Avatar billede mcnovy Nybegynder
14. april 2008 - 15:33 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Tabel Width i px eller %

Hej..

Jeg har nogle brugere på min HP som desværre køre med en rimelig lav opløsning iforhold til hvad siden er bygget til..
jeg vil så gå igang med at bygge siden op i Themes da jeg går udfra at det er den bedste løsning til dette..

spørgsmålet er så med den måde jeg har bygget siden op på..
den er bygget op med MasterPages, og i min CSS er den sat til at centrere siden..
i mange af mine content pages bruger jeg tabeller, som har fået faste værdier i pixels (både kolonner og rækker)

hvad er den korrekte måde at opbygge en side på i sådan et her tilfælde..?
skal man lave tabellerne så de bliver sat i procenter, osv..??

på forhånd tak..
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2008 - 16:21 #1
Der er ingen facitliste til sådan noget så det bedste svar er vel at man skal gøre hvad der passer til ens behov - men generelt vil jeg mene at det bliver meget svært at styre og holde et pænt layout hvis du kører med procenter (folk med høje opløsninger/flere skærme ender med at få urimeligt lange linier at læse).

Næsten uanset hvordan du vælger at opbygge en side vil der altid være nogle der på en eller anden måde støder på uhensigtsmæssigheder - så det gælder om at ramme en løsning hvor så få som muligt bliver ramt. Når vi taler sidebredde så find en fast bredde der passer til størstedelen af dine besøgende - resten vil alligevel fx være vant til at fx at skulle scrolle sidelæns eller få meget luft i siderne)
Avatar billede mcnovy Nybegynder
14. april 2008 - 16:29 #2
jamen hvad med sider som
http://www.dotnetnuke.com/
mf.
der kan man øverst vælge sidens størrelse, og det går jeg da udfra at det er et tema de har brugt (det er ASP.NET)
spørgsmålet er jo bare hvordan de har gjort..? :)
Avatar billede mcnovy Nybegynder
14. april 2008 - 16:31 #3
jeg vil jo gerne gøre siden så dynamisk så muligt..

jeg ved at de fleste der benytter siden bruger 1024*
så det er mit udgangspunkt, men det er frustrerende at se på når jeg selv bruger 1680*
der ville det jo være lækkert at kunne gøre som dotnetnuke..
Avatar billede jarner Nybegynder
14. april 2008 - 17:07 #4
det kan du også godt.

lav din side 100pct bred(en tabel eller et layer), og tilpas(hvis det er den opbygning du ønsker) din ventre spalte og højre spalte til at have en fast bredde og være placeret i henholdsvis venstre og højre side. Så kan du lade dit midter-felt følge en procentvis bredde afhængigt af bredden på skærmen. Dog kan ens design godt blive lidt tyndt, hvis man ikke har nok fyld på når du har en så stor opløsning.

Jeg gætter på at dotnetnuke's størrelses-links, blot gør at siden benytter forskellige stylesheets.
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2008 - 17:42 #5
helt enig - dotnetnuke skifter formentlig bare css-fil, men igen skal man måske overveje hvor meget det egentlig giver brugerne i forhold til at bruge tiden på fx indhold, uanset min opløsning gider jeg ikke bruge en funktion som hos dotnetnuke... men det er måske bare mig :)
Avatar billede mcnovy Nybegynder
14. april 2008 - 18:10 #6
Jeg vil nu heller ikke fylde siden ud med mine 1680 pixels,
men bare et lille dynamisk område der passer sig til 1024 og 1280.

men hvis det er måden man gør det på (det er måske også en meget god måde at komme igang med at lærer themes på)
så har i jo besvaret spørgsmålet..

så smid nogle svar :)
og tak for hjælpen..
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2008 - 18:44 #7
Medmindre du vil blande alt for meget javascript ind så bliver det svært at begrænse sig inden for sådan et område - så er løsningen fra dotnetnuke pænere. Men igen - sådan en overvejelse afhænger af rigtig mange ting.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
14. april 2008 - 19:09 #8
det er også DNN løsningen jeg vil bruge, men blot indenfor en så lille område..

men hvad mener du problemet vil være..?

jeg kan ikke finde ud af Javascript..
det bliver det næste jeg skal lærer, men een ting af gangen .. :)
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2008 - 19:46 #9
hvis ikke der bruges js til at aflæse bredden af vinduet/skærmen vil det være så godt som umuligt at lave en dynamisk bredde med et maximum og et minimum - det var såmen bare det :)
Avatar billede mcnovy Nybegynder
14. april 2008 - 19:55 #10
ahh.. sorry..

det var ikke sådan dynamisk jeg tænkte på,
det var dynamisk a'la DNN med themes/CSS styles..
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2008 - 17:37 #11
den har jeg ikke de store betænkeligheder ved - udover måske at mange ikke-tekniske formentlig aldrig vil bruge den.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
15. april 2008 - 18:55 #12
Keysersoze - det er også helt iorden.

jarner: kommer du med et svar..?

jeg afslutter imorgen aften som senest..
(jeg vil bare helst holde rent bur, med kun lukkede spørgsmål..)
Avatar billede jarner Nybegynder
15. april 2008 - 21:02 #13
synes ikke jeg gav så meget et svar, men okay :)
Avatar billede mcnovy Nybegynder
15. april 2008 - 21:25 #14
synes nu i var lige gode om det.. :)