Avatar billede zulatin Nybegynder
20. januar 2008 - 16:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

visning af hd format på tv

Hej

Jeg har fået mig et 40" full HD fladskærm, og så har man jo selvfølgelig også brug for at se hd format på den.

Jeg har kigget på mediecenter, men der er stor forskel på hvad de forskellige kan, og jeg vil selvfølgelig ikke have noget som ikke virker, men man vil vel aldrig tages ved næsen.

Hvis en kunne give mig et skub i den rigtige retning ville det være kanon.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
20. januar 2008 - 20:31 #1
hvis du selv har mod på at bygge dit medie center kunne du prøve at kigge på linucMCE ( www.linuxmce.com )

/psycosoft-funware :)
Avatar billede zulatin Nybegynder
20. januar 2008 - 22:05 #2
Ja en mulighed selv at bygge, men jeg har ikke så meget idé om hvad der kræves for at kunne bruges til mediecenter :)
Avatar billede Beach Mester
21. januar 2008 - 22:50 #3
Hvis du vil have det bedste af det bedste, kommer du faktisk ikke rigtigt uden om at bygge det selv:-)

Alle folk har inderviduelle behov, og den bedste måde at ramme lige der hvor du  har dine forventninger kan være en meget krævende opgave for ikke at sige umulig med mindre man har lyst til at betale ved kasse ét - Et eks. på en rigtig fed HTPC--->
http://www.mm-vision.dk/produkter/vishtpc.asp?action=vis&menu=mediacenter&varenr=172&gruppe=visionhtpc
...Men mere end 20.000,- ...man kan komme rigtig langt ved at bruge et par dages benarbejde og selv stå for projektet.

Den absolut vigtigste del i en HTPC er grafikkortet som i dit tilfælde SKAL være med HW decoder til HD og med HDMI udgang for at kunne vise billeder i 1280x1920.

Du kan læse lidt om vigtigheden her--->
http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5&idsub=51&idtrg=514

Et godt udgangspunkt er at kigge lidt med her--->
http://www.minhtpc.dk/
Rigtig mange HTCP freaks hænger ud der, og du kan finde rigtig meget guld ved at klikke lidt rundt på siderne.

//Beach
Avatar billede zulatin Nybegynder
22. januar 2008 - 17:04 #4
Jeg behøver ikke have det bedste, men har ingen idé om hvad der kræves for at kunne afspille diverse h.264 filer osv.
Avatar billede Beach Mester
22. januar 2008 - 19:03 #5
Når jeg skriver det bedste, så er det efter de forventninger som du har:-)
En færdig bygget maskine kan normalt dække mange behov, men der er som regl nogle småting som man alligevel vil stå og mangle.
Med henvisning til den HTPC fra mm-vision, så ville jeg ikke være tilfreds med den, da den f.eks ikke kan læse de blueray film jeg lejer i blockbuster. Maskinen er bygget op omkring HD-DVD.

Imellem linierne prøver jeg at forklare, at du måske skulle sætte dig ned og lave en liste over de krav som du stiller. Sæt derefter et budget og så er det tid til at gå på jagt efter lidt det du skal bruge.

De 3 vigtigste ting i en HTPC er i nævnte rækkefølge det jeg går op i--->
1/ Gnidningsfri afspildning med god billedkvalitet af alt full-HD
2/ Perfekt lyd
3/ Lydsvag maskine

Til ovenstående skal man så bruge dette--->
1/ Kraftigt grafikkort med understøttelse af hardware dekodning af full-HD
2/ Passivt kølet grafikkort
3/ CPU der kan følge med, Min. 2GHz med lavt watt-forbrug (=mindre varme=mindre blæserstøj)
4/ RAM, min. 1GB men 2GB nabefales
5/ Blueray eller HD -DVD drev
6/ TV-kort til optagelse fra kabel / sat eller antenne
7/ Passende software til liveoptagelser + afspildning af medier

Mit eget projekt er gået lidt grasat, da jeg har sat nogle mål der er lidt ud over det almindelige. Lagde selv ud med ovenstående krav + total lydløs HTPC hvilket har tvunget mig ud i vandkøling af alle dele. Jeg ville også have mulighed for at optage min. 2 programmer samtidig med at jeg ser et 3. Det er mundet ud i 2 dobbelt-tunerkort så jeg egentlig kan optage 4 forskellige programmer på en gang. For at få det til at spille kræver det to ting. Hurtige harddiske og diske med rigeligt plads. Kører derfor med RAID5 på 5 diske til optagelser (også vankølet) + de hurtigste af slagsen til windows (WD Raptor) for at få det hele til at spille uden hakker.
Kan så også optage over 140 timers TV i bedst opnålige MPEG2-kvalitet i 595 timer eller næsten 25 døgn på en kanal. Bliver self. halveret ved optagelse af 2 kanaler osv osv.

Når det kommer til programmer og Windows rigtig mange børnesygdomme med deres forsøg på at lave en mediecenter, har jeg valgt at kører et helt andet setup der giver mig mulighed for at vise eller optage TV / DVD på alle husets computere / TV og forøvrigt også fjernstyre hele dynnen via nettet fra Afrika hvis det skulle blive aktuelt (næppe *S*).

Mit budget er iflg. min bankrådgiver værer end en tsunami. Jeg ligger langt over 35.000,- ind til videre og legen er ikke stoppet endnu. Dertil skal det så også siges at jeg ikke vil nøjes med det bedste, vil have noget der er lidt bedere end det. Samtidig så er målet omkring støjen fra maskinen også noget der trækker tænder ud.
Men da jeg har projektet både som hobby og for at udforske de muligheder der ligger rundt om hjørnet, så er det ikke noget som jeg kan anbefale at gå i krig med sådan lige med det samme *LOL*

Et budget der ikke er opdateret siden sommeren 2006 kan du se her-->
http://www.freestyle.dk/xtreme/htpc/budget.asp

-----------------------------------

Så prøv at bruge nogle timer på at finde de mål du har, spør derefter hvilke dele der kan dække disse og prøv så at finde priser på det.
Du vil hurtigt opdage at du for langt under prisen af en færdigbygget maskine kan lave din egen, som oven i købet dækker nøjagtig det du brug for.

Du kan med garanti nemt finde svar på de fleste spørgsmål her på E, og suppleret med minhtpc.dk så går der ikke lang tid før du har en indkøbsliste over de stumper du skal bruge til projektet. Det er kun hvis du stiller krav der dd. næsten er uopnålige at du havner i samme båd som mig:-)

Læg ud med hvilke medier du vil kunne se (blueray / HD-dvd) og et budget, så er du allerede på vej...

Du kan også vælge den nemme, købe et færdig produkt og så bygge videre på dette efterhånden som du får nye behov (krav), men det er en dyr løsning som jeg syntes ville være rigtig synd, når nu du har købt en full-HD skærm der kan give dig billeder du ikke troede mulige allerede nu.

Ikke sagt at du skal gå efter det bedste af det bedste, men gå efter det du forventer din skærm vil give dig af oplevelser.

//Beach
Avatar billede zulatin Nybegynder
23. januar 2008 - 14:21 #6
Jeg takker for hjælpen, er allerede gået igang med at tænke på krav. :)
Avatar billede zulatin Nybegynder
24. januar 2008 - 14:53 #7
skriv svar og jeg kan godkende
Avatar billede Beach Mester
24. januar 2008 - 21:57 #8
Du vil i den sidste ende bliver MEGET gladere for dyret, og vil også have meget nemmere ved at opdatere maskinen hvis der en dag dukker et eller andet op du bare må have, nu har du jo selv samlet maskinen og kender de dele der allerede spiller godt sammen *S*

Dukker der et eller andet op du er i tvivl om, så er der massere af guld på den danske side af www...

God arbejdslyst

//Beach