Avatar billede snowball Novice
08. februar 2008 - 10:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Error 15401 Windows NT user or group 'xx\yy' not found

Hej.

Jeg har pludselig fået et problem med en MS SQL Server 2000 SP4.

I går opdagede jeg, at 2 applikationer ikke kunne få adgang til hver deres database (de benytter dog det samme login!). På databaserne stod "Owner" til at være "Unknown" hvilket ikke er normalt.

Jeg tjekkede så den pågælende brugers rettigheder på databaserne, men jeg kunne ikke få lov til at ændre dem, så derfor slettede jeg det login for at oprette det igen.

Nu får jeg så nedenstående fejl når jeg vil oprette login'et igen:

Error 15401: Windows NT user or group 'domain\user' not found. Check the name again.

SQL serveren og brugeren jeg forsøger at tilføje, er ikke medlem af samme domæne, men der er et trust imellem dem. Jeg har desuden sikret mig, at brugeren stadig findes, at den ikke er låst samt at password'et ikke er ændret. SQL serveren er også i stand til at pinge DC'en for domænet hvor brugeren hører til.

Jeg har efterfølgende også prøvet at slette brugeren via sp_revokedbaccess, sp_droplogin samt sp_revokelogin men de siger alle at brugeren ikke findes. Jeg har også søgt efter "orphaned users" (selvom det vist ikke er så effektivt når det gælder en Windows account) via "sp_change_users_login @Action='Report';", men den melder heller ikke noget resultat.

"How to troubleshoot error 15401" - http://support.microsoft.com/kb/324321 - er allerede læst, men har heller ikke afhjulpet problemet. Det skal lige nævnes, at "Duplicate security identifiers" sektionen gav indtryk af at det var her problemet lå, men jeg er stadig ikke i stand til at tilføje brugeren efter at have kørt sp_revokelogin.

SQL serveren har desuden været genstartet efter jeg har forsøgt at slette login'et, og det er ikke blevet flyttet rundt på databaserne.

Jeg er efterhånden på bar bund, så jeg håber der er hjælp at hente  her.

På forhånd mange tak.
Avatar billede snowball Novice
08. februar 2008 - 11:39 #1
Jeg har så lige fundet ud af, at jeg slet ikke kan tilføje brugere fra andre domæner end det SQL serveren er medlem af, så det er nok noget med trust'et alligevel :S
Avatar billede snowball Novice
11. februar 2008 - 01:23 #2
SQL serveren blev flyttet over i det andet domæne, og derefter kunne jeg få lov til at genskabe rettighederne.
Avatar billede snowball_test_usr Nybegynder
31. august 2008 - 21:28 #3
Test af om spørger får en email om dette indlæg selvom spørgsmålet er lukket!