Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 12:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Teksten er ud af H...til på en Hanns.G HG216D

Hej

Jeg er den "heldige" ejer af en Hanns.G HG216D 22" wide skærm.
Den har et fint billede hvis det er grfik jeg ser på den MEN hvis jeg har tekst på skærmen er den meget utydlig. Min kæreste har en 20" TFT og her er alt rigtigt godt.

Hvad er der galt?

Hardware info:
Grafikkort: Nvidia FX 5500 nyeste driver er installeret
Skærm: Hanns.G HG216D nyeste driver er installeret
Kabel: Bruger et VGA selvom skærmen også har HDMI

T2C
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 12:55 #1
PS.

Har prøvet næsten alle indstillinger både med MHz og opløsning. Intet hjælper!!!

T2C
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. januar 2008 - 13:00 #2
Kører du med den opløsning skærmen er beregnet til (1680x1050, så vidt jeg kan se)? Har du ClearType el. lign. slået til (hvis ja, prøv at slå det fra)?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 13:04 #3
Hmm det hjalp helt vildt på det, men vil det sige at det er den eneste opløsning jeg kan køre.

T2C
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. januar 2008 - 13:16 #4
Hvis du vil have at teksten kan stå skarpt, ja. Det er en af grundreglerne for LCD-fladskærme: Hvis du ikke kører med den opløsning skærmen er beregnet til, så må du leve med at billedet bliver strukket (og tekst dermed bliver uskarp), da den har et fast gitter til dens pixels. En CRT-skærm håndterer det bedre grundet en anderledes opbygning af dette gitter, men har jo så en del andre ulemper.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 13:21 #5
Oki, det må jeg leve med...
Smid et svar og tusen tak for den hurtige hjælp.

T2C
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. januar 2008 - 13:22 #6
Værsgo :)
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 13:28 #7
Lige et tillægs SPM

Hvordan kan det være at min kærestes skærm står rigtigt godt.

Det er en V7 S20PD 20.1", hun kører ikke max opløsning som på denne er 1400x1050 men hun kører 1152x864.

Er der andre faktorer der spiller ind?

T2C
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. januar 2008 - 14:13 #8
Jo, det er der da - udover at visse skærme skalerer visse opløsninger bedre end andre, så kan skærmen selv være indstillet så de ting ikke ses så nemt (konstrasten kan eks. være lav), ligesom miljø og skærmens materialer kan ændrer på oplevelsen. Det afhænger af mange ting, men det ændrer ikke på at du med en LCD-skærm kun får det skarpeste billede ved at bruge den opløsning den er beregnet til.