Avatar billede websurfer11 Novice
10. februar 2008 - 22:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ADSL Router opsætningsproblem?

Opsætning af 3Com ADSL Office Connect Wireless Firewall 54 mbps Router?

Jeg har i dag forgæves kørt ca 240 km for at opsætte en 3Com ADSL Office Connect Wireless Firewall 54 mbps Router til afløsning af en alm. TDC ADSL Router. Missionen lykkedes desværre ikke, SUK – men jeg opgiver ikke, for jeg har sat min egen og naboens router op uden problemer – men dette er dog til Kabel modem.
Jeg har også sat  den alm TDC ADSL Router op uden problemer hos den pågældende for ca. 1 år siden.

Men nu en beskrivels af mine problemer?

Dette har jeg gjort:
Forbindelse:  RJ11 stik mellem Router og ADSL udgang i væginterface..
Forbindelse: RJ45 stik i en af de 4 porte i Routerens switche og forbundet til netstik i PC
Jeg har kørrt en installation af program på CD og konfigureret via Webinterface på 192.168.1.1:

Jeg har kørt en wizard og angivet SSID navn samt kanalnummer 11 og sat krypteringkode.
Forbindelse er sat til  PPPoE og DHCP er aktiveret, således at PC tildeles dynamisk IP-adresser automatisk. Jeg blev også bedt om at tildele ID og Password(indtastet fra TDC brev)  samt angive VPI og VCI. De sidste har jeg dog ingen erfaring med, men lod dem være i default settings som var 0/38 og Encapsultation (LLC or VC Mux) – her var default sat til VC Mux og det akcepterede jeg.

Når jeg ville gemme (Apply) – så under gemme-processen kom meddelese om, at kabelforbindele til PC manglede eller ikke kunne findes???  Jeg udskiftede til nye kabler (havde heldigvis et ekstra sæt af hver) – samme resultat.

Alle lamper i Routeren lyser som de skal BORTSET fra On-Line knappen, som indikerer manglende Internet eller manglende godkendelse af  ID/Password ifølge manualen.

Altså jeg får at vide færdiggærelse af opsætning
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 05:15 #1
Jeg er 99% sikker på at det er modemopsætningen det er galt med. Der er jo flere muligheder, og en router der selv kan detecte indstillinger synes jeg er det nemmeste (min gamle Draytek 2600 har jeg altid med i lommen, den svigter mig aldrig). Prøv at experimentere med VPI/VCI = 0/101 eller 8/35 go evt. Encapsulation = LCC/SNAP.
Er det annex A eller B (alm tlf eller ISDN)? Og har du nyeste firmware?
En anden langt ude mulighed er at det ikke er PPPOE mere (man ved jo aldrig) eller at der slet ikke er nogen forbindelse (hvad sker der hvis du sætter et almindeligt TDC-adslmodem på, sync-er det med centralen)?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 05:17 #2
Mht "ADSL udgang i væginterface" hvordan er det så skruet sammen?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 05:25 #3
flot, det er først nu jeg læser (lægger mærke til) at det er kabel :-)
De værdier jeg har nævnt er typiske værdier ved alm adsl. hvis der ikke er nogen autodetect af indstillinger i routeren så bliver det svært tror jeg. hvis du på turen på 240 km kommer forbi silkeborg må du gerne låne min 2600 og prøve at sætte den på. og ellers kan du købe en af mig (har vist en xtra, den koster nok mindre end en ekstra køretur).
Avatar billede websurfer11 Novice
11. februar 2008 - 10:06 #4
Nej det er ADSL (Jeg har kun erfaring selv fra kabel for det meste). Når vi kører med det "gamle" TDC ADSL modem, så er der forbindelse igennem og telefon virker også.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2008 - 13:27 #5
OK, så tror jeg det er et spørgsmål om at ramme de rigtige vlrdier i modemopsætningen.
Avatar billede websurfer11 Novice
11. februar 2008 - 15:25 #6
Tak, du skal nok få svar på om det er modem-værdierne der hjalp. Så vil du få dine points, hvis dine værdier passer. Jeg skal dog først besøge min ven, som jeg hjælper, igen i weekenden.
Avatar billede websurfer11 Novice
15. februar 2008 - 22:58 #7
3Com OfficeConnect 54mbps Wireless Firewall Router er simpelthen ikke kompatibel med TDC ADSL opsætningssystem ifølge 3Com´s Knowledgebase:

Solution ID:
3KB12509

OfficeConnect ADSL Wireless 11g Firewall Router - Cannot connect to the internet using TDC as an ISP

Fact: This solution is applicable to European (Danish) Installations only

Problem: Cannot connect to the internet using TDC as an ISP

Problem: No Sync Light activity on the Router

Problem: Online light on the Router does not light up

Fact: OfficeConnect ADSL Wireless 11g Firewall Router

Fact: Dynamic IP Addressing

Fact: TDC

Fact: Danish

Fact: VPI 51 VCI 71

Fix: Danish DSL Provider TDC issue Ethernet Modems to their clients as part of the DSL contracts they offer.  TDC's Broadband provision is set up in a way which prevents ANY OTHER MODEMS or ROUTERS from connecting to their exchange.

Therefore, the OfficeConnect ADSL Router will not be able to connect to the TDC exchange.

NOTE: The TDC do offer PPPoE as an Internet connection type, check with your ISP to confirm whether this encapsulation is being used, if so, set the Internet connection type on your router to PPPoE with LLC Encap
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. februar 2008 - 01:15 #8
Det er ikke korrekt at TDC sætter det op så ingen andre kan forbinde til deres udstyr. Jeg har flere kunder der går på deres TDC-forbindelse uden modem (altså med router med indbygget modem). Det lyder lidt som en meget bred leverandør ansvarsfraskrivelse synes jeg.
Men hvis 3Com siger at deres udstyr ikke kan, så må man jo håbe at de udvikler noget ny firmware så man kan bruge deres produkt bredt.
Avatar billede jan001 Nybegynder
07. marts 2008 - 15:03 #9
Prøv med
VPI/VCI 0/101
Encapsulation LLC
QoS Class UBR
PCR/SCR/MBS 4000/4000/10