Avatar billede haolan Nybegynder
14. februar 2008 - 17:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Forskel i fortolkning af CSS

Hej..

Se http://haolan.sbfp.dk/default.aspx

og http://nyklan.vivaa.dk

Den første er kodet i ASP.NET med visual studio og den anden er kodet i PHP (nærmest bare ren xHTML og CSS)

Hvorfor er det lige menuen hopper sådan i FF når det er ASP.NET, når den ikke gør det på min php side?

det er præcis samme kode jeg har copy pastet og alligevel formår den at fortolke det anderledes..

I IE ser det meget normalt ud i både php og asp.net
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2008 - 17:56 #1
Der er i hvert fald én kæmpe stor forskel - den ene har en XHTML doctype og den anden en HTML doctype. Doctype er med til at fortælle hvordan dokumentet skal fortolkes og derfor kan der let være forskelle alene pga det.
Avatar billede haolan Nybegynder
14. februar 2008 - 17:59 #2
ahh hov.. havde jeg glemt..

Men er der en måde jeg kan få menuen til at se rigtig ud i begge browsere.. Det er min plan at udvikle efter xhtml1.0
Avatar billede karl-koder Nybegynder
17. februar 2008 - 19:57 #3
Hvis ikke ovenstående løser dit problem kan det nemt være et border problem der er tale om da IE og FireFox ikke behandler disse ens
Avatar billede mikalj Nybegynder
18. februar 2008 - 14:09 #4
Eftersom firefox viser den ene side korrekt men ikke den anden, ville jeg ikke umiddelbart tro at det er et border problem. Men derimod at der en en forskel i enten html strukturen eller i css filerne. Jeg kunne dog ikke lige se hvor forskellen er. Ud over at den unordnet liste (<ul>) du bruger til menuen bliver renderet til at være 20px høj på PHP siden, men kun 14px høj på asp.net siden.

Igen kunne jeg ikke finde årsagen til det.
Avatar billede mikalj Nybegynder
18. februar 2008 - 14:17 #5
Forresten, det kan helt klart anbefales at hente firebug, et plugin til firefox, har slet ikke tal på hvor mange timers arbejde det har sparet mig fordi det er super nemt at se alt info om et element uden at skulle manuelt grave sig igennem html, css, javascript, osv.
www.getfirebug.com
Avatar billede haolan Nybegynder
29. februar 2008 - 19:17 #6
Forstår ikke hvordan den kom på plads, men det lykkedes på mystisk vis uden jeg ændrede i andet end at tilføje flere punkter i menuen :S

Som keyseroze skrev så var der en forskel på doctype, så da jeg fik den rettet til det rigtige på dem begge så menuen forkert ud i begge to :)

Jeg tilføjede så nogle flere knapper og pludselig stod det hele rigtigt igen.. Har ingen idé om hvorfor de kom på plads.. hvis jeg sletter puntkerne igen er den stadig på plads.. Så jeg må have rørt ved noget uden at vide det :S