Avatar billede diheor Nybegynder
14. marts 2008 - 20:20 Der er 26 kommentarer

IP-adresse på router nr. 2 der fungerer som access-point

Jeg har sat en Linksys WRT54G i forlængelse af en Cybercity ADSL-router Zyxel 2602R-61, hvor Linksys så kun fungerer som et trådløst access-point. Det fungerer sådan set fint, men jeg kan nu ikke mere tilgå Linksys routeren indstillinger via dens oprindelige IP-adresse. Jeg forsøgte at sætte en ny IP-adresse ind på Linkssys i administrations-modulet, men den fungerede ikke, fordi den ikke kunne release/forny adressen. Jeg måtte herefter resette den og starte forfra. Hvordan finder jeg Linksyssens IP og dermed adgang til dens opsætnings-applikation med fx mulighed for opdatering af firmware uden at jeg hver gang skal resette og starte helt forfra med opsæting af det trådløse netværk?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2008 - 21:38 #1
Sæt et kabel fra pcen og til linksyssen og gå ind på linksyssen og gi den en anden ip feks. 192.168.1.10 der må ikke sidde andre kabler til linksyssen og du må ikke sætte kablet til wan
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2008 - 21:42 #2
og mens du er ved så slå dhcpen fra
Avatar billede diheor Nybegynder
14. marts 2008 - 21:53 #3
Tak for hurtigt svar. Jeg har prøvet at give den adressen 10.0.0.60, fordi det er i den range, Cybercity modemmet kører, men det fungerede ikke, fordi den så ville hente adressen, men det kunne den jo ikke, fordi Cybercity routeren ikke var koblet til. DHCP er slået fra.
Avatar billede justrace Novice
14. marts 2008 - 21:54 #4
... og ALTID kabel når man laver indstillinger på trådløst udstyr. Nu vil mange nok komme med diverse undtagelser osv. , men gør det til en vane. En dag skal du lige hælde noget nyt firmvare på, og så ... :)
Avatar billede diheor Nybegynder
14. marts 2008 - 22:00 #5
Lige en tilføjelse: Jeg kan ikke få adgang til Linksyssen med dens originale IP, efter at den har være koblet til CC routeren. Heller ikke med kabel og CC router koblet fra
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2008 - 22:00 #6
cybercitys router er ikke et modem men en router men det fungere vel når du sætter cybercitys router til svitsen i linksys
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2008 - 22:01 #7
heller ikke efter en reset??
Avatar billede diheor Nybegynder
15. marts 2008 - 08:47 #8
Jo, efter en reset, men så skal hele det trådløse netværk jo sættes op igen, med det resultat, at den trådløse router efterfølgende ikke kan tilgås.
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 09:50 #9
Hvorfor kan den ikke tilgås?
Avatar billede diheor Nybegynder
15. marts 2008 - 10:07 #10
Jeg kan ikke få adgang til den via dens standard ip-adresse. Sandsynligvis fordi Cybercity modem/router har tildelt den en anden ip-adresse. Jeg kan heller ikke få adgang hvis jeg tager alle kabler ud og kun kobler den via patch-kabel til en pc. For at få adgang er jeg nødt til at resette den og genstarte den. Så virker dens gamle ip-adresse, men så skal hele det trådløse netværk jo også konfigureres igen. Og så er vi tilbage ved start.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2008 - 10:29 #11
når du har givet linksys en ny ip skal du bruge den nye ip når du skal tilgå linksys og cybercitys router giver ikke linksysen nogen ny ip.
Avatar billede diheor Nybegynder
15. marts 2008 - 10:38 #12
Men jeg har jo ikke givet den en ny ip-adresse. Jeg har bare koblet de to routere sammen og konfigureret det trådløse netværk, og det hele kører. Men jeg kan ikke mere få adgang til Linksys via dens ip efter at netværket er oppe og køre.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2008 - 10:43 #13
Sandsynligvis fordi at de 2 routere har samme ip derfor skulle du lave linksysens ip om feks. 192.168.1.10
Avatar billede diheor Nybegynder
15. marts 2008 - 10:46 #14
Men er det så ikke mærkeligt, at jeg heller ikke kan få adgang til den, hvis jeg skiller de to routere ad, fjerne alle kabler, og hun forbinder til Linksys med patch-kabel fra pc? Jeg er nødt til helt at resette den, for igen at kunne få adgang via patch-kabel.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2008 - 11:03 #15
jo det lyder godt nok mærkeligt, laver du noget specielt når du sætter trådløst op
Avatar billede diheor Nybegynder
15. marts 2008 - 11:05 #16
Næ, jeg disabler DHCP på Linksys og sætter sikkerhed på og gemmer derefter og afslutter. Og så fungerer Linksyssen helt fint som access point.
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 11:28 #17
Når du disabler DHCP, så giver du den jo en fast ip, og med den burde du kunne tilgå web-interfacet.
Avatar billede diheor Nybegynder
15. marts 2008 - 12:07 #18
Kan jeg på en eller anden måde pinge den eller finde den på anden vis?
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 14:32 #19
Man kan jo kun pinge en ip man kender, bare i ip-range 192.168.x.x findes der jo over 6.000 muligheder, og hvem har lige tålmodighed til det?

Hvilken ip giver du den når du slår dhcp fra? Vær opmærksom på at der er to steder, nemlig om den selv skal have en dhcp tildelt ip, og så om den skal uddele dhcp ip-adresser til klienter.

Det er i orden at stille spørgsmål, men svar også på dem der bliver stillet. Vi sidder jo ikke ved siden af dig og kan se det. :)
Avatar billede diheor Nybegynder
15. marts 2008 - 14:44 #20
Øh, jeg ved ikke lige, hvad jeg ikke har svaret på. Pointen er jo - som jeg vist har skrevet flere gange - at jeg IKKE giver den nogen ny IP, men blot slår dhcp fra. Så med mindre den selv ændrer IP, burde den vel have den samme adresse efterfølgende.
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 15:11 #21
Så var vi jo kommet et stykke, for det er forkert. Det er bare til om den skal tildele de pc'ere der bliver tilsluttet en ip, og har intet med routerens ip at gøre.

Hvilken ip har din pc, og hvilken ip står der under gateway.
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 15:13 #22
Brug venligst kabel til linksys routeren, og det er ip under lan, og ikke trådløst netkort jeg spørger efter. Det andet kommer senere.
Avatar billede justrace Novice
15. marts 2008 - 15:14 #23
Brug port 1-4, det andet kan ikke bruges til at konfigurere routeren med.
Avatar billede diheor Nybegynder
17. marts 2008 - 11:38 #25
Kan ikke komme ind på den ftp-adresse.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2008 - 07:36 #26