Avatar billede juks Novice
29. januar 2008 - 09:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

arraylist --generel hjælp

har en arraylist jeg kan godt læse den ind i listbox osv.
men jeg kan ikke splitte data så jeg kan manipulere med dem inden jeg læser dem ind i listen. Er der en der kan give mig lidt råd/vejld.

ArrayList List = DataAccessWrite.reader("Select * From konkurrence_tbl");

  for (int i = 0; i < List.Count; i++)
            {
              string  [] t;
                string t1;
                string t2;
                string t3;

                t =  List[i].ToString ;
                t1 = t.Split(",")[0];
                //this.checkedListBox1.Items.Add(List[i]);

            }
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 10:25 #1
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad det er du forsøger her...

Hvad er DataAccessWrite for en type?
hvordan ser dine data ud - og hvad er det du vil med dem...

Og endelig - Er du bundet til .NET 1.1? en generisk List<string> (2.0+) ville være en pænere løsning end en ArrayList...
Avatar billede juks Novice
29. januar 2008 - 10:30 #2
public static ArrayList reader (string tabel)
        //man kan kun angive hele tabeller ,da where også videre kan laves ved sortering etc.

    {

//create the database connection
OleDbConnection aConnection = new OleDbConnection(@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\\skytte\\skytte.mdb");

//create the command object and store the sql query
OleDbCommand aCommand = new OleDbCommand(tabel, aConnection);
    ArrayList list = new ArrayList();
        try
    {
aConnection.Open();

//create the datareader object to connect to table
OleDbDataReader aReader = aCommand.ExecuteReader();
//Console.WriteLine("This is the returned data from table");
int t;

    int n = aReader.FieldCount;
    string line;
//Iterate throuth the database
while(aReader.Read())
{            line ="";
    t = 0;
//MessageBox.Show  (aReader.GetString(1));
    while (n != t)
    {
        if (line == "")
        {
            line = (aReader.GetValue(t).ToString());
        }
        else
        {
            line = line + "," + (aReader.GetValue(t).ToString());
        }
        t++;

    }
    list.Add(line);
}

//close the reader
aReader.Close();

//close the connection Its important.
aConnection.Close();

}

//Some usual exception handling
catch(OleDbException e)
{

MessageBox.Show("Error: {0}"+ e.Errors );

}
return list;
}

det er en windows applikation og er ikke bundet af noget , men har bare tidligere brugt arraylist.

min arralist 3 felter og det sidste er dato og skal vises som "dd-mm-yyyy" problemet er at pt viser den det som dd-mm-yyyy:tt.mm.ssss
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 10:48 #3
Det er ikke ligeså generisk, men hvis du _ved_ at der er tre felter pr. record og kender datatypen kunne du vel omskrive til :

aConnection.Open();

//create the datareader object to connect to table
OleDbDataReader aReader = aCommand.ExecuteReader();

//Iterate throuth the database
while (aReader.Read())
{
  string line = string.Format("{0},{1},{2}",
    aReader.GetString(0),
    aReader.GetString(1),
    aReader.GetDateTime(2).ToShortDateString());

  list.Add(line);
}
Avatar billede juks Novice
29. januar 2008 - 10:49 #4
ja .men kan jeg ikke gøre det med arraylisten .. jeg bruger Dataaccesreader til så mange andre ting så det ville være skidt at ændre i den
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 10:50 #5
Dit 'problem' er jo at du på intet tidspunkt opfatter din dato som et dato-felt, og derfor bare default'er til DateTime.ToString().
Avatar billede juks Novice
29. januar 2008 - 10:55 #6
ja det ved jeg :-)

men nu har jeg jo problemet.
jeg kunne jo liste det hele ind i en listboks og derefter splitte også tage left(chr8 af split[2])

men troede man kunne gøre det direkte fra  listen
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 10:58 #7
Jeg ville til enhver tid vælge at manipulere data så tæt på datakilden som muligt.

Når du smider alle dine data ind som strenge i en ArrayList har du jo strippet dem for al typeinformation.

Men hvis du helst vil gøre det sådan kan det sagtens lade sig gøre.

for (int i = 0; i < List.Count; i++)
{
  string[] t =  List[i].ToString().Split(",");  //String array fra element i listen
  DateTime dt = DateTime.Parse(string[2]); //Læs sidste streng som DateTime
  t[2] = dt.ToShortDateString(); //Sæt den korte strengrepresæntation tilbage i listen
  List[i] = string.Join(",", t); //Opdater element i listen
}

Jeg vil så stadig mene at du ville være bedre tjent med en List<string> fremfor din arraylist, da du så slipper for at skulle ToString'e når du piller objekter ud af den...
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 11:00 #8
der skulle selvføgelig stå
DateTime dt = DateTime.Parse(t[2])
Avatar billede juks Novice
29. januar 2008 - 11:04 #9
Lige præcis denne her jeg ledte efter takker.

string[] t =  List[i].ToString().Split(",");

..jeg kan ikke afvise at list<string> er bedre , fik bare at vide herinde (faktisk) at arraylist var bedre(da Arb jeg med txt filer.) men er lidt i tidspress og kan ikke lige overskue at bruge adnet :-) lige pt
Avatar billede juks Novice
29. januar 2008 - 11:10 #10
men den fejler i List[i].ToString().Split(",");

Error    1    The best overloaded method match for 'string.Split(params char[])' has some invalid arguments
Error    2    Argument '1': cannot convert from 'string' to 'char[]'
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 11:19 #11
åh ja min fejl... prøv
List[i].ToString().Split(',');

ArrayLists er på ingen måde bedre end generiske Lists.
Generiske lists er både hurtigere og mindre memory-tunge end ArrayLists

Nu propper du så vidt jeg kan se kun strings i den, og så vil List<string> absolut være et pænere valg.

Så længe du opererer med reference types er ArrayList ikke helt skidte.
Hvis du derimod fyldte ints eller floats i den ville du skulle box'e og unbox'e hver gang du tog elementer ind og ud. her ville en typed collection (List<int>) langt være at foretrække.

Det eliminerer alt andet lige også en række potentielle fejl at bruge en typesikker collection. Med en ArrayList har du jo i princippet ingen garanti for at det rent faktisk er strings der ligger i den...

Hvis du er i bekneb med tid kan du sagtens fortsætte med din ArrayList. Men tag og kig lidt på List<T> når du engang får tid...
Avatar billede juks Novice
29. januar 2008 - 11:24 #12
tusind tak for hjælpen