Avatar billede zulatin Nybegynder
06. marts 2008 - 03:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

kan ikke partitionere drev

Hej

Jeg har købt en ny computer, med tilhørende harddisk

WD Caviar GP WD10EACS - harddisk - 1 TB - SATA-300
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=WD10EACS&GroupGuid=4510&SelectedGroup=4510

Jeg prøver at installere fra xp cd, der skriver den at den ikke har adgang til at partitionere drevet. Derefter har jeg prøvet at sætte drevet i min anden computer, her kan jeg sagtens se drevet, stadig som upartitioneret, og hvis jeg bruger windows til at partitionere får jeg bare en fejlmelding.

Jeg har ikke oplevet eller hørt om problemet før.

Begge cd har været med service pack 2, så drev størrelsen burde være understøttet - andre forslag?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. marts 2008 - 05:59 #1
mon gparted kan klare det?? http://gparted.sourceforge.net/
når du installerer windows kan det godt ske at du skal bruge F6 og en driverdisk (afhænger af din sata-controller)
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 06:52 #2
Der er vist en sandsynlighed for at XP ikke kan genkende så stor en harddisk, men jeg er ikke sikker. Har du ikke mulighed for at sætte disken som slave ved en Vista eller nyere Linux installation og så partitionere den vej
Avatar billede smitten1 Nybegynder
06. marts 2008 - 07:56 #3
sp2 skulle gerne kunne genkende meget store diske, og 32-bit versionen kan udnytte op til 2TB
Avatar billede zulatin Nybegynder
06. marts 2008 - 11:36 #4
Jeg er ikke helt klar over hvordan jeg kan bruge gparted, da det i ser ud til at være et linux program?
Avatar billede zulatin Nybegynder
06. marts 2008 - 11:44 #5
Jeg har også overvejet om det kunne væres bios som skulle opdateres, men ifølge hjemmesiden synes jeg ikke at kunne se nogle opdateringer som løser dette problem

http://global.shuttle.com/download03.jsp?PI=873
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 12:59 #6
"Jeg er ikke helt klar over hvordan jeg kan bruge gparted," Så læs denne guide www.helgec.dk/gparted.html
Linux kan s`mænd udmærket hamle op med Windows
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. marts 2008 - 13:25 #7
Avatar billede zulatin Nybegynder
06. marts 2008 - 16:33 #8
det må jeg prøve at kigge på iaften når jeg kommer hjem
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 18:01 #9
www.helgec.dk/insert.iso er en Livecd der blandt meget andet indeholder "gparted" du kan læse mere om mulighederne med en Livecd på www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede zulatin Nybegynder
07. marts 2008 - 16:22 #10
så virker den, smid et svar begge 2, så må i deles :) og tak for hjælpen
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. marts 2008 - 16:55 #11
svar
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2008 - 18:01 #12
Det var jo "mrmox2" der kom først med forslaget men jeg vil da gerne vide om det var "gparted" der klarede problemet
Ingen point til mig, men jeg håber du gider besvare ovenstående
Avatar billede zulatin Nybegynder
09. marts 2008 - 13:16 #13
Ja jeg fik det løst med gparted :-)