Avatar billede rasmuso Seniormester
08. januar 2008 - 22:56 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Sidehoved med valgfrit tekstfelt

Word 2003 DK
Kan man lave et "fritekstfelt" i sidehovedet hvor der kan skrives
noget forskelligt, valgfrit på hver side?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. januar 2008 - 22:59 #1
Du kan indsætte en tekstbox uden rammer. Kan det ikke gøre det?
Avatar billede fxj Juniormester
08. januar 2008 - 23:06 #2
Læsningen er at klikke på sidehovedet.
Så åbner der en lille boks
Hold musen over ikonerne. Eet af dem hedder "Samme som forrige"
Klik på det.
Nu kan du skrive en ny tekst i sidehovedet
Avatar billede fxj Juniormester
08. januar 2008 - 23:09 #3
Hov glemte noget. Løsningen er:
- klik på indsæt
- vælg 'Næste side' i nederste del der hedder 'sektionsskift'
- På den nye side klikker du på sidehoved
- hold musen over ikonerne. Een af dem hedder "samme som forrige"
- klik på den
- ret teksten

Beklager fejlen
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. januar 2008 - 11:15 #4
Som udgangspunkt har fxj ret, men hvad er det, du skal have på hver enkelt side? Hvis det nu f.eks. er et spørgsmål om, at du gerne vil have samme tekst som en Overskrift 1 på hver side, kan Word nemlig håndtere det automatisk, så du ikke skal ud i sektionsskift en masse.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. januar 2008 - 11:17 #5
Du kan selvfølgelig også blot lave en tekstboks, der "svæver over" sidehovedet, som akyhne foreslår, men de kan nu godt blive lidt tricky at håndtere.
Avatar billede rasmuso Seniormester
09. januar 2008 - 16:34 #6
Herligt med mange svar! - tak foreløbig...
Det kræver måske en forklaring, i brevhovedet i et "ugebrev", skal der stå et fortløbende sidenummer, hvert ugebrev kan bestå af en eller flere sider.
eks.: uge 1: side 1 & 2, uge 2: 3,4 & 5m osv. Håber det giver lidt mening!?
Den "svævende" tekstboks er - drillesyg!
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. januar 2008 - 16:43 #7
Du har altså et dokument for hver uge?
Hvert dokument skal have et sidehoved med ugenummeret + den fortløbende nummerering?
Avatar billede rasmuso Seniormester
09. januar 2008 - 19:36 #8
Ugenummeret er ingen krav, men et ønske!
Fortløbende numerering (på hver enkelt side!) er super!
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. januar 2008 - 20:04 #9
Gå i sidehovedet på dit dokument. Skriv den almindelige tekst, som du vil have på helt almindelig vis:

Uge 2: side

Når du står i sidehovedet, er værktøjslinjen til indsætning af sidenr. osv. også vist (hvis ikke, kan du slå visningen til via Vis-Værktøjslinjer). Klik på knappen med sidenummer. Den indsætter nu sidenumre, som typisk starter med 1.

En af knapperne på værktøjslinjen (kan ikke helt huske rækkefølgen, men mener, at det er nr. 2 EFTER den, der indsætter sidenummeret) bruges til at formatere sidenummeret med. Klik på den - her kan du nemlig bestemme hvilket tal, sidenummereringen skal starte med. Ændr det, hvis det skal ændres og klik OK. Gå ud af sidehovedet.
Avatar billede fxj Juniormester
09. januar 2008 - 21:20 #10
Du kan få word til automatisk at indsætte ugenummeret i dokumentet med følgende makro, som du gemmer som 'indsaet_ugenr'

Sub indsaet_ugenr()
ActiveDocument.PageSetup.DifferentFirstPageHeaderFooter = True
With ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterFirstPage)
    .Range.InsertAfter ("Ugenr: ") & (DatePart("ww", Date))
        .Range.Paragraphs.Alignment = wdAlignParagraphRight
End With
End Sub

Så er det bare at afspille makroen, hvorefter der indsættes 'Ugenr: X" hvor X er det ugenummer vi (=computeren :-) er i
Avatar billede fxj Juniormester
09. januar 2008 - 21:21 #11
Det går jo godt:
ovenstående indsætter ugenummeret i sidehovedet
Avatar billede word-hajen Nybegynder
10. februar 2008 - 17:08 #12
rasmuso->>Hvad har du besluttet dig for her?
Avatar billede rasmuso Seniormester
10. februar 2008 - 18:24 #13
I har gode løsninger alle tre!
gider_ikke_mere: har svaret godt på mit egentlige spørgsmål.
word-hajen & fxj: har hjulpet mig langt videre end det oprindelige spørgsmål gik på!
Så hvis word-hajen og gider_ikke_mere giver et svar kan i dele, håber det er OK!?
Tak for hjælpen!
Avatar billede word-hajen Nybegynder
10. februar 2008 - 18:36 #14
Helt OK.
Avatar billede akyhne Nybegynder
10. februar 2008 - 22:28 #15
gider_ikke_mere springer pointene over.
Avatar billede rasmuso Seniormester
11. februar 2008 - 07:57 #16
OK
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede fxj Juniormester
11. februar 2008 - 09:09 #17
et svar :-)