectX

Hej !

Jeg har gået tænkt over OpenGL endlig er for noget, det har noget med grafik at gøre. Og så kommer DirectX også ind i billedet, hvad har de to ting til fælles ? Hvad er forskellen ?

Mvh
tiger_dk
Avatar billede egzonrh Nybegynder
23. april 2008 - 19:41 #1
DirektX er en slags program der er speciel lavet for spil, så man kan få en god grafik i spillet.
Uden DirectX kan du ikke køre god grafik i spillene.

Hvis du kender Counter-Strike, så burde du vide at alle Counter-Strike på alle computer kører OpenGL.

Dvs. at DirectX er OpenGL.

Hvis du sletter DirectX fra computeren, så kan du ikke vælge OpenGL i Counter-Strike.
Så er der 2 andre video card. De er begge dårlige.

Næsten ALLE (måske alle) har DirektX på sin computer installeret.
Den nyeste DirectX er 10. Den virker kun i Vista.

Den for XP er version 9.

Forstået:P?
Avatar billede tiger_dk Mester
23. april 2008 - 20:10 #2
altså OpenGL har noget med grafikken at gøre !
Avatar billede tiger_dk Mester
23. april 2008 - 20:11 #3
jeg spørger dumt, for jeg aner virkelig intet på det område !
Avatar billede egzonrh Nybegynder
23. april 2008 - 20:23 #4
Ja grafikken på alle spil.
Det er ikke grafikken på computeren. Det klarer Nvidia.
DirektX er kun for spil.

Fx den nye spil der hedder Crysis. Det er den bedste grafik spil.
Den skal bruge DirektX 10 for at grafikken bliver god.
Måske virker 9 også, men ved ikke.

Jeg søger lige en hjemmeside hvor du kan læse lidt om den.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
23. april 2008 - 20:36 #5
Her: http://support.microsoft.com/kb/842978/da

Hvad er DirectX?
De fleste spil benytter DirectX. DirectX indgår i Windows XP og er et program, som konverterer signalerne fra programmet til den kommando, som netop passer til den hardware, som du har. Det er vigtigt, at du har den nyeste version af DirectX installeret, hvis kommunikationen skal fungere fejlfrit.

Hvis du installer DirektX og du vil fx vælge det i Counter-Strike. Man skal gå ind i instillinger --> Video og så skal man vælge DirectX, men det hedder bare OpenGL i indstillingerne.

Hvis OpenGL ikke virker og alligevel har du DirectX installeret på computeren så skal du:

1. Højre klikke på skrivebordet.
2. Egenskaber
3. Instillinger
3. Avanceret
4. Troubleshoot <-- engelsk
5. Rykke punktet til FULD (100%)
6. OK

Hvis du vil vide hvad for en version DirectX du har så:

1. Åbn menuen Start.
2. Vælg Kør.
3. Skriv dxdiag i tekstfeltet.
4. Klik på OK.
5. På listen ud for Systemoplysninger står der, hvilken version af DirectX du har.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
23. april 2008 - 20:43 #6
Lad os sige der er en program, som kan få god grafik på alle spil.

Grafik er hvordan du ser tingene på spillene. Hvis farverne er dårlige og alt det der, så er grafikken dårligt.
Hvis spillet ser meget ægte ud så er grafikken godt. Fx ligesom Crysis spillet.

Hvis man vil have god grafik i Crysis, skal man downloade DirectX 10. For at Crysis skal kunne spille i DirectX 10, skal man gå i indstillinger for at vælge OpenGL.
I indstillingerne kunne det bare hedde DirectX istedet for OpenGL, men jeg ved ikke lige hvorfor de har valgt OpenGL navnet istedet.

DirectX version 9 virker på Windows XP.
DirectX version 10 virker på Windows Vista.

OpenGL er helt klart den bedste der laver spillenes grafik bedst.

Det er faktisk allerede indbygget DirectX i windows. Det burde det. Dvs. at den er sammen med Windows. Man kan ikke slette programmet. Kun hvis du formatere eller med en speciel program.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2008 - 21:01 #7
http://en.wikipedia.org/wiki/Directx
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Baade DirectX og OpenGL er API'er for 2D/3D grafik.

DirectX er en Microsoft teknologi og findes kun til Windows.

OpenGl findes til mange platforme.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
23. april 2008 - 21:10 #8
Ja, wikipedia, den bedste informations hjemmeside:P
Hvorfor tænkte jeg ikke på det:P

Men har du forstået nu hvad det er?
Avatar billede tiger_dk Mester
24. april 2008 - 21:00 #9
ja, jeg er blevet lidt klogere ! Tak for hjælpen !