Avatar billede erlandsen Seniormester
22. marts 2008 - 17:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Header 1 i sidehoved

Nogen der ved hvordan man opdaterer sidehoved så det f.eks. er de forskellige overskrift 1 der står der?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. marts 2008 - 17:38 #1
Indsæt et StyleRef felt i sidehovedet.

Gør sådan:
1. Tast Ctrl+F9 for at indsætte et tomt felt.
2. Skriv følgende mellem felt-klammerne:
StyleRef 1
Dit felt ser nu sådan ud:
{ StyleRef 1 }
3. Tast F9 for at skifte til visning af feltresultatet.
4. Hvis din Overskrift 1 ikke vises endnu: Tast Ctrl+A for at vælge alt, F9 for at opdatere felter.

StyleRef-felter opdateres automatisk, når du ændrer en Overskrift 1 eller indsætter en ny Overskrift 1. I stedet for kun at skrive ”StylerRef 1” mellem felt-klammerne kan du også skrive:
StyleRef ”Overskrift 1”

Fordelen ved kun at skrive ”StyleRef 1” er, at feltet også vil virke korrekt, hvis det bruges i Word-versioner, som ikke er på dansk (i en engelsk version hedder ”Overskrift 1” f.eks. ”Heading 1”).

Se Word´s hjælp for mere info om feltet StyleRef.
Avatar billede erlandsen Seniormester
22. marts 2008 - 17:51 #2
Tak for hjælpen.
Har gjort som anført i punkt 1-4. Dog er det den samme Overskrift 1 (den første) der står på alle siderne?
Avatar billede erlandsen Seniormester
22. marts 2008 - 17:55 #3
er det noget med at jeg skal sektionsindele?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
22. marts 2008 - 18:04 #4
Nej, du skal ikke sektionsinddele, men prøv lige at lav en Vis Udskrift, så du får opdateret feltet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. marts 2008 - 18:05 #5
Nej, det er ikke nødvendigt med sektionsdeling (en af de meget store fordele ved StyleRef). Er du sikker på, at du har formateret andre overskrifter med typografien Overskrift 1? (ellers vil de ikke blive vist).
Avatar billede erlandsen Seniormester
22. marts 2008 - 18:24 #6
ok - det kan jeg godt se at jeg har rodet rundt i...

Troede faktisk at jeg havde fået defineret mine overskrifter korrekt - men jeg havde åbenbart rod i overskrift 1.

Havde fået min første overskrift 1 til at være korrekt, men da jeg skulle vælge min næste overskrift 1, kom der ingen nummering, så jeg har efterfølgende klikket på Opstillng med tal, hver gang jeg har valgt en overskrift 1, i den tro at det så var en Overskrift 1 (det så også sådan ud i indholdsfortegnelsen).

Nu når jeg kopierer formatet fra den første overskrift 1, over til den næste overskrift 1, så kan jeg godt se at sidehoved nu bliver korrekt, men nu kommer der så problemer med min nummerering, da f.eks. min første overskrift 2 i andet afsnit hedder 1.6 i stedet for 2.1?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. marts 2008 - 19:12 #7
Noget tyder på, at dine overskrifter alligevel ikke er defineret, som de bør være. Det er vigtigt at følge nogle meget, meget strikse procedurer i typografidefinitionerne, hvis man vil slippe for problemer. Det er desuden vigtigt, at man laver al formatering vha. typografier og ikke som direkte formatering (som du lige har erfaret) – ellers får man alt for let problemer, når man skal styre indholdsfortegnelser, krydsreferencer, felter mm.

Her er link til en en artiklel (på engelsk), som detaljeret forklarer, hvordan du bør definere dine Overskrift 1-9-typografier (styles). Hvis du følger anvisningerne deri slavisk, er du på rette spor:
http://www.shaunakelly.com/word/numbering/OutlineNumbering.html

Du mangler muligvis at sætte din Overskrift 2 til at genstarte nummerering efter en ny Overskrift 1, men der kan sagtens være andre ting, som skal rettes. Hvis du vil undgå problemer, skal du _aldrig_ bruge ikonerne i værktøjslinjen Formatering til at sætte nummerering og punkter på afsnit.
Avatar billede erlandsen Seniormester
22. marts 2008 - 21:37 #8
takker for stor hjælp!
Avatar billede erlandsen Seniormester
22. marts 2008 - 21:43 #9
vil dog lige høre om en enkelt ting...
jeg har en forside
en indholdsfortegnelse
og så alle afsnittene...

der står ikke noget i sidehovedet på forsiden - og det er jo ok - men jeg vil heller ikke have at der står noget i sidehovedet på siderne med indholdsfortegnelsen - da det virker underligt at der i sidehoved over indholdsfortegnelsen står det der står i den første overskrift 1...
Avatar billede word-hajen Nybegynder
22. marts 2008 - 22:24 #10
Sæt et sektionsskift ind mellem indholdsfortegnelsen og afsnittene. Sørg derefter for, at sidehovedet i sektion 2 ikke hænger sammen med forrige. Slet sidehovedet i sektion 1.