Avatar billede dl Nybegynder
22. januar 2008 - 16:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Database spørgsmål

Jeg har en MS SQL 2005 database.

Når jeg nu skal oprette en struktur i den. Hvad preformer så bedst.

1. At jeg holder alt i strings, tal og ntext. Eller at jeg holde alt i strings, altså også tal mv ???

2. Med besparelse på server, er det så godt at ligge flere linje ind i et tekst felt, fx

<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="100%" width="100%">
  <tr>
    <td class="banner_left">
<!--MOBILTELEFON-->
<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0" WIDTH="600" HEIGHT="172" id="Mobilitet" ALIGN="">
<PARAM NAME="movie" VALUE="flash/x.swf">
<PARAM NAME="wmode" VALUE="transparent">
<PARAM NAME="loop" VALUE=false>
<PARAM NAME="quality" VALUE="best">
<PARAM NAME="bgcolor" VALUE=#FFFFFF>
<EMBED src="flash/Sneleopard.swf" loop="false" quality="best" bgcolor=#FFFFFF  WIDTH="600" HEIGHT="172" NAME="Tiger" ALIGN="" TYPE="application/x-shockwave-flash" PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"></EMBED>
</OBJECT>
    </td>
    <td class="banner_right">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

eller skal dette splittes ud i flere felter, og vil det ikke fylde mere i sql'en og hvordan med preformens ??

3. Er det bedste ikke at, man har tal i tal, og tekst i tekst, og gerne over flere rækker i database ?  ligesom man lære i skolen ?

4. Nogle link til, hvordan man opbygger database struktur i den virkelig verden, så preformens er bedst og ikke nødvendigvis rigtisk.

//Dennis

Ps. jeg sidder som grøn i et firma, og er ved at sætter mig ind i C#.net med ASP indover. Men jeg har lidt problemmer i at se logien i noget af de ting de har.

som jeg fx skriver overnfor, så har de tal gemt som strings, og flere linie i en string... han siger at det er spild af resources ved at lade flere linie i databasen, og dermed splidte det mere ud.

Hvor er vi i denne verden. Er det falsk indbildling fra skolen, eller er det sådan i denne verden. Jeg kan jo ikke rigtig sige noget til det, hvis jeg ikke lige har mine argumenter i orden, og jeg mere stadig at man bør skille tingne af, og gamle tal i tal og tekst i tekst.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2008 - 16:50 #1
re 1)

Du boer ikke putte tal i tekst felter. INTEGER for heltal og DECIMAL til kroner.

re 2)

Afhaenger lidt af hvordan de skal bruges. Hvis det bare er en stor klump der skal gemmes
saa er NTEXT fin nok. Hvis du skal bruge enkelte dele saa skal det splittes op.
Medmindre du laver CMS ligende ting saa er det sjaeldent godt at gemme HTML i databaser.

re 3)

Jo.

Normalisering i godt i langt de fleste tilfaelde.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2008 - 16:55 #2
Det er daarlig database struktur at gemme tal som tekst. Og i de fleste tilfaelde
giver det ogsaa daarlig performance.

Multi linie kan vaere OK.
Avatar billede dl Nybegynder
23. januar 2008 - 08:41 #3
okay, har du nogle links til artikler omkring disse spørgsmål, og hvordan man bedst mulig opbygger den, samt ens strucktur, hvis man ikke har et framework.

og et svar.

Dennis
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2008 - 02:49 #4
http://www.eksperten.dk/artikler/55
http://www.eksperten.dk/artikler/234
http://en.wikipedia.org/wiki/Database_normalization

kunne vel sætte dig igang.

Men ellers er der skrevet tykke bøger om database design - og nogen af dem er faktisk OK.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2008 - 02:49 #5
Og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2008 - 02:49 #6
Hvilken bog havde du på studiet om databaser ?
Avatar billede dl Nybegynder
24. januar 2008 - 21:15 #7
Vi har læst på skolen, Database Systems      isbn - 0 321 210 255

Men tror bare jeg skal have en ligth udgave, så man lige kan læse bare lidt op på det.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2008 - 02:04 #8
Jeg kender ikke selv bogen. Den har noget blandede anmeldelser på Amazon.

Jeg tror, at der er bedre database bøger.

Men lige netop det du spørger om er der langt imellem.

De fleste database bøger beskriver relationel teori, SQL etc., men meget få bøger
hjælper en med at træffe de rigtige valg, når man skal vælge database struktur.

Det lærer man naturligvis med tiden, men det er jo lidt hårdt at skulle gentage alle
de samme fejl, som database folk har lavet de sidste 30 år.
Avatar billede dl Nybegynder
25. januar 2008 - 07:45 #9
Præsic. Denne har som også en lang beskrivelse af SQL, og normalisering mv.

Men jeg tænkte, hvis der nu er en bog, om hvordan man laver de rigtige valg, så jeg íkke skulle opfinde den dybe tallerken igen, så ville det jo være det bedst.

//dennis