Avatar billede mcnovy Nybegynder
17. april 2008 - 14:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Runde tabeller som på phpbb

Hej,

Jeg har set på mange sider snart at man er begyndt at bruge runde tabeller (alle afrundede tabeller må det vel hede)
ligesom på sider som www.php.com

men hvordan gør man..?
laver man en tabel, og så har nogle ekstra rækker i siderne, hvor man ligger et billeded ind, højre justeret og venstre justeret..?

og hvordan kan det være at de bruger billeder som denne
http://www.phpbb.com/theme/images/sides_top.gif med runde kanter i begge sider..?

nogen der kan komme med lidt gode råd osv..?

på forhånd tak
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
17. april 2008 - 15:46 #1
Mit bedste forslag til dig vil være at bruge div-tags til design i stedet for tabeller.

Tabeller bør kun anvendes til tabulære data og ikke design. Dernæst er det ikke tabellen der er rund, det er bare det billede der ligger deri der er afrundet.

Og resten af spørgsmålet forstod jeg ikke så godt :).. Prøv igen.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
17. april 2008 - 17:59 #2
nu ved jeg ikke så meget om html, og div tags..
men det skal jo bare lærers :)

men ville man så smide sin tabel ind i div tagget..?

har du evt lidt links om det..?
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
18. april 2008 - 09:13 #3
Nej du skal slet ikke bruge tabeller til at designe din hjemmeside med. Brug div-tags I STEDET FOR tabeller :) .

Se eventuelt mere på www.html.dk.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
18. april 2008 - 11:44 #4
næh. men jeg bruger jo tabeller til at tabulere mine data jeg henter fra min DB,
det er vel rigtigt nok..?

jeg prøver lige at kigge på det lidt senere, så vi kan få afsluttet..
Avatar billede 2c Nybegynder
18. april 2008 - 23:27 #5
Du kan også kigge på AJAX fra asp.net. F.eks. her:
http://asp.net/AJAX/AjaxControlToolkit/Samples/RoundedCorners/RoundedCorners.aspx
Avatar billede mcnovy Nybegynder
19. april 2008 - 00:41 #6
2c
men Ajax er det jo ikke billeder man bruger, men bare en farve man vælge, og vælge hvor runde hjørner man vil ha' (Jeg har alle videor fra asp.net :) )

jeg er mere interesseret i at bruge gif eller lignende, pga min interesse i at kunne bruge Gradient..
Avatar billede mcnovy Nybegynder
19. april 2008 - 00:41 #7
sorry.. ret mig endelig hvis jeg tager fejl..
Avatar billede 2c Nybegynder
19. april 2008 - 18:25 #8
Helt i orden. Det gør du sikkert ikke.
Avatar billede mikalj Nybegynder
21. april 2008 - 09:58 #9
At kun benytte divs til design er noget man bør stræbe efter som gadensgaard siger. Men det er ofte meget besværligt, og nogen gange bare ikke hovedpinen værd at få et layout til at virke uden tabeller.

Hvis du er ny i html, så behøver du efter min mening ikke at bekymre dig om dette problem. Brug divs hvor det er nemmest, og tabeller hvor det er nemmest. Og efterhånden som du bliver bedre så bestræb dig på at kun bruge divs. Fakt er, at mange af argumenterne imod at bruge tabeller i layout simpelthen ikke holder vand i de fleste situationer.

Den nemmeste måde at løse dit problem på at at lave en tabel med 3 kolonner og 3 rækker. Du sætter så baggrundsbilledet i de 8 celler i kanten så de danner din ramme, inklusiv afrundede hjørner, og cellen i midten er så til rammens indhold.
Du kommer nok ikke uden om at skulle bruge css til at gøre dette. specifict background-image, background-repeat, height og width.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
22. april 2008 - 19:16 #10
jeg får desværre ikke lige tid til at kigge rigtigt på dette i et stykke tid..

mikalj, smider du et svar..?
så får i begge point..

tak for hjælpen..
Avatar billede mcnovy Nybegynder
23. april 2008 - 20:53 #11
gadensgaard:

nu er jeg kommet igennem HTML og CSS på html.dk og lært lidt om DIV tags.

men jeg er ikke sikker på hvordan man benytter CSS eller DIV tags til design af siden..?

er det noget Absolute position du vil hen i, og så give tagget et billede,
kan du ikke give mig en idé om hvad det er jeg skal gå efter..?

skal lige siges at jeg bruger MasterPages, og i de guides jeg har brugt fra asp.net, der bygger de siden op med tabeller, så CSS design er helt nyt for mig..

og de link jeg skrev i toppen fra forkert..

det var ikke www.php.com
men www.phpbb.com :)
Avatar billede mcnovy Nybegynder
26. april 2008 - 10:36 #12
jeg afslutter