Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. januar 2008 - 19:26 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

spørgsmål om Kbit/s

Min forældre overvejder at skifte internet abbonement.
Mit spørgsmål går på at de har kig på denne hastighed
160/128 Kbit/s, de bruger kun nettet til email, almindelig søgning og lidt spil på tv2 og andre små spil på nettet.
Det jeg aldrig har forstået er hvorfor der er to tal,
160 og 128 hvad betyder de to tal. jeg er med på at der bliver hentet 160 Kbit ind pr. sekund, men hvad betyder det andet.
En anden ting er. Vil i mene denne hastighed er fin nok til deres brug, eller vil i anbefale en hurtigere?
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2008 - 19:29 #1
Den første er download hastigheden, den anden er upload hastigheden.
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2008 - 19:32 #2
For de fleste er download hastighedn den vigtigste - og det er også den som er den højeste for de ASDL abbonementer jeg kender.

Den anden har betydning når man sender noget:

... f.eks. mails ... og specielt mails med store attachments (som f.eks. billeder eller woirddokumenter og den slags).

... eller når man spiller, og gerne vil have et lavt ping (men det lydre ikke til at være tilfældet her).
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2008 - 19:34 #3
Hvorvid forbindelsen er fin nok afhænger af hvad den bruges til. Med de ting du beskriver er den fn, men der er ikke meget rum til at den kan udvide sig hvis dine forældre skulle begynde at ville bruge netttet mere og mere. F.eks. hvis de herne vil udvæksle billeder med resten af famillien eller hvis de skulle blive interesseret i sådan noget som YouTube.
Avatar billede ejldk Nybegynder
27. januar 2008 - 19:35 #4
Jeg vil foreslå at de anskaffer sig en 512/256 forbindelse.
Det vil fjerne de fleste "ventetider" som man hurtigt bliver træt af.
Den koster lidt mere, men så slipper dine forældre sidde og rive håret af sig selv når tv2 spillet tager 15 minutter om at loade.
Det er min mening.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. januar 2008 - 19:38 #5
Man kan normalt opgradere ganske hurtigt, så den foreslåede er vel ok til at starte på. Men sørg for at de ikke får en forbindelse med afregning efter forbrug.
Avatar billede ejldk Nybegynder
27. januar 2008 - 19:47 #6
erikjacobsen -> ja, det glemte jeg at sige. Hvis de spiller online spil, osv, koster det hurtigt mange klejner hvis de skal betale pr. MB..
Avatar billede justrace Novice
27. januar 2008 - 19:52 #7
>Men sørg for at de ikke får en forbindelse med afregning efter forbrug.

....som erikjacobsen skriver, for det er de "små" hastigheder tit som standard. Hvis ikke man er opmærksom på det kan det blive dyrere end forventet.
27. januar 2008 - 20:09 #8
... jeg har oplevet at brugere med 160/128 Kbit/s forbrugsafregnet skulle bruge en del MB (=kroner/ører) bare for at komme ind på deres NetBank. Samt at det nok vil ta' >60 sekunder før NetBank login er klar. Mest pga. de extra sikkerhedsting der bliver udvekslet...

For ikke at nævne de automatiske M$ opdateringer + automatiske (selvfølgelig!) opdateringer af diverse Sikkerhedsprogram(mer)...

http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=f5_p_int_bb_priser
http://privat.tdc.dk/publish.php?id=7727
http://privat.tdc.dk/publish.php?id=5265

De blev overbevist om 512/128 kbit/s pakken... foreløbig.
Specielt da der kom trådløst bærbar i famillie (julegaveting *S*)
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
27. januar 2008 - 20:35 #9
Som nielle skriver er der tale om up- og download. jeg vil lige forklare det med et eksempel, på dine forældres forbindelse vil i gerne hente et stykke mp3 (musik).

Det fylder fx 4 Mb. dvs. 4096 Kb

-med en 160 kbits forbindelse henter man med 160/8 = 20 kb i sekundet
DVS. at 4096 kb tager 3 min og 25 sekunder.

-med en 2048 kibts (fullrate.dk 199 kr) henter man med 2048/8 = 256 kb i sekundet
DVS. at 4096 kb tager 16 sekunder.

(tiderne er ved teoratisk max hastigheder)

Jeg vil mene en 2048/512 fra www.fullrate.dk til 199 sagtens kan gøre det,
Avatar billede michaeltryl Seniormester
28. januar 2008 - 17:08 #10
tak for de mange gode svar.
hvis Nielle også vil sende et svar så får i point.
De skal helt sikkert have en forbindelse hvor de er på 24 timer i døgnet tilsamme pris og det er også kun sådanne abbonementer de kigger på.
Avatar billede nielle Nybegynder
28. januar 2008 - 21:51 #11
Svar :^)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
28. januar 2008 - 21:58 #12
tak for hjælpen
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
29. januar 2008 - 15:18 #13
ingen årsag