Avatar billede vandk Nybegynder
02. april 2008 - 16:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opkobling til en fjern/nabo router/server

Hallo alle eksperter kom og giv en bud:
Hvordan fungerer det når man vil forespørge/downloade data fra
en fremmed computer på internet. Man har naturligvis dens
ip-adresse på routeren, spørgsmålet er hvordan finder internet
den rigtige router, da routermodellen allesamen har det samme
ip-nummer hvor ligger forskellen mellem alle disse routeren.
Jeg forsøger at opkalde en bestemt router men får svaret
"can´t find serveren"
Avatar billede dsj1972 Juniormester
02. april 2008 - 17:05 #1
Det er rigtigt at de fleste routere har samme ip på lan siden, men alle routere skal sættes på til enten DHCP (fra Ip udbyder) eller med fast (static) Ip adresse på Wan siden dvs den ip adresse som man kobler på udefra og derfra skal man jo så sørge for at routeren har fået en konfiguration som sørger for at forspørgsel på wanIp:forwardet port bliver routet til den rigtige maskine dvs at der skal sættes nogle forwardet porte.

mvh dsj
Avatar billede vandk Nybegynder
02. april 2008 - 17:24 #2
Hej dsj31, detv forklarer en hel del man du være en lille smule tydeligere mit problem er at jeg har en video-server (a) med en router koblet på (b).

På den anden side af danmark har jeg en pc (d) med ligeledes en router koblet på (e)
hvad skal jeg gøre for at se billede fra (a) på min pc (d) til at fungere.

Hilsen Vandk
Avatar billede dsj1972 Juniormester
02. april 2008 - 17:40 #3
Du skal konfigurere din router (b)således at forspørgsel på din router (b)´s wanIp:forwardport som eks. kunne være http//:80.xxx.xxx.xxx:5001
forwarder forspørgsel over til din video server som har eks. ip : 192.168.xxx.xxx

Men dette forudsætter jo at du har fast Ip adresse hos din udbyder eller i såfald en dns-provider service på.
mvh dsj
Avatar billede vandk Nybegynder
02. april 2008 - 18:26 #4
Hej igen, hvilke side af routeren er wanip hvis vi forestiller os at udbyderen tdc
kommer med en dynamisk ip-addresse fra dens modem til routeren et eller andet 87.----
og min video-server har en ip på 192.168.123.101 hvad skriver jeg så ind i routeren
og hvad betyder :5001. Samt hvad gør jeg i den anden pc (d) og router (e).

Hilsen Vandk
Avatar billede dsj1972 Juniormester
02. april 2008 - 18:48 #5
først og fremmest når du har dynamisk Ip adresse fra din udbyder betyder det at du få tildelt en vilkårlig Ip adresse fra udbyderen´s DHCP server og det vil sige at du i princippet ikke kan kalde din router med samme IP adresse hvergang f.eks hvis der sker strøm afbrydelse eller routeren/modem mister strømmen i en længere periode så vil der blive tildelt en helt anden Ip adresse.

Til dit formål vil jeg da kraftigt anbefale en fast IP adresse (static IP) hos udbyderen eller alternativt få noget "pege på service" som nogle udbydere også tilbyder, ved dog ikke om TDC udbyder dette.

Router (e) og anden pc (d) behøver ikke nogen konfiguration til det formål.
:5001 var bare et eks. på et port nummer.

Jeg er desværre nød til at løbe nu er på igen i morgen

mvh dsj
Avatar billede vandk Nybegynder
03. april 2008 - 09:21 #6
Hej igen, jeg går til byen for at hente min U.S.ROBOTIC model 8004 router
måske vil du hjælpe mig at sætte den op! Jeg får fra TDC en fast ip-adrese på
mandag. Det er især det der med port nummer (:xxxx) og dns-xxx.xxx.xxx.xxx samt
gateway. På forhand tak!!

Hilsen Vandk
Avatar billede vandk Nybegynder
03. april 2008 - 15:09 #7
På en eller anden måde er jeg faldet over løsningen.
Jeg vil gerne give dig point hvis jeg vidste hvordan jeg skal gøre.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
03. april 2008 - 15:38 #8
Hejsa,

Det er da fint du har fundet en løsning, hvad er det for en løsning???

Hvis du selv har løs dit problem så synes jeg da at du selv skal have de point, dem tager du ved at lægge et svar istedet for en kommentar så får du valg mulighed for at vælge hvem som skal have point dvs dig.

mvh dsj

p.s er du sikker på at du har fundet en holdbar løsning??
Avatar billede vandk Nybegynder
03. april 2008 - 16:16 #9
Jeg vil nu gerne give dig kredit for din opmuntring til løsning sf mit problem.
Løsning er: man spørger på udbyderend ip-adresse samt kobler portnr. i sin router sammen med video-serverens ip-adresse. Resten var setup rigtig ved min tidligere forsøg dns og gateway i video-server skal pege på routeren. Routeren´s dns og
gateway peger således på udbyderen.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
03. april 2008 - 16:58 #10
OK, hvis det virker så er det da fint, men betyder det så at du kan koble op til samme ip altid???

det lyder lidt som DNS "pege på service" må jeg sige og det plejer man at skulle abonnere på.

Men ellers er alt det som du selv skriver om at routeren skal være konfiguret rigtigt også det samme som jeg prøvede at forklare dig.

Jeg har selv den løsning at have fast ip adresse og kan derved tilhver en tid konfigurere min router til at servicere hvilken som helst maskine printere, media server, Nas og pc´r. det er meget vigtigt at du konfigurerer porte rigtigt i routeren.

jeg må dog indrømme at jeg ikke helt forstå hvordan routerens gateway skal pege på udbyderens dns, men det er nok fordi det så er noget "pege på service"

Men siden det virker så vil jeg da ønske dig god fornøjelse med det.

mvh dsj
Avatar billede vandk Nybegynder
03. april 2008 - 17:20 #11
Som jeg skrev tidligere var en del opsætning sket på tidligere forsøg
derfor ved jeg naturligvis ikke om det er nødvendig med gatewayopsætning
fra udbyderen, enfin(fransk) det virker. Tak for nu.

Hilsen  Vandk
Avatar billede dsj1972 Juniormester
03. april 2008 - 17:34 #12
Jamen så held og lykke med det. ;-)

mvh dsj