Avatar billede superwulff Nybegynder
28. januar 2008 - 17:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Side viser æ og ø og å som spørgsmålstegn.. HJÆLP!

Hej.

Jeg har for nyligt opdateret en side, og efter opdateringen er alle æøå'er blevet erstattet af spørgsmålstegn.

Min index er en php side der bruger en switch med include til at inkludere siderne og menuen, og da index.php siden var en af de få jeg redigerede og alle siderne er ramt af problemet, går jeg ud fra det er den der er problemet.

Jeg har prøvet at sætte "charset=utf-8" men det hjælper ikke..

Hvad skal jeg gøre?

//Swulff
Avatar billede superwulff Nybegynder
28. januar 2008 - 17:33 #1
Koden til index.php ser sådan ud:

<html>
<head>
    <title>titel</title>

        <link rel="stylesheet" href="images/styles.css" type="text/css" />

</head>

<body><br /><br />
<div id="VISUAL">
    <ul>
        <li class="PhraseOne"></li>
        <li class="PhraseTwo"></li>
        <li class="Button"><a href="#"></a></li>
    </ul>
</div>

<div id="CONTENT">
    <div id="LEFTBOX">

<!-- Her starter menuen -->
<?php
LAAANG switch
?>

<!-- Menu slut -->

  </div>

  <div id="TEXT">

  <?php
LAAAAANG switch...
?>
<br /><br />
</div>

<div id="FOOTER">
    <div id="COPYRIGHT">&copy;  &nbsp;|&nbsp;</div>
    <div id="LINKS">
    </div>

</body>
</html>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. januar 2008 - 18:41 #2
Det er fordi du blander tegnsæt. Din side vises måske som UTF8 men er skrevet som ISO-8859-1.
Avatar billede w13 Novice
28. januar 2008 - 18:54 #3
Ja, prøv at sætte:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
Avatar billede superwulff Nybegynder
28. januar 2008 - 19:48 #4
Har jeg så taget fejl af charsettet?

Skal det være iso-8859-1?

Jeg bruger GNU/Linux og Quanta Plus (hvis det siger nogen noget) og mit standar charset er utf-8, ville det hjælpe at ændre det, da det er et generelt problem jeg har på alle sider jeg redigerer i quanta?
Avatar billede w13 Novice
28. januar 2008 - 19:49 #5
Du sagde, at du havde prøvet UTF, så derfor går jeg stærkt ud fra, du skal prøve med ISO. Det plejer at være en af de 2.
Avatar billede superwulff Nybegynder
28. januar 2008 - 19:55 #6
Det virkede.. efter standard-charsettet blev ndret fungerer det. Jeg ved ikke hvorfor jeg havde fået ind i hovedet at det skulle sættes til utf-8..

Smid et svar begge to, så får i point.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. januar 2008 - 20:00 #7
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede w13 Novice
28. januar 2008 - 20:16 #8
Okidoke. =)
Avatar billede superwulff Nybegynder
30. januar 2008 - 19:40 #9
Okay
Avatar billede w13 Novice
30. januar 2008 - 19:57 #10
Og mange tak for point!