Avatar billede krea Praktikant
21. februar 2008 - 09:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Skjult tekst og cusorposition

Jeg arbejder ofte med lange dokumenter hvor hver anden linje er skjult tekst (der er lige meget skjult og synlig test i dokumentet).

Jeg skifter mellem "vis al tekst" og "vis ikke skjult tekst" med CTRL + ",".

Problemet er at programmet holder curseren på det samme sidenummer - ikke på det samme sted i teksten.

Eksempel:
Lad os sige en tekst er  200 sider lang når al tekst vises. Og 100 sider lang, når skjult tekst ikke vises. Lad os derudover sige, at jeg står på side 50, når den skjulte tekst ikke vises. Når jeg så trykker CTRL + ”,” og den skjulte tekst derefter vises, står jeg stadig på side 50, men det er jo et helt andet sted i teksen. Hvis jeg skulle stå på det same sted i teksten måte dette jo nu være side 100 - altså i midten (ligesom før) af det nu 200 sider lange dokument.

Kort sagt: jeg ønsker at curseren forbliver det samme sted i teksten når jeg skifter mellem ”at vise” og ”at skjule” skjult tekst - ikke det samme sidenummer.
Avatar billede rvm Nybegynder
21. februar 2008 - 09:54 #1
Indsæt denne lille makro i din Normal.dot og sæt den på værktøjelinien. Du kan eventuelt også oprette en genvej til den:

Sub CursorFokus()
    ActiveWindow.ActivePane.View.ShowAll = Not ActiveWindow.ActivePane.View. _
        ShowAll
    ActiveDocument.Bookmarks.Add "Her"
    ActiveDocument.Bookmarks("Her").Select
    ActiveDocument.Bookmarks("Her").Delete
End Sub
Avatar billede krea Praktikant
21. februar 2008 - 10:31 #2
Takker. Jeg har dog et lille tillægsspørgsmål. Når jeg trykker på makroen bliver den rigtig nok det samme sted i teksten. Problemet er at curseren ryger ned i bunden af skærmen, hvorfor jeg hver gang bliver nødt til at scrolle nedad i teksten for at få curseren op på midten af skærmen, da jeg altid er interesseret i at se teksten rundt om markørens position.

Ville det være muligt at udvide makroen således at ”siden er scrollet” således at curseren stiller sig på midten af skærmen, således at det ikke bliver nødvendigt at scrolle efter hver gang man bruger makroen? Eller eventuelt at siden er scrollet i forhold til markøren som den ugdgangsposition man kommer fra inden man bruger makroen?
Avatar billede krea Praktikant
21. februar 2008 - 10:35 #3
Gerne begge løsninger - men ellers bare midten af skærmen ville være fint.
Avatar billede rvm Nybegynder
21. februar 2008 - 10:57 #4
Desværre er der ikke noget værktøj i Word, der kan centrere på baggrund af cursor position :-(

Dit problem er at cursor positionen i dokumentet faktisk bliver ændret når du viser eller skjuler tekst, derfor kan jeg ikke centrere på baggrund af tidligere cursor position. Jeg kan centerer på baggrund af scroll procent i dokumentet, men den bliver jo også ændret meget, når du viser eller skjuler 100 sider.
Avatar billede krea Praktikant
21. februar 2008 - 11:13 #5
OK. Jeg lavede en pseudoløsning der hedder: kør makro + 20 pil ned + bold + 20 pil op + bold. Det virker nogenlunde.

Men ellers tak for løsningen af det oprindelige problem. Point fuldt fortjent!
Avatar billede krea Praktikant
09. december 2008 - 10:45 #6
On the Tools menu, click Customize.
Click Keyboard.
In the Categories box, click the category that contains the command or other item.
In the Commands box, click the name of the command or other item.