Avatar billede skov_p Praktikant
27. januar 2008 - 00:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opret properties runtime

Her er en af de svære (synes jeg)

Jeg har en ordretable med følgende kolonner:
Recid (int)
OrderId (string)
CustomerId (int)
Created (DateTime)

Jeg har en ordre klasse der laver noget SQL

Nu vil jer gerne have oprettet en property for hver kolonne der er i tabellen og dens navn skal være kolonne navnet.

Dvs. at hvis jeg tilføjer en kolonne kommer der endnu en property i min klasse.

Jeg havde tænkt mig at lave en

public void SetProperty(string name, object val){...}

som sætter værdien på den property der har navnet i name parameteren.

Et lille kode-eksempel ville være lækkert.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 02:23 #1
Det er ret normalt på compile time at generere klasser udfra tabeller eller tabeller udfra
klasser.

Det kan de såkaldte O/R mappere gøre.

Det er lidt usædvaneligt at ville gøre det runtime.

Hvorfor kan du ikke bare slå op med navn i en eller anden collection ? Du kan jo
alligevel ikke bruge de dynamisk genererede properties i din kode, da de ikke er
kendte på compile time.

Hvis du virkeligt vil gøre det, så skal vi over i noget dynamisk kode generering.

Jeg kan godt lave et eksempel, men overvej lige om det faktisk er noget du har brug for.
Avatar billede skov_p Praktikant
27. januar 2008 - 10:41 #2
Jeg var ved at kigge på noget hvor jeg havde dem liggende i et dictonary, men jeg mangler at kunne noget i retningen af

public Prop GetProperty(Type t, string name){...};

Der returnerer et prop element af typen t feks. DateTime

Det skal være muligt at tilføje en kolonne og få indholdet vist i feks. en tekst boks ved hjælp af en bruger opsætning
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2008 - 04:57 #3
Følgende kode er absolut ikke production grade, men det viser at det kan lade sig gøre:

using System;
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;
using System.Reflection;
using System.CodeDom.Compiler;

using Microsoft.CSharp;

namespace E
{
    public class T1
    {
        public virtual string Name
        {
            get
            {
                return "incomplete";
            }
    public static class OR
    {
        public static Type Extend(Type baseclz, IDbConnection con, string tblnam)
        {
            string[] baseparts = baseclz.FullName.Split(".".ToCharArray());
            string newclznam = baseclz.FullName + "Ext";
            string[] newparts = newclznam.Split(".".ToCharArray());
            string src = "using System;";
            src = src + "namespace " + newparts[0] + " {";
            src = src + "public class " + newparts[1] + " : " + baseparts[1] + " { ";
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT COLUMN_NAME,DATA_TYPE FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS WHERE TABLE_NAME='" + tblnam + "'";
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                string colnam = (string)rdr[0];
                string coltyp = (string)rdr[1];
                if(coltyp == "int")
                {
                    // OK
                }
                else if(coltyp == "varchar")
                {
                    coltyp = "string";
                }
                else
                {
                    throw new Exception(coltyp + " not supported");
                }
                src = src + "private " + coltyp + " " + colnam.ToLower() + "; ";
                colnam = colnam.ToUpper()[0] + colnam.ToLower().Substring(1);
                src = src + "public " + coltyp + " " + colnam + " { get { return " + colnam.ToLower() + "; } set { " + colnam.ToLower() + " = value; } }";
            }
            src = src + "public override string Name { get { return \"The real " + baseparts[1] + "\"; } }";
            src = src + "} }";
            CodeDomProvider comp = new CSharpCodeProvider();
            CompilerParameters param = new CompilerParameters();
            param.GenerateInMemory = true;
            param.ReferencedAssemblies.Add("System.dll");
            param.ReferencedAssemblies.Add(Assembly.GetExecutingAssembly().Location);
            CompilerResults res = comp.CompileAssemblyFromSource(param, src);
            Assembly asm = res.CompiledAssembly;
            return asm.GetType(newclznam);
        }
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            T1 o = new T1();
            foreach(PropertyInfo pi in o.GetType().GetProperties())
            {
                Console.WriteLine(pi.Name + " = " + pi.GetValue(o, null));
            }
            SqlConnection con = new SqlConnection("server=ARNEPC3\\SQLEXPRESS;Integrated Security=SSPI;database=Test");
            con.Open();
            Type x = OR.Extend(typeof(T1), con, "T1");
            T1 ox = (T1)x.GetConstructor(new Type[0]).Invoke(new object[0]);
            foreach(PropertyInfo pi in ox.GetType().GetProperties())
            {
                Console.WriteLine(pi.Name + " = " + pi.GetValue(ox, null));
            }
            con.Close();
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede skov_p Praktikant
19. februar 2008 - 21:46 #4
Tak for hjælpen, smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2008 - 22:10 #5
kommer her
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2008 - 22:11 #6
Hvis du vilr fortsaette med ideen, saa fik jeg vist lavet en forbedret udgave af ovenstaaende kode.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2008 - 00:38 #7
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;
using System.Text;
using System.Reflection;
using System.CodeDom.Compiler;

using Microsoft.CSharp;

namespace E
{
    public class Data
    {
        public virtual string Name
        {
            get
            {
                return "<incomplete>";
            }
    public static class OR
    {
        private const string nstemp = @"using System; using E; namespace ORGen {{ {0} }}";
        private const string clztemp = @"public class {0} : {1} {{ {2} }}";
        private const string fldtemp = @"private {0} {1};";
        private const string proptemp = @"public {0} {1} {{ get {{ return {2}; }} set {{ {2} = value; }} }}";
        private const string namtemp = @"public string Name {{ get {{ return ""{0}""; }} }}";
        public static Type Extend(Type baseclz, IDbConnection con, string tblnam)
        {
            StringBuilder sb = new StringBuilder();
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT COLUMN_NAME,DATA_TYPE FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS WHERE TABLE_NAME='" + tblnam + "'";
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                string colnam = (string)rdr[0];
                colnam = colnam.ToLower();
                string propnam = colnam.ToUpper()[0] + colnam.Substring(1);
                string coltyp = (string)rdr[1];
                if(coltyp == "int")
                {
                    // OK
                }
                else if(coltyp == "varchar")
                {
                    coltyp = "string";
                }
                else
                {
                    throw new Exception(coltyp + " not supported");
                }
                sb.Append(String.Format(fldtemp, coltyp, colnam));
                sb.Append(String.Format(proptemp, coltyp, propnam, colnam, colnam));
            }
            rdr.Close();
            sb.Append(String.Format(namtemp, tblnam));
            string src = String.Format(nstemp, String.Format(clztemp, tblnam, baseclz.FullName, sb.ToString()));
            CodeDomProvider comp = new CSharpCodeProvider();
            CompilerParameters param = new CompilerParameters();
            param.GenerateInMemory = true;
            param.ReferencedAssemblies.Add("System.dll");
            param.ReferencedAssemblies.Add(Assembly.GetExecutingAssembly().Location);
            CompilerResults res = comp.CompileAssemblyFromSource(param, src);
            Assembly asm = res.CompiledAssembly;
            return asm.GetType("ORGen." + tblnam);
        }
    public static class ORUtil
    {
        private static IDbConnection con;
        private static Dictionary<string,Type> cache = new Dictionary<string,Type>();
        public static IDbConnection Con
        {
            set
            {
                con = value;
            }
        public static Type Extend(string tblnam)
        {
            if(!cache.ContainsKey(tblnam))
            {
                cache.Add(tblnam, OR.Extend(typeof(Data), con, tblnam));
            }
            return cache[tblnam];
        }
        public static Data Read(IDataReader rdr, string tblnam)
        {
            Data res = (Data)Extend(tblnam).GetConstructor(new Type[0]).Invoke(new object[0]);
            for(int i = 0; i < rdr.FieldCount; i++)
            {
                if(!rdr.IsDBNull(i))
                {
                    res.GetType().GetProperty(rdr.GetName(i)).SetValue(res, rdr.GetValue(i), null);
                }
            return res;
        }
        public static IList<Data> ReadAll(IDataReader rdr, string tblnam)
        {
            IList<Data> res = new List<Data>();
            while(rdr.Read())
            {
                res.Add(Read(rdr, tblnam));
            }
            rdr.Close();
            return res;
        }
        public static IList<Data> ReadAll(string tblnam)
        {
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT * FROM " + tblnam;
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            return ReadAll(rdr, tblnam);
        }
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            Data o = new Data();
            foreach(PropertyInfo pi in o.GetType().GetProperties())
            {
                Console.WriteLine(pi.Name + " = " + pi.GetValue(o, null));
            }
            SqlConnection con = new SqlConnection("server=ARNEPC3\\SQLEXPRESS;Integrated Security=SSPI;database=Test");
            con.Open();
            ORUtil.Con = con;
            Type x = ORUtil.Extend("T1");
            Data ox = (Data)x.GetConstructor(new Type[0]).Invoke(new object[0]);
            foreach(PropertyInfo pi in ox.GetType().GetProperties())
            {
                Console.WriteLine(pi.Name + " = " + pi.GetValue(ox, null));
            }
            IList<Data> lst = ORUtil.ReadAll("T1");
            foreach(Data d in lst)
            {
                foreach(PropertyInfo pi in d.GetType().GetProperties())
                {
                    Console.WriteLine(pi.Name + " = " + pi.GetValue(d, null));
                }
            con.Close();
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2008 - 00:38 #8
Sært - jeg troede faktisk at jeg havde postet den.