Avatar billede vrouey Nybegynder
15. januar 2008 - 19:55 Der er 5 kommentarer

Blæser

Hej.

Sad lige og diskuterede dette. Hvad sker der hvis blæseren ikke kører på en bærbar?. Hvis blæseren f.eks. er gået i stykker, brænder computeren så sammen?
Avatar billede haverslev Novice
15. januar 2008 - 21:16 #1
Der skal faktisk en del til, før en cpu brænder sammen.
Det er nemlig CPU`en (processoren) der bliver varmest først, uanset om der er køler på eller ej. Hvis køleren virker så vil den på nyere bærebare køre op i omdrejninger og derved køle cpu`en ned. Den har en "alarm grænse" af sat og hvis den grænse nåes, så lukker pcèn ned for at den IKKE skal brænde cpu`en af.
Når køleren så ikke virker, så nåes den græse blot meget hurtigere og der lukkes ned.
Når CPU`en er blevet kold igen, eller ihvertfald under alrmgrænsen, så kan den startes igen.
Den har dog ikke godt af det og det kan bestemt ikke anbefales at køre med den på den måde, den vil jo på et eller andet tidspunkt gå totalt død og skal begraves ;-)
http://www.technibble.com/what-is-my-computers-maximum-cpu-temperature/
Avatar billede keenkbh Nybegynder
15. januar 2008 - 21:17 #2
du kan godt risikere at skade de komponenter som blæseren nu var sat til at køle. Men det kommer an på så meget. F.eks. tiden computeren er tændt og belastning.

Men et kort svar er: det tror jeg godt du kan regne med!
Avatar billede vrouey Nybegynder
17. januar 2008 - 10:26 #3
Okay, tak for svaret
Avatar billede haverslev Novice
19. januar 2008 - 09:20 #4
Avatar billede haverslev Novice
20. marts 2008 - 21:14 #5